قالیباف: در طرح اخیر مجلس به دنبال خروج از برجام نیستیم/ما نباید در اجرا دخالت کنیم

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که با گرانی‌ها آشناست به اقدامات تقنینی و نظارتی مجلس برای مقابله با گرانی‌ها اشاره و اظهار کرد: «ما نباید در اجرا دخالت کنیم و این یک اشکال است که بر آن همواره تاکید داشته‌ام.»

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، محمدباقر قالیباف در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی ضمن قدردانی از تلاش‌های کادر درمان در شرایط سخت کرونایی و تسلیت شهادت شهید فخری‌زاده، به سیل اخیر در استان خوزستان اشاره و خاطرنشان کرد: سیل در استان خوزستان به‌خصوص در شهرستان‌های اهواز و آبادان مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده است. ان شاءالله همه نیروهای دولتی و مردمی کمک کنند که این شرایط سخت بگذرد و تمام شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی درباره اقدامات مجلس برای مقابله با گرانی‌ها گفت: ما به عنوان نمایندگان مردم نباید دغدغه‌ای جز مردم داشته باشیم. با گرانی‌ها آشنا هستیم و با مردم صحبت می‌کنیم. مردم از افزایش قیمت‌ها گلایه‌مند هستند. 

قالیباف درباره چگونگی مقابله با گرانی‌ها گفت: در وهله اول باید مشکل گرانی را به دو شکل دید. بحث اول مشکلات ریشه‌ای است. یعنی حتی زمانی که تحریم و کرونا نبود مردم پذیرفته بودند که هر سال ۲۰ تا ۲۵ درصد قیمت‌ها افزایش پیدا کند. این بدان معناست که تورم برای مردم امری طبیعی بود و سالی یک بار در انتظارش بودند. اکنون که ثبات قیمت‌ها وجود ندارد و شاهد گرانی‌های فزاینده هستیم، ناراحتی برای مردم ایجاد کرده است. پس باید بررسی کرد که ریشه اساسی در کجاست.

وی توضیح داد: این موضوع به کسری بودجه برمی‌گردد. کسری بودجه در تمامی دولت‌ها وجود دارد و اکنون هم در بودجه ۱۴۰۰ دیده می‌شود. نکته دیگر به  مشکلات جدی در شبکه تهیه، تامین و توزیع کالا در کشور برمی‌گردد. مثلا در تامین ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کالاهای اساسی تا ۲۷ مهر ماه یعنی در شش ماهه اول سال بیش از چهار میلیارد دلار ارز داده شده است اما آثار آن را در کشور ندیدیم. به طوری که امروز مرغ به کیلویی ۲۸ هزار تومان رسیده و قیمت پای مرغ به اندازه قیمت دو سال قبل مرغ شده است. البته کار اجرا در دست مجلس نیست. تاکیدم بر این است که ما نباید به جای دولت بنشینیم که این اشکال است.

رئیس مجلس در پاسخ به این سوال که گلایه‌ای از سوی دولتمردان مطرح می‌شود که مجلس از قانونگذاری خارج شده و وارد فاز اجرایی شده است، گفت: اصلا این گونه نیست. قانونگذاری حق قانونی نمایندگان است. حتی آئین‌نامه‌های اجرایی مصوب در هیات دولت هم بعد از تایید در هیات تطبیق قوانین مجلس قابل اجرا شدن است. ما در مجلس کار ریل‌گذاری و تصویب قانون و تطبیق آئین‌نامه‌های اجرایی را انجام می‌دهیم. نباید در اجرا دخالت کنیم. من خیلی بر این موضوع تاکید دارم.

رئیس قوه مقننه درباره ریشه اصلی مشکلات اقتصادی کشور گفت: طبق تحلیل اکثر متخصصان امر اقتصاد، مشکل اقتصادی جامعه تحت تاثیر دو عامل سوء مدیریت و تحریم است. باید سه قوه و تمامی مدیران این مشکل قابل حل را رفع کنند. منظور از کسری بودجه این است که دخل و خرج دولت با هم نمی‌خواند. در کل دنیا منابع پایدار تامین می‌شود که شامل مالیات و گمرکات است و درآمد پایدار، فروش نفت و اوراق قرضه نیز کشوری می‌تواند تراز عملیاتی داشته باشد که تولید آن مطلوب بوده و واردات و صادرات هم به گونه‌ای باشد که در نهایت هزینه دولت را تامین کند. گاهی این اتفاق نمی‌افتد و نتیجه آن کسری بودجه است. پس در چنین شرایطی باید مجلس و دولت واقع‌بین بوده و بپذیرند که کسری بودجه وجود دارد و فروش نفت و اوراق قرضه نمی‌تواند به عنوان منابع پایدار باشد. در سال ۹۸ بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داشتیم که از منابع غیر پایدار تامین شد. در سال ۹۹ هم این اتفاق رخ داد.

