قاضی دادگاه عالی نپال هدایت دولت موقت را تا انتخابات بر عهده می‌گیرد

۲۴م اسفند ،

احزاب سیاسی اصلی نپال اعلام کردند، قاضی دادگاه عالی این کشور امروز (پنجشنبه) مسئولیت دولت موقت وحدت ملی را به عهده خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، هدف از این اقدام پایان دادن به بن‌بست سیاسی در کشوری است که هنوز در حال بازیابی از یک دهه جنگ داخلی است. احزاب نپال عنوان کردند “خیل راج رگمی”، قاضی دادگاه عالی این کشور جانشین “بابورام بهاتارای”، نخست وزیر مائویست نپال خواهد شد و هدایت دولت تازه را تا زمانی که انتخابات سراسری برگزار شود به عهده خواهد گرفت.

انتظار می‌رود این انتصاب به بن بستی که حدود یک سال است کشور نپال را بدون پارلمان گذاشته، پایان دهد.

احزاب مخالف دولت تقاضا کرده بودند تا بهاتارای، رهبر پیشین شورشیان مائوییست، به نفع دولت موقت به منظور نظارت بر انتخابات به تاخیر افتاده، کنار رود.

“نارایان کاجی شرستا”، معاون نخست وزیر نپال گفت: احزاب سیاسی توافقنامه‌ای به رئیس‌جمهور داده‌اند تا موانع موجود در قانون اساسی در این خصوص را رفع و قاضی دادگاه عالی را به عنوان رئیس شورای انتخاباتی موقت وزرا منصوب کند.

دفتر ریاست جمهوری نپال اعلام کرده انتظار می‌رود “رگمی” امروز (پنجشنبه) در حضور “رام باران یاداو”، رئیس‌جمهوری نپال سوگند یاد کند.

رگمی ۶۳ ساله، کابینه‌ای شامل ۱۱ کارمند دولتی بازنشسته نپال تشکیل خواهد داد. انتظار می‌رود او اسامی مقامات کابینه را امروز یا فردا اعلام کند.

این در حالی است که چند گروه کوچک سیاسی متعهد شده‌اند که علیه این انتصاب دست به اعتراض بزنند. این انتصاب ماه قبل میلادی مورد موافقت چهار حزب سیاسی اصلی نپال قرار گرفت.

دادگاه عالی قرار است امروز (پنجشنبه) رسیدگی به دو دادخواست علیه انتصاب رگمی را آغاز کند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.