فیلیپین – چین ادامه مناقشه بر سر دریای چین جنوبی

به گزارش ایرنا، مناقشه بر سر دریای چین جنوبی همواره در میان طرف ها وجود داشته و سفرای کشورهای یاد شده هرازگاهی بخاطر موضع گیری کشور متبوعش، به وزارت امور خارجه آن کشور فراخوانده شده اند.

در آخرین مورد آن به تازگی دولت فیلیپین سفیر چین در مانیل را بر سر منطقه مورد مناقشه دریای چین جنوبی احضار کرد. این اقدام پس از این صورت گرفت که دو کشتی گشت‌زنی چین راه را بر یک کشتی فیلیپینی برای دستگیری ماهیگیران چینی در آب‌های دریای چین جنوبی بست.

ناحیه ای که فیلیپین خواستار تغییر نام آن است پیش تر به نام دریای چین جنوبی شناخته شده است. این منطقه حوزه دریایی اطراف جزایر ˈاسپارتلیˈ و ˈشوال اسکاربوروگˈ را دربر می گیرد.

در واقع جزایر ˈاسپارتلیˈ مورد مناقشه چین، فیلیپین، مالزی، برونئی و ویتنام است درحالی که چین و فیلیپین در ابتدای سال جاری در مورد جزایر ˈشوال اسکاربوروگˈ نیز مناقشاتی داشته اند.

دریای جنوبی چین، دریایی حاشیه ای است که بخشی از اقیانوس آرام به شمار می آید و ناحیه ای در حدود سه و نیم میلیون کیلومتر مربع از سنگاپور تا تنگهٔ تایوان را در بر می گیرد. این دریا پس از پنج اقیانوس جهان، بزرگترین ناحیهٔ دریایی جهان است.

در این دریا همچنین، بالغ بر صدها جزیره وجود دارد که در مجموع یک مجمع الجزایر را تشکیل می دهند. این جزیره ها هر چند عمدتاً خالی از سکنه هستند ولی بدلیل وجود منابع نفت و گاز در نزدیکی این جزیرها (بویژه جزایر اسپرتلی و پاراسل) و عبور و مرور یک سوم خطوط کشتیرانی دنیا از این آبراه، کشورهای حاشیه این دریا همگی ادعای تملک بر بخشی از این دریا و جزایر آن را دارند.

صرف نظر از منابع مهم غذایی و معدنی که سرآغاز اختلاف بر سر این دریا است، آنچه سبب شعله ورتر شدن آتش اختلافات میان هشت کشور ساحلی حاشیه این دریا شده، اکتشاف میادین بسیار غنی نفت و گاز است.

هر چند تمامی کشورهای حاشیه دریای جنوبی چین به نوعی مدعی مالکیت بخشی این دریا هستند ولی واقعیت این است که برخی کشورها در خصوص ادعای مالکیت همسایگان خود موضع بی طرفانه یا سکوت اتخاذ کرده اند.

سه کشور چین، ویتنام و فیلیپین به ترتیب اصلی ترین مدعیان مالکیت بر دریای جنوبی چین هستند.

درگیری چین با فیلیپین، ویتنام، برونئی، مالزی و تایوان بر سر این مناطق همواره روابط این کشورها را دست خوش ناملایمات قرار داده است.

تنش‌ها بر سر این موضوع در دو سال گذشته بسیار افزایش یافته است چرا که چین بر ادعای خود مبنی بر مالکیت بر این مناطق که سرشار از نفت و گاز است، بیشتر پافشاری می‌کند.

علاوه بر این، منطقه دریای چین جنوبی خط کشتی‌رانی میان شرق آسیا، اروپا و خاورمیانه محسوب می‌شود. در حالی که در جریان تمرکز نظامی دوباره آمریکا بر آسیا و افزایش روابط با فیلیپین و استرالیا این نگرانی تشدید شده است.

با اینحال مقام های فیلیپینی همواره پکن را بخاطر اعزام نیرو به این منطقه که مورد مناقشه دو طرف است سرزنش کرده اند.

ارتش فیلیپین روز جمعه با اشاره به حضور کشتی های چین در این منطقه، این اقدام را نوعی توهین تلقی کرده و آن را باعث افزایش تنش جاری میان دو کشور دانسته است.

فیلیپین اعلام کرده است این بزرگترین حضور کشتی های چینی در این منطقه در پی آغاز دوباره مناقشه دو کشور در یک ماه گذشته بوده است و این اقدام اوضاع را بدتر خواهد کرد.

سخنگوی رییس جمهوری فیلیپین نیز گفت که کشورش در برابر افزایش حضور چین در منطقه مورد مناقشه خویشتنداری نشان خواهد داد و امیدوار است تنش میان دو کشور افزایش نیابد.

به گفته تحلیل گران مسایل جنوب شرق آسیا، افزایش حضور کشتی های چینی در منطقه مورد مناقشه دریای جنوب چین نوعی قدرت نمایی از سوی چین در منطقه ای است که اختلافات مرزهای آبی میان کشورها هراز گاهی ادعاهایی را از سوی هر یک از طرف ها به دنبال دارد.

اختلافات مرزی چین و فیلیپین بطور معمول با بروز مناقشه های کوچکی در دریای جنوب چین و یا اظهارات تحریک کننده مقامات هر یک از دو طرف سرباز می کند.

فیلیپین خواستار حمایت اعضای اتحادیه آ.سه.آن و دولت آمریکا از خود در این مناقشه است. اما این اتحادیه تاکنون نسبت به این موضوع تمایلی نشان نداده است اما امریکا با اعزام کشتی های جنگی به منطقه سعی می کند چراغ سبز به مانیل نشان دهد هر چند پکن از این اقدام امریکا ناخشنود است.

سران آ.سه.آن در نشست اخیر خود در کامبوج تنها نسبت به گسترش اختلافات در خصوص دریای چین جنوبی ابراز نگرانی کرده و خواستار حل و فصل مسایل موجود با چین شده بودند. آسه آن با توجه به روابط اقتصادی گسترده با چین همواره در اتخاذ موضع در این باره جانب احتیاط را رعایت کرده و تلاش کرده است تا چین را از خود نرنجاند.

دولت آمریکا نیز مناقشه دریای جنوب چین را بهانه ای برای حضور و مداخله بیشتر در منطقه شرق آسیا می داند اما چین به شدت با هرگونه مداخله خارجی در این مناقشه مخالف است و خواستار گفت و گوهای درون منطقه ای برای حل اختلافات درباره این دریا است.

کین گانگ سخنگوی وزارت خارجه چین در همین رابطه نارضایتی شدید خود را از بیانیه مطبوعاتی وزارت خارجه آمریکا درباره دریای چین جنوبی اعلام کرد.

سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد اظهارات مقام های آمریکایی نایده گرفتن کامل حقایق و همچنین نادیده گرفتن عمدی حق کشور چین است و در واقع ارسال پیام اشتباه از سوی واشنگتن بشمار می‌رود که این امر صلح و ثبات را در منطقه چین جنوبی و حوزه اقیانوس آرام به ارمغان نخواهد آورد.

آساق ** ۳۳۵**۳۴۰۴

انتهای پیام /*


www.irna.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.