قالیباف ادامه داد: مجلس یازدهم در شش ماه گذشته برنامه منظم بر پایه چهار رویکرد مردمی‌سازی، شفاف‌سازی، هوشمندسازی و کارآمدسازی را دنبال کرد و در تمامی تصمیماتش این چهار مقوله را لحاظ کرد. بنابراین برای رفع مشکل کسری بودجه در وهله اول بپذیریم که این اتفاق رخ داده است و بعد بخواهیم آن را رفع کنیم. حل این مشکل در گرو اصلاح روند مالیات است. امروز وضعیت مالیات در کشور ما به شدت به هم ریخته بوده و از بین شرکت‌های حقوقی و کسب و کار تنها ۱۵ درصد مالیات گرفته می‌شود. اینها را باید مدیران و قانونگذاران آن را اصلاح کنند. در گذشته بر این موضوع اصرار نشد و در نتیجه دلالان و سوداگران حجم عظیمی از پول و درآمد را بدون پرداخت مالیات به دست آوردند.

وی افزود: در شش ماه گذشته مجلس با همکاری وزارت اقتصاد و سازمان امور مالیاتی طرحی را آماده کرد که در نوبت بررسی صحن قرار دارد. با تصویب آن حجم درآمد مالیاتی افزایش پیدا خواهد کرد. تصمیم دیگر آن است که باید شرکت‌های دولتی درآمد خود را شفاف اعلام کنند. در بودجه امسال دولت ۸۵۰ هزار میلیارد تومان و بودجه شرکت‌های دولتی ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان است. یعنی بودجه شرکت‌های دولتی دو برابر بودجه دولت است. در این بین ۳۰ شرکت دولتی هستند که ۸۰ درصد نقل و انتقالات مالی را انجام می‌دهند. بدهی شرکت‌های دولتی بین ۷۰ تا ۸۰ هزار میلیارد تومان است که باید این وضعیت سامان یابد. اینها همان شرکت‌های خصولتی هستند.

رئیس مجلس درباره اقدامات مجلس برای حل مشکل بورس گفت: مردم با اعتماد به مسئولان سرمایه‌های خود را وارد بورس کردند اما نقدینگی کجا رفت؟ مردم بدانند ما هر روز موضوعات حساس اقتصادی و بورس را در مجلس دنبال می‌کنیم. کمااین‌که پیش از این نیز لایحه دو فوریتی دولت در موضوع افزایش سرمایه شرکت‌ها و سود سهام را ظرف سه هفته تصویب کردیم و متاسفانه به درستی اجرا نشد.

وی افزود: من موافق نیستم که در بورس با کسانی که به درستی قوانین را اجرا نمی‌کنند، برخوردهایی از جنس قضایی و امنیتی صورت گیرد. باید نظارت دقیقی در بورس وجود داشته باشد. در این باره جلسات متعددی با رئیس اقتصاد و رئیس سازمان بورس برگزار شد و تاکید داشتم که آنها می‌توانند با نظارت و جرایمی این وضعیت را سامان دهند. در همین باره کمیسیون اقتصادی گزارشی را تهیه کرد که در آن پیشنهاد اصلاح قانون بورس برای رفع مشکل آمده است. یکی از امتیازهای مجلس یازدهم وجود تعدادی از نمایندگان با سابقه استانداری و اجرایی است که آنها خلأها را شناخته و تبدیل به قانون می‌کنند. ما در بورس نمایندگان ناظر داریم که آنها فعال بوده و گزارشاتی را ارائه می‌کنند.

