قالیباف: اجرای طرح جهش تولید مسکن بار بزرگی از دوش مردم برمی دارد

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس هیچ پیشنهادی مبنی بر کاهش یا توقف تولید مسکن را نمی پذیرد، گفت: اجرای طرح جهش تولید مسکن بار بزرگی از دوش مردم برمی دارد.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، نشست محمدباقر قالیباف با روسای کمیسیون های اقتصادی مجلس و نمایندگان دولت ظهر امروز (دوشنبه ۷ مهرماه) با موضوع بررسی طرح جهش تولید مسکن برگزار شد. 
قالیباف در این جلسه با بیان اینکه در حال حاضر باید به مردم در دو حوزه کمک فوری کرد، ادامه داد: نخستین موضوع بحث بسته حمایت معیشتی است، چرا که در حال حاضر ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالاهای اساسی اختصاص می یابد، اما کالاها حداقل و در خوشبینانه ترین حالت با ارز نیمایی به دست مردم می رسد، که در این راستا باید مسیر پرداخت ارز دولتی اصلاح شود.  
وی با تاکید بر اینکه ارز دولتی باید به آخرین حلقه زنجیره یعنی مردم پرداخت شود، تصریح کرد: چرا باید سود ارز ۴۲۰۰ تومانی به جیب واسطه ها برود و مردم کالاهای اساسی را با قیمت غیرقابل قبول خریداری کنند؟ 
رئیس مجلس شورای اسلامی در این نشست با بیان اینکه مجلس مصمم به اجرای جهش تولید در حوزه مسکن و ریل گذاری در این حوزه است، گفت: تولید مسکن ضرورتی اجتناب ناپذیر است که می تواند در حوزه اشتغال و جذب نقدینگی تاثیرات مثبتی داشته باشد. 
وی با اشاره به اینکه در گذشته ۷۰ درصد درآمد خانوار صرف هزینه مسکن می شد، افزود: در حال حاضر اگر خانوارها ۱۰۰ درصد درآمد خود را به مسکن اختصاص دهند و به همان میزان نیز قرض بگیرند، باز نمی توانند از عهده هزینه مسکن بربیایند. 
قالیباف با بیان اینکه مجلس مصمم است که موضوع تولید مسکن به روش دولتی دنبال نشود، ادامه داد: در حال حاضر معایب و مزایای مسکن مهر احصا شده و در حوزه ساختاری به دنبال این هستیم که مردم در ساخت مسکن دخیل باشند و از سوی دیگر حوزه حکمرانی تنها ریل گذاری و مدیریت صحیح در این بخش را انجام دهد و موانع را از سر راه مردم بردارد. 
رئیس قوه مقننه کشور با اشاره به افزایش قیمت صدور پروانه ساختمانی اظهار داشت: عدم تصمیم گیری مناسب در راستای ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری ها سبب شده که شهرداری ها قیمت پروانه ساخت واحدهای مسکونی را افزایش دهند که این موضوع سبب بالا رفتن قیمت مسکن شده است. 
وی با بیان اینکه باید از تمامی ظرفیت های کشور که مربوط به مردم بوده در مسیر صحیح استفاده کرد، افزود: فولاد و سیمان جزو سرمایه های مردمی و انفال است، اما مشاهده می شود که مابه التفاوت قیمت ورق فولادی و همچنین سود اصلی فولاد و سیمان به جیب دلالان می رود.   
قالیباف با تاکید بر اینکه مجلس با دونرخی شدن قیمت کالاها مخالف است، گفت: قرار نیست اموال عمومی که در اختیار حاکمیت قرار دارد و می تواند برای آن قیمت واحدی تعریف کند، با قیمت بالا به دست مردم برسد و هر روز افزایش قیمت داشته باشد. 
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس با توسعه بی رویه شهرها، مهاجرت از روستاها به شهرها و از شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ مخالف است، بیان کرد: باید در شهرهای کوچک فرصت ساخت مسکن فراهم شود تا مردم مجبور به حاشیه نشینی و زندگی در حلبی آباد شهرها نباشند. 

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان با بیان اینکه انجام اقدامات لازم حمایتی در حوزه مسکن و مواد غذایی بار بزرگی از دوش مردم برمی دارد، افزود: دولت هر پیشنهادی در حوزه طرح جهش تولید مسکن دارد، طی دو هفته آینده به کمیسیون تخصصی ارائه دهد. البته مجلس هیچ پیشنهادی مبنی بر اینکه تولید مسکن کاهش یافته یا متوقف شود را نمی پذیرد، اما از پیشنهادات اصلاحی استقبال می کند. 
قالیباف با بیان اینکه بافت های فرسوده داخل شهرها باید در اولویت ساخت و ساز قرار گیرند، ادامه داد: قیمت ها باید در حوزه محصولاتی که هیچ ربطی به ارز نداشته و تولید داخلی دارند، منطقی شوند. 
وی با تاکید بر اینکه باید سرمایه گذاران بخش خصوصی را به ساخت مسکن ترغیب کنیم، تصریح کرد: ۷۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام با قیمت کارشناسی سال ۹۵ وجود دارد که دولت می تواند از سرمایه های مردمی برای تکمیل آنها استفاده و منابع حاصل از آن را در تولید مسکن سرمایه گذاری کند. 
رئیس قوه مقننه کشور با بیان اینکه می تواند بدون افزایش پایه پولی ، بحث جهش تولید را دنبال کرد، گفت: با جهش تولید مسکن ۲۵۰ حرفه به صورت مستقیم و حدود ۱۵۰۰ حرفه به صورت غیرمستقیم فعال می شود.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.