قالیباف اصل: بورس حباب ندارد

گردآوری توسط گروه بیمه ممتاز نیوز

بینا: و بازار سرمایه از ابتدای سال تاکنون روزهای خوبی را پشت سر گذاشته و به طوری که ارزش بازار در این مدت ۱۱۰ درصد رشد کرده و از ۱۷۰ هزار میلیارد تومان به ۳۶۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

مدیر عامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران در نشست خبری خود در جمع خبرنگاران با اشاره به عملکرد بورس گفت: آمارهای امسال با سال‌های قبل بسیار متفاوت است و بازار سرمایه از ابتدای سال تاکنون روزهای خوبی را پشت سر گذاشته و به طوری که ارزش بازار در این مدت ۱۱۰ درصد رشد کرده و از ۱۷۰ هزار میلیارد تومان به ۳۶۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.
حسن قالیباف اصل با بیان اندازه بازار به عنوان یکی از شاخصه‌های توسعه یافتگی و رشد آن تصریح کرد:‌ تعداد دفعات معاملات امسال از ۲میلیون و ۳۹۰ هزار دفعه در سال قبل به هفت میلیون و ۷۰۰ هزار دفعه در سال جاری رسیده است که رشد ۲۲۳ درصدی را نشان می دهد.
وی افزود: ارزش کل معاملات بورس در هفت ماهه امسال با رشد ۵۰۰ درصدی رکورد بی نظیری را ثبت کرده، به طوری که ارزش کل معاملات از ۹۳۰۰ میلیارد تومان در سال قبل به ۵۵ هزار میلیارد تومان در هفت ماهه امسال رسیده است.قالیباف با اشاره به افزایش معاملات آنلاین گفت: این معاملات نسبت به سال قبل ۵۰۰ درصد رشد داشته و از دو میلیارد تومان به ۱۲ هزار میلیارد تومان رسیده است.
مدیر عامل شرکت بورس افزود: میزان معاملات بورس در هفت ماه سال قبل هفت درصد بود که این میزان در سال جاری به ۲۱ درصد رسیده که بیانگر میزان نقدشوندگی به حد مطلوبی افزایش پیدا کرده است.
وی در خصوص پذیرش چهار شرکت از ابتدای سال تاکنون گفت: در این مدت سهام شرکت‌های هلدینگ خلیج فارس و هلدینگ نفت و گاز تامین در بورس عرضه شده و دو شرکت همراه اول و سرمایه گذاری بازنشستگی بانک‌ها از فرابورس به بورس منتقل شده است. همچنین پذیرش سایر شرکت‌ها در حال نهایی شدن است که با تکمیل فرآیند پذیرش، شاهد عرضه سهام آن‌ها در بورس خواهیم بود.
قالیباف اضافه کرد: بر اساس برنامه ها قرار است ۱۰ شرکت در سال جاری در بورس تهران پذیرفته شود که تاکنون سهام چهار شرکت پذیرفته شده و امیدواریم تا پایان سال این اتفاق بیفتد.
وی همچنین گفت:‌در سال جاری بزرگترین همایش حاکمیت شرکتی برگزار شد تا به شفافیت بازار کمک شود. در تالارهای مناطق و تهران نیز آموزش ناشران، کارگزاران و سرمایه گذاران انجام شد و ۹۰ هزار ساعت آموزش در تالار مناطق و تهران در سال جاری را شامل می گردد.
مدیر عامل شرکت بورس ادامه داد: با توجه به اشکالات نرم افزار قبلی در حوزه مدیریت ریسک تلاش کردیم نرم افزار تازهی را با ویژگی مدیریت ریسک طراحی کنیم و بر این اساس قرار است به زودی‌ نرم افزار تازه معاملات آتی در بورس تهران استفاده شود.
قالیباف همچنین از پذیرش ETF در بورس تهران خبر داد و گفت: مطالعات این صندوق‌ها در بورس تهران انجام شد و چون ابزار تازهی بود قرار شد ابتدا در فرابورس مورد آزمایش قرار گیرد و در صورت موفقیت در بورس تهران استفاده شود.
مدیر عامل شرکت بورس با اشاره به افزایش سهام شناور آزاد شرکتها تصریح کرد:  امسال سهام شناور آزاد شرکت ها افزایش یافته و از ۲۲ درصد در سال قبل به ۲۲٫۳۵ درصد در سال جاری رسیده است که این یعنی با افزایش سهام شناور آزاد شرکت‌ها نقدشوندگی و عمق بازار افزایش پیدا می کند.
قالیباف افزود: سهام شناور آزاد شرکت ها باید در بازار دوم ۱۰ درصد، در تابلوی فرعی بازار اول ۱۵ درصد و در تابلوی اصلی بازار اول ۲۰ درصد باشد.
وی همچنین از تشکیل میز صنایع در شرکت بورس خبر داد و گفت: با توجه به نیازی که برای صنایع مختلف احساس می‌شود میز صنایع تشکیل شده تا بازار سرمایه بتواند به صنایع مختلف کمک کند و در سال جاری میز دارو تشکیل شد تا گامی در جهت برطرف کردن مشکلات صنعت برداشته شود.
مدیر عامل شرکت بورس با اشاره به ایجاد شاخص راهبری شرکتی ادامه داد: یکی از برنامه های امسال شرکت بورس پیگیری شاخص راهبری شرکتی است تا شرکت‌هایی از بعد راهبری شرکتی نمره بالایی می گیرند دارای شاخص شوند.
وی همچنین در مورد واقعی بودن میزان رشد بورس گفت: شاخص بورس از ۳۸ هزار واحد در ابتدای امسال به ۷۳ هزار و ۳۰۰ واحد رسیده و رشد ۹۳ درصدی را تجربه کرده است که از این میزان ۱۵ درصد مربوط به سود نقدی تقسیم شده شرکت‌ها در مجامع بوده و ۷۸ درصد مربوط به رشد قیمت‌ها بوده است.
قالیباف افزود: سودآوری صنایع از ۳۰ هزار میلیارد تومان در سال قبل به ۴۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در سال جاری رسیده است که ۵۰۰۰ میلیارد تومان مربوط به پذیرش های تازه بوده و ۴۲ هزار میلیارد تومان آن سودی است که امسال صنایع به بازار اعلام کرده‌اند یعنی ۱۲ هزار میلیارد تومان سود صنایع نسبت به سال قبل رشد پیدا کرده است.


شبکه اطلاع رسانی بانک و بیمه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.