قالیباف با اشاره به نظارت‌های میدانی نمایندگان در استان‌های مختلف گفت: بنده و نواب رئیس مجلس نیز سفرهایی به استان‌های مختلف داشته و نظارت‌های میدانی را انجام دادیم.  کسانی که بیشترین پول را می‌گیرند و متاسفانه قاچاق هم صورت می‌گیرد. مگر می‌شود در کشور با قاچاق مبارزه نکرد؟ این حجم از قاچاق تنها به خاطر کولبری نیست. البته که کولبری هم به دلیل مشکلات مدیران است که بازارچه‌های مرزی را به درستی مدیریت نکرده که یک جوان مجبور به کولبری می‌شود. قاچاق چند ۱۰ میلیاردی از بندر و ریل و جاده با کانتینر صورت می‌گیرد که اینها به دلیل سیستم بروکراسی فاسد در کشورمان است.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: از نظر بنده حدود ۳۰ الی ۳۵ درصد افزایش قیمت کالاها و فشار اقتصادی به دنبال تحریم هاست. به عنوان مثال ما در چند ماه گذشته تقاضای پنج میلیارد دلار از بانک جهانی و طرف‌های اروپایی جهت خنثی‌سازی تحریم‌ها داشتیم اما در عین حال در داخل ۱۵ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تامین کالاهای اساسی اختصاص دادیم و بخشی از این ارز نیز به نهاده‌های دامی اختصاص یافت.

او در ادامه خاطرنشان کرد: برخی از ایام که ما نفت را بشکه‌ای ۱۱۰ دلار می‌فروختیم و کشور ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد داشت باز هم ما با تورم و کسری بودجه روبه‌رو بودیم و در ایامی دیگر که ما ۲۴ میلیارد دلار درآمد داشتیم و قیمت فروش نفت نیز کاهش یافته بود وضعیت کشور بهتر بود.

قالیباف در ادامه با اشاره به راهکارهای مجلس برای جبران کسری بودجه در سال آینده بیان کرد: همان طور که در ابتدای صحبت‌هایم مطرح کردم اخذ مالیات و اصلاح سیستم مالیاتی یکی از روش‌ها برای جبران کسری بودجه است. به عنوان مثال امروز از سه میلیون مودی مالیاتی که قرار است مالیات بدهند، برخی مراجعه می‌کنند و مالیات آنها ۱۰۰ میلیون تومان می‌شود اما طرف ۲۰ میلیون تومان به متصدی می‌دهد و تنها ۵۰ میلیون تومان مالیات پرداخت می کند. یکی از اهداف ما هوشمندسازی سیستم مالیاتی است که شفافیت را نیز به دنبال دارد. در بودجه سال آینده دولت پیش‌بینی کرده تا روزانه ۲.۵ میلیون بشکه نفت بفروشد. چه در داخل و چه در خارج اما سوال اینجاست که چرا ما به دنبال کاهش هزینه‌ها نمی‌رویم. در زمانی که تحریم نبود ما روزانه ۲.۵ میلیون بشکه نفت صادر نمی‌کردیم. امروز نیز ما هم در داخل نیاز به نفت خام داریم و هم در تولید فرآورده‌ها نظیر بنزین مسئله مهم‌تر نیز فاصله گرفتن از خام‌فروشی است.

وی در ادامه با اشاره به عملکرد مجلس بیان کرد: یکی از وظایف مجلس نظارت بر اجرای قانون است که در شش ماه گذشته در حوزه‌هایی نظیر بورس یا بخش مالیات مجلس ورود کرده است. مجلس در کنار نظارت میدانی و قانونگذاری که در چهار ماه گذشته آن را دنبال کرده است اصلاح ساختار بودجه را در دستور کار دارد و این کار را از بودجه ۱۴۰۰ آغاز خواهیم کرد. قطعا بودجه سال ۱۴۰۰ متفاوت‌تر از همه بودجه‌های گذشته خواهد بود. اصلاح ساختار بودجه در یک سال امکان‌پذیر نیست اما ما آن را از امسال در مجلس کلید خواهیم زد و در سال آینده که برنامه ششم توسعه تمام شده و مجلس بررسی برنامه هفتم را آغاز می‌کند یکی از مهم‌ترین رکن‌های ما در تنظیم برنامه هفتم توسعه اصلاح ساختار بودجه خواهد بود. مجلس در بودجه سال آینده نیز به این امر توجه داشته و در تلاش است تا کسری بودجه را کاهش داده و به بررسی بودجه شرکت‌های دولتی نیز ورود کرده است. واقعیت این است که اگر بخش‌های دولتی بخواهند تولید خدمت کنند چهار یا پنج برابر بیشتر از بخش خصوصی هزینه به دنبال خواهد داشت و لذا ما نباید اجازه دهیم تا تولید خدمات از سوی بخش دولتی انجام شود. با توجه به تجربه نمایندگان در این مجلس و وجود نمایندگان متعهد و همچنین اعلام همکاری دولت برای اصلاح ساختار بودجه بنده خوش‌بین هستم که مجلس یازدهم گام موثری در این حوزه بردارد. مجلس به دنبال ایجاد مزاحمت برای دولت نیست بلکه ما باید کمک دولت بوده و از مشکلات دولت گره‌گشایی کنیم. از سوی دیگر ما باید به مدیران قوی و با جرات، شجاعت تصمیم‌گیری بدهیم.

