فیلم آموزشی باید به رشد، بالندگی، خلاقیت و نوآوری در کودکان و نوجوانان منجر شود

به گزارش ممتازنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،

هر اثر باید به رشد، بالندگی، خلاقیت و نوآوری در کودکان و نوجوانان منجر شود. باید خلاقیت آنها را به جنب و جوش وادارد و ذهنشان را بارور کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از ستاد خبری چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم های آموزشی رشد، “بهرام عظیمی”  کارگردان و نویسنده انیمیشن سینمای ایران درباره توجه به مقوله آموزش در ساخت آثار سینمایی گفت: بسیاری از انیمیشن هایی که در کشور تولید می شود، آموزشی هستند این در حالی است که اکثر فیلم های بلند سینمایی، مستند، داستانی، تجربی و کوتاه به منظور آموزش به مخاطب ساخته نمی شود.
وی ادامه داد: از آنجا که ذات انیمیشن از ابتدای پیدایش با تعلیم و تربیت، فرهنگ سازی و آموزش همراه بوده، در کشور ما نیز مدیران و مسئولان از این هنر به عنوان ابزاری برای چنین اهدافی بهره می برند که به دلیل بی توجهی به بحث تحقیق و فیلمنامه خوب، آنچه که خروجی می گیرند، عکس هدف مورد نظر می شود.
عظیمی جذابیت را مهمترین عنصر ساخت فیلم های سینمایی دانست و گفت: بسیاری از آثاری که تولید می شود، برای کودک کشش و جذابیت ندارد. فیلمی تاثیرگذار خواهد بود که ذهن مخاطب را درگیر خود کند.
کارگردان انیمیشن بلند سینمایی «تهران ۱۵۰۰» بیان کرد: درخصوص این موضوع که هر اثری باید به رشد، بالندگی، خلاقیت و نوآوری در کودکان و نوجوانان منجر شود، موافقم اما فیلم حتما نباید آموزش این موارد برای آنان داشته باشد بلکه می تواند خلاقیت شان را به جنب و جوش وادارد و ذهنشان را بارور کند به شرط آنکه از جذابیت برخوردار باشد.
وی افزود: جذابیت می تواند حتی غیر معمول باشد مانند ابر قهرمان، تخیل و غیره که بسیاری از آثار موفق خارجی در عرصه سینمای کودک و نوجوان از این عناصر بهره می برند؛ این آثار برای انتقال مفاهیم آموزشی به طور غیر مستقیم عمل می کنند در حالی که در کشور ما به دلیل عدم آشنایی برخی مدیران و مسئولان هنری، کارگردانان و فیلمنامه نویسان با مقوله جذابیت، از ابزارهای مستقیم کمک می گیریم.
عظیمی معتقد است پرداختن مستقیم به برخی موضوعات همچون آموزش قوانین راهنمایی و رانندگی نتایج مفیدی در بر خواهد داشت اما مفاهیمی در ارتباط با موضوعات اجتماعی، خانواده، اخلاق و … باید در قالب داستان، قصه، تخیل و به بیان دیگر غیر مستقیم ارائه تا نتیجه بخش شود.
این کارگردان تصریح کرد: هر اثر هنری اعم از پوستر، نقاشی، فیلم، انیمیشن و … که بتواند ذهن مخاطب را درگیر و به فکر وادارد، کار موفقی است که می تواند اثر مثبت خود را در نیل به اهداف به جای گذارد.
وی در پایان صحبت های خود تاکید کرد: جذابیت در هر اثری با هر ژانر دینی، ترسناک، کمدی، اجتماعی و … که باشد، در ذهن مخاطب ماندگار می شود که این جذابیت می تواند در دیالوگ نویسی، کاراکتر، موسیقی، نورپردازی و به طور کلی مجموع عوامل باشد.
عظیمی سینمای بلند، کوتاه، داستانی، مستند و انیمیشن ایران را فاقد جذابیت دانست و گفت: تمام آثاری که از گذشته در ذهن مخاطبان ما ماندگار شده، آغشته به جذابیت بوده که متاسفانه در حال حاضر این موضوع در فیلم های ما بسیار کم مورد توجه قرار می گیرد./ی۲


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.