فیلمنامه زندگی امام‌جواد(ع)

«محمد‌مهدی گمینی» نویسنده فیلمنامه زندگی «امام جواد (ع)» در گفت‌و‌گو با خبرنگار سینمایی فارس درباره روند تحقیقات و نگارش فیلمنامه گفت: طبق دعوت  آقای لشکری‌پور (معاون فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی) در جشنواره فجر سال ۸۹، برای نگارش فیلمنامه امام جواد (ع) به فارابی رفتم. با توجه به این مطلب که اشراف به تاریخ صدر اسلام (از قبل از بعثت و دوران جاهلیت) دارم، با این وصف به اصرار مسئولان فارابی دوباره تحقیق و پژوهش کردم و برای رسیدن به‌ خلاصه فیلمنامه تحقیقات وسیعی از قبل از تولد امام جواد (ع) تا بعد از شهادت وی انجام دادم.

* استفاده از کتاب‌های مرجع و ۱۲۵ جلد کتاب

وی در ادامه گفت: تمام مسایل‌ سیاسی و نهضت‌های فکری و انحرافات شیعیان در آن دوره را مورد واکاوی و تحقیق قرار دادم. کار سنگینی بود و تمام تحقیقات را براساس اسناد ‌و مدارک از کتاب‌های مختلف نوشتم؛ ضمن این که از کتاب‌های مرجع بحارالانوار، علامه مجلسی، کتب شیخ طوسی و عیون الاخبارالرضا بهره بردم و از حدود ۱۲۵ جلد کتاب‌های دیگر نیز استفاده کردم.

* ۲۳ خلاصه فیلمنامه به فارابی ارایه دادم

گمینی در ادامه به کتاب‌های دیگری که در این رابطه مطالعه کرده است، گفت: کتاب‌ها در‌ رابطه با عباسیان، مامون و نهضت‌های دوره عباسیان در زمان ‌امام رضا (ع) و امام جواد (ع) بود. تحقیقات یک سال به طول انجامید‌. از زوایای مختلف به زندگی امام پرداختیم و ۲۳ خلاصه فیلمنامه از زوایای مختلف به فارابی ارایه دادم که بیستمین خلاصه فیلمنامه مورد قبول فارابی قرار گرفت.

وی در ادامه گفت: پس از رفتن آقای لشکری‌پور، خردادماه امسال قراردادی برای نگارش فیلمنامه با آقای میرعلایی ‌بستم و در حال حاضر نگارش فیلمنامه را آغاز کردم که تلاش می‌کنم تا پایان سال ۹۱ فیلمنامه آماده و به فارابی ارایه شود.

* روایت داستان از طریق صحابه امام

گمینی در پاسخ به این سوال فارس که چه مقطعی از زندگی امام جواد (ع) مورد توجه قرار گرفته است، گفت: مقطعی از زندگی امام که به وسیله مامون از مدینه به بغداد احضار می‌شوند و در دارالخلافه بغداد ایشان را ساکن کردند، در فیلمنامه روایت می‌شود.‌ در آن زمان امام ۹ ساله بودند.

وی درباره روایت فیلم توضیح داد: ما امام را در فیلم نمی‌بینیم و قضایا را از طریق صحابه ریان ابن شبیب که دایی معتصم بوده و از عباسیان درجه دوم محسوب می‌شده است، می‌بینم. ‌ایشان یکی از ‌صحابه خالص و خاص و نزدیک امام بودند و  راوی قصه هستند و حوادث را از نگاه ایشان ‌تعقیب می‌کنیم.

وی درباره چگونگی ارتباط با مخاطب ایرانی، توضیح داد: برای این که مخاطب ایرانی بهتر و بیشتر بتواند با فیلم ارتباط برقرار کند داستان را با ازدواج اجباری پوران (دختر حسن بن سهل وزیر مامون) با مامون در کنار نهر فرات آغاز می‌کنیم. در این فیلمنامه به قضایای اختلافات شیعیان، تردید و شبهه و شک نسبت به امام ۹ ساله و‌ نزاع‌های بین شیعیان پرداخته می‌شود.

* ۹ سالگی امام جواد (ع) در فیلم روایت می‌شود

وی درباره وسعت تحقیقات و امکان نگارش فیلمنامه‌ای سینمایی بر اساس این تحقیقات وسیع، گفت: وقایع گسترده‌ای در آن زمان رخ داده است که به نگارش یک سریال نیاز دارد اما مجبور هستم خیلی خلاصه از وقایع بگویم اما به گونه‌ای که باعث شبهه نشود. این موضوع کار را سخت می‌کند، از سوی دیگر مردم چندان امام جواد (ع) را نمی‌شناسند و امام جواد (ع) در هشت سالگی به امامت رسیده و ایشان ماجراها و وقایع بزرگی را در ۹ سالگی اداره کرده است‌.

گمینی درباره نام فیلمنامه گفت: من هنوز نامی برای فیلمنامه انتخاب نکردم اما تلاش می‌کنم تا فیلمنامه را برا ساس اسناد و کتب مرجع بنویسم. مجبور هستم با شرایط امروز قضایا را به‌گونه‌ای عنوان کنم که برای مخاطب قابل قبول باشد، نمی‌توانیم به مسایلی که در تاریخ آمده استناد کامل کنیم، از سویی نمی‌توان آن را کنار گذاشت.


ممتازنیوز/momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.