فیلم ‘روزهای زندگی’ اثری که زوایای پنهان جنگ را روایت می کند

به گزارش روز شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، فیلم سینمایی روزهای زندگی را می توان اثری درام در عرصه سینمای دفاع مقدس دانست.

این اثر سینمایی داستان ‘لیلا’ و همسرش ‘دکتر عربی’ است که در یکی از بیمارستان های صحرایی در روزهای پایانی هشت سال دفاع مقدس در حال فعالیت هستند و در حمله عراقی ها به این بیمارستان پس از اعلام آتش بس، در این بیمارستان به همراه چند پرستار و زخمی گیر می افتند.

‘پرویز شیخ طادی’ که پیشتر آثاری همچون ‘سینه سرخ’ و ‘شکارچی شنبه’ را در کارنامه فیلمسازی خود دارد در فیلم روزهای زندگی به بلوغ رسیده و به لحاظ کارگردانی و در عین حال نگارش فیلمنامه، به موفقیت چشمگیری رسیده است.

فیلمساز در این اثر سینمایی تلاش کرده زوایای پنهان جنگ را به تصویر بکشد و به نوعی در این عرصه موفق بود.

درعین حال شیخ طادی در خلق سکانس های تاثیرگذار در این فیلم نیز موفق بوده که به عنوان نمونه می توان به بخشی که فرمانده در حال تحویل گرفتن اسلحه رزمندگان است اشاره کرد.

در حقیقت فیلم سینمایی روزهای زندگی روایتی از ایثارگری پزشکان و بویژه زنان در جبهه های جنگ است که پیشتر این موضوع آنچنان که باید دستمایه تولید یک اثر سینمایی قرار نگرفته است.

ورود فیلمساز به موضوع اصلی شاید کمی با تاخیر است و در عین حال از این تاخیر به درستی برای شخصیت پردازی استفاده می شود.

در روایت این اثر سینمایی، چند شخصیت با نگاه و نظرات مختلف در فضایی دردآلود در کنار یکدیگر قرار گرفته اند و چالش دکتر عربی با یکی از پزشکان این بیمارستان صحرایی که مخالف جدی جنگ است نمونه ای از این شخصیت ها است اما برخی از این شخصیت ها به درستی شکل نمی گیرند.

به عنوان نمونه شخصیت دقیقی در مقابل ‘لیلا’ خلق نمی شود و تصویری که از یکی از پرستاران در این اثر در کنار لیلا ارائه شده به درستی شکل نگرفته است.

در ادامه گره افکنی و گره گشایی های داستان محدود به بیرون رفتن لیلا برای آوردن تجهیزات به داخل تونل محل استقرار مجروحان می شود.

بازی ‘هنگامه قاضیانی’ و ‘حمید فرخ نژاد’ در نقش ‘لیلا’ و ‘دکتر عربی’ مطلوب است اما در برخی سکانس ها عکس العمل فرخ نژاد که بینایی خود را از دست داده به صداها، خیلی باورپذیر نیست.

جلوه های ویژه این اثر سینمایی بسیار قابل قبول است و به عنوان نمونه می توان از بخش تیراندازی هلیکوپتر یاد کرد، اما صحنه های جنگی بیرون از بیمارستان پس از گیر افتادن مجروحان برای مخاطب قابل قبول نیست.

همچنین ایستادگی فرمانده گروهان در این اثر سینمایی در حالیکه پیشتر در فیلم می بینیم به خاطر جراحات وارده روی تخت افتاده نیز نشان از عدم رعایت جزییات دارد.

این در حالیست که در اوایل این اثر سینمایی نیز جزییات رعایت نشده که این امر به فیلم آسیب رسانده است.

تلاش برای ارائه تصویری جدید از رزمندگان در این اثر و در عین حال نشان دادن تلاش پزشکان برای نجات جان رزمندگان از بخش های درخشان این اثر سینمایی است.

به هر حال فیلم روزهای زندگی فیلمی قابل احترام در گونه سینمایی دفاع مقدس است و نگاهی تازه را به زندگی پزشکان و پرستاران دنبال می کند و فیلمساز در این اثر تلاش کرده روابط شخصیت های مختلف را به درستی تصویر کند.

در مجموع فیلم ‘روزهای زندگی’ اثری قابل احترام در سینمای دفاع مقدس محسوب می شود، اما رعایت نکردن جزییات در این فیلم به همراه فقدان یک قصه روایی مشخص و داستانک های همراه قصه اصلی کمی به این اثر آسیب زده اما ساختار و داستان جذاب موجب شده برخی اشتباهات در جزییات در کلیت این اثر به چشم نیاید.

فیلم سینمایی روزهای زندگی برنده پنج سیمرغ در سی امین جشنواره بین المللی فیلم فجر؛ از ۲۰ اردیبهشت‌ماه در گروه سینمایی استقلال پس از ‘قلاده‌های طلا’ اکران ‌شد.

فراهنگ**۱۹۸۳**۱۵۸۸

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۲۶۲۳۶


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.