رئیس‌ مجلس افزود: اصلاح ساختار بودجه را مجلس با جدیت دنبال می‌کند و آقای نوبخت و آقای رئیس‌جمهور نیز اعلام آمادگی کردند. از آنجا که اگر ماهیت بودجه عوض شود باید بر اساس قانون مجددا به دولت بازگردد و ما در شرایطی نیستیم که این اتفاق رخ دهد قطعا مجلس و دولت با یکدیگر همراهی خواهند داشت تا اصلاح ساختار بودجه عملیاتی شود.

وی در ادامه با اشاره به روند هدفمندی یارانه‌ها در سال ۱۴۰۰ و پرداخت یارانه بیان کرد: زمانی که از هدفمندی یارانه حرف می‌زنیم به این معنا نیست که به ۸۵ میلیون نفر باید یارانه بپردازیم و افرادی که دخل و خرج آنها یکی است نباید مالیات بپردازند. افرادی که دخل‌شان چندین برابر خرج‌شان است باید همانند درآمد تصاعدی که دارند مالیات تصاعدی نیز بدهند اما افرادی که خرج‌شان بیشتر از دخل‌شان می‌شد باید تحت حمایت دولت قرار گیرند و باید به آنها یارانه پرداخت شود. این به معنای هدفمندی یارانه‌ها است. امروز ما غیر از یارانه ارزی مبلغی بالغ بر ۲۵۰ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی به مردم می‌دهیم اما متاسفانه در توزیع این یارانه نیز آن طور که باید عدالت رعایت نمی‌شود. اکنون دو سال است که ما عزم خود را جزم کردیم تا یارانه به دهک‌های نیازمند جامعه تعلق گیرد. از سوی دیگر اکنون شاهد هستیم یک مبلغ ۴۵ هزار تومان و یک مبلغ ۷۵ هزار تومان یارانه داده می‌شود که باید یکپارچه‌سازی و هدفمند شود. مجلس در این زمینه نیز طرحی دارد که در زمان بودجه ارائه می‌شود و در سال آینده یارانه‌ها یکپارچه و هدفمندتر خواهند شد. یارانه‌ای قطع نخواهد شد و تنها هدفمندی صورت خواهد گرفت.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: از دیگر مواردی که در اصلاح ساختار بودجه باید مورد توجه قرار گیرد این است که امروز حدود ۴۵ تا ۵۰ درصد خانواده‌ها ماشین ندارند و ما به ۵۰ درصد افرادی که ماشین دارند سوبسید انرژی و بنزین می‌دهیم اما فردی که مستضعف است و در روستا یا شهرستان زندگی می‌کند و به حمل و نقل عمومی نیز دسترسی ندارد، یارانه نمی‌دهیم. آیا این عدالت است فردی که خودش یک ماشین برای رفتن به شمال و یک ماشین برای رفتن به کویر دارد و فرزندش یک ماشین برای دوردور کردن در اندرزگو دارد هر چقدر که می‌خواهد بنزین ۳۰۰۰ تومانی بزند اما یک فرد روستایی هیچ یارانه‌ای دریافت نکند؟ چطور یک پیرمرد روستایی در زهک زابل این موضوع را متوجه می‌شود اما بنده که رئیس مجلس هستم از آن درکی ندارم؟ هدف ما کمک به مردم است و قطعا با دولت همکاری خواهیم داشت. در بحث طرح معیشتی نیز که مجلس تصویب کرد و دولت نیز طرحی دیگر ارائه کرد بنده صراحتا اعلام کردم که مهم کمک به نیازمندان است و اصلا مهم نیست که به نام چه کسی تمام شود. در بحث برق نیز ما شاهد هستیم که حدود شش میلیون نفر تنها پنج درصد مصرف برق دارند که دولت اعلام کرد مصرف برق برای این افراد رایگان می‌شود و ما نیز از آن استقبال کردیم و حتی یک مشکل قانونی که در آن وجود داشت بنده در ظرف ۴۸ ساعت آن را حل کردم تا هر چه زودتر اجرایی شود. در بحث گاز نیز این موضوع وجود دارد. فردی که با یک مشعل زندگی می‌کند با فردی که چند خانه در نقاط مختلف کشور داشته و از گاز برای گرم کردن استخر خود استفاده می‌کند تفاوت دارد. چرا ما به هر ایرانی بر اساس کد ملی سهمیه گاز نمی‌دهیم تا روشن شود که هر کس چه میزان مصرف می‌کند؟

قالیباف در ادامه خاطرنشان کرد: همان طور که آقای نوبخت مطرح کردند ما علاوه بر ۲۵۰ هزار میلیارد تومان که یارانه نقدی می‌دهیم بیش از ۱۴۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان می‌دهیم که باید در اصلاح ساختار مورد توجه قرار گیرد. ما قصد افزایش قیمت در هیچ حوزه‌ای را نداریم بلکه هدف اصلی اصلاح و هدفمندسازی یارانه‌هاست.

نماینده مردم تهران در ادامه با اشاره نقدهای وارده درباره طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها بیان کرد: ما در برابر تحریم‌ها یکی از راه‌هایی که پیش رو داریم بحث خنثی‌سازی اثر تحریم است که با قوی‌کردن اقتصاد میسر می‌شود. این که گفته می‌شود این طرح به صورت غیر کارشناسی در مجلس تصویب شده است کاملا غیر منطقی است؛ چرا که مجلس حدود چهار ماه بر روی این طرح در کمیسیون امنیت ملی با همکاری دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و نظراتی که از سازمان انرژی اتمی و وزارت خارجه گرفته است کار کارشناسی انجام داده است و اصلا در این طرح به دنبال خروج از برجام نبوده‌ایم. از قضا در این طرح بر اساس ماده ۳۶ و ۳۷ برجام آماده شده است که در آن قید شده هر کدام از طرفین که تعهدات خود را اجرایی نکنند طرف مقابل حق دارد که تعهدات خود را کاهش دهد. ما به همه تعهدات برجامی خود عمل کردیم. آیا طرف مقابل به تعهداتش عمل کرده است؟ ما در این طرح به دولت کمک کرده‌ایم تا از حقوق ملت دفاع کند. از آنجا که آنها به تعهداتشان عمل نکردند ما نیز غنی‌سازی تا ۲۰ درصد را انجام خواهیم داد.

وی در ادامه افزود: ما شاهد شهادت شهید فخری‌زاده و حادثه نطنز که در چند ماه گذشته رخ داد و شهادت سردار سلیمانی بودیم. رئیس‌جمهور کشوری که خود را مدافع دموکراسی می‌داند رسما سردار ما را ترور و آن را نیز اعلام می‌کند. آنها اطلاعات امنیتی ما را بردند و دانشمند و سردار ما را ترور کردند و به هیچ تعهدی نیز عمل نکردند. حتی زمانی که آقای اوباما نیز بود زمانی که در لندن از آقای جان کری پرسیدند که چرا به تعهدات‌تان عمل نمی‌کنید، گفت که ما کنار رفته‌ایم و این شرکت‌ها هستند که تمایل ندارند با ایران همکاری کنند. هدف از این طرح خروج از برجام نیست بلکه اجبار طرفین به انجام تعهدات‌شان است. ما تا کنون به تمام تعهدات خود عمل کرده‌ایم. همه افرادی که اهل دیپلماسی هستند می‌دانند که ما باید تولید قدرت داشته باشیم تا بتوانیم موفق شویم.

وی در ادامه افزود: بنده خطاب به آقای رئیس‌جمهور از همین جا اعلام می‌کنم که ما باید در موضوعات ملی و در منافع ملی یک صدا و یک زبان باشیم و با همدلی پیش برویم. ایشان در خصوص این طرح فرمودند عده‌ای هول شدند و این طرح را تصویب کردند. اجازه دهید که ما کارمان را کنیم. بنده خطاب به ایشان می‌گویم که کسی هول نشده است. ما امروز دیدیم که وزیر امور خارجه نیز در گفت‌وگوی ویدئوکنفرانسی با اروپایی‌ها اعلام کردند که طرح مجلس قانون است و ما باید آن را اجرایی کنیم. مردم از سران قوا انتظار همدلی، همکاری برای حل مشکلات اقتصادی را دارند. بنده به آقای رئیس‌جمهور صراحتا اعلام می‌کنم که ما در حل مشکلات مردم پای کار بوده و با دولت همکاری می‌کنیم و در عرصه بین‌المللی نیز یکصدا و یک زبان و با قدرت باید پیش برویم و ابتدا اقتصاد خود را برای خنثی‌سازی تحریم‌ها قوی کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی درباره وحدت و همدلی بین مجلس و دولت به خصوص در موضوع اجرای طرح معیشتی مجلس گفت: سه‌شنبه هفته گذشته درباره جلسه شورای عالی اقتصادی خدمت مقام معظم رهبری بودیم. بعد از جلسه رئیس‌جمهور از من خواست که درباره طرح معیشتی صحبت کنیم. شاید ۳۰ تا ۳۵ دقیقه قدم زدیم. ایشان نگرانی‌های خود را مطرح کرده و بنده هم توضیح دادم که هدف مجلس و دولت رفع مشکل معیشتی مردم است. بعد از توضیحاتم رئیس‌جمهور به آقای نوبخت گفت که طرح را اجرایی کند. این یعنی هماهنگی و همدلی بین دو قوه مجریه و مقننه وجود دارد. روز گذشته نیز وزیر کار به عنوان مسئول اجرای این قانون و آقای نوبخت در جلسه کمیسیون اجتماعی برای بررسی نحوه اجرای این طرح حضور پیدا کردند. قرار شد از آذر تا اسفند یعنی چهار ماه پایانی سال این طرح اجرا شده و مابقی در دو ماه ابتدای سال ۱۴۰۰ عملیاتی شود.

وی تاکید کرد: از انصاف و مروت به دور است که بخواهیم برای حل مشکلات مردم لجاجت کرده و اصرار به کار بیخود کنیم. مطمئن باشید که در بحث‌های اقتصادی همدلی وجود دارد. ممکن است در موضوعات سیاسی حرف‌هایی زده شود اما برای خدمت به مردم و موضوعات اقتصادی و امنیت ملی یکپارچگی وجود داشته و محکم هستیم. مطمئن باشید که مجلس پای کار است.

قالیباف درباره رویکرد مجلس یازدهم جهت تنقیح قوانین و نظارت بر اجرای آن گفت: در فاصله زمانی بین منتخب بودن تا نماینده شدن تحلیلی بر روند موضوعات مجلس داشتم. بعد از آن هم نمایندگان به بنده اعتماد کرده و مرا به عنوان خدمتگزار خود انتخاب کردند. ما در این دوره نظارت را به عنوان یک اولویت پیگیری می‌کنیم. اگر از قانونگذاری در بورس گفتم دلیلش آن بود که بعد از نظارت از ما خواستند که مشکل را با تصویب قانون حل کنیم. ما بین صحن و کمیسیون‌ها اصالت را به کمیسیون می‌دهیم. چون آنها نظارت را انجام می‌دهند. تنقیح قوانین از دوره قبل شروع شده و ما آن را با سرعت بیشتری دنبال می‌کنیم. ۱۲ هزار قانون وجود دارد که به تنقیح نیازمند است.

وی افزود: مردم فکر نکنند همه کار نمایندگان در صحن است. نمایندگانی را می‌شناسم که خانواده‌هایشان را به تهران نیاورده و شبانه‌روزی کار می‌کنند و حتی در مجلس می‌مانند. بنده فردی نتیجه‌محور هستم و کار را تا حصول نتیجه پیگیری می‌کنم. مثلا ما در بعد شفاف‌سازی ۳۰ شرکت دولتی را که بیشترین مالیات مربوط به آنها است، حسابرسی کرده و گزارش آن را روی سایت مجلس قرار می‌دهیم تا مردم از وضعیت آنها اطلاع داشته باشند. ما خیلی به سمت قانونگذاری نمی‌رویم؛ مگر این که ضرورت داشته باشد اما نظارت را به صورت دائمی پیگیری می‌کنیم. از مردم هم خواسته‌ایم که بر مجلس نظارت داشته باشند. مردم باید بدانند که نمایندگان چطور کار می‌کنند.

قالیباف درباره اجرای قانون نظارت بر رفتار نمایندگان در مجلس نیز گفت: در حال حاضر هفت نفر برای عضویت در این هیات انتخاب شده که افرادی با تجربه و حقوقدان هستند. در شش ماه گذشته به شکایات رسیدگی شده و حکم صادر کرده و حتی به دادگاه گفته‌اند که آنها را احضار کرده تا پاسخگو باشند. در جلسه ویدئوکنفرانس با