قائم مقام وزیر رفاه اجتماعی: جدا شدن سالمندان از خانواده فرهنگ غلطی است که رواج یافته است

قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: سالمندان سرمایه‌های تجربه، دانش و کار هستند و جدا شدن آنها از کانون خانواده، فرهنگ غلطی است که رواج یافته است.

به گزارش خبرنگار «اجتماعی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دوستعلی در مراسم روز جهانی سالمندان که در تالار ۱۷ شهریور وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حال برگزاری است، گفت: قرآن و روایت‌ها و آموزه‌های دینی ما، دوره سالمندی را دوره ترحم نمی‌دانند و در هیچ کدام از روایت‌ها عنوان ترحم نیامده، بلکه سالمندان همراه با احترام و تکریم تعریف شده‌اند.

وی با بیان اینکه سالمندی به معنای ترحم نیست، بلکه نگاه تکریم و احترام‌آمیز به این قشر از سرمایه‌های کشور است، گفت: هر اقدامی که برای سالمندان انجام می‌شود، نه تنها هزینه‌کرد نیست، بلکه به نوعی سرمایه‌گذاری است؛ چرا که خود این افراد سرمایه‌های بزرگی هستند.

قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه باید نگاه جامعه به سالمندان، نگاه سرمایه‌ای باشد، عنوان کرد: در قرآن نیز در همین نگاه سالمندان مورد توجه قرار گرفته‌اند، چرا که آنها کوله‌باری از تجربه، دانش و کار هستند و به عنوان یک استاد عملیاتی می‌توانند در بحث‌های مختلف خانواده و جامعه کارکرد داشته باشند.

دوستعلی با بیان اینکه جدا شدن سالمندان از خانواده، فرهنگ غلطی است که روایج یافته است، عنوان کرد: سالمندان ستون خانواده هستند و علاوه بر مبانی دینی و قرآنی، در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز موضوع سالمندان مورد توجه واقع شده است.

وی تصریح کرد: در سیاست‌های اجرایی باید سالمندان به عنوان جامعه هدف دیده شوند و تشکیل شورای ملی سالمندان که با حضور ۹ وزارتخانه، دو صندوق و کمیته امام در همین راستا شکل گرفته است.

قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: سازمان بازنشستگی به عنوان متولی امور سالمندان تلاش می‌کند تا تدوین و تصویب برنامه‌ها برای این جامعه هدف به گونه‌ای باشد که سیاست‌های راهبردی و فرهنگسازی امور سالمندان در نظر گرفته شود.

دوستعلی تصریح کرد: بازنشستگان دارای تجربه گرانقدر ۳۰ ساله هستند و نباید این سرمایه‌های عظیم در گوشه‌ خانه‌ها به هدر رود، بلکه حضور آنها در کنار خانواده و جامعه می‌تواند به تحکیم بنیاد خانواده نیز کمک کند.

وی جدا کردن سالمندان از خانواده را فرهنگ غربی برشمرد و عنوان کرد: این فرهنگ تناسبی با فرهنگ دینی و اسلامی ما ندارد و در این میان توجه ویژه به زنان سالمند، باید مورد توجه سیاستگذاران، تشکل‌های غیردولتی و برنامه‌های مرتبط با امور سالمندان باشد.

قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با حفظ سلامت روحی و جسمی و بهداشت روان سالمندان می‌توان آنها را به عنوان منابع عظیم تجربه برای جوانان آماده کرد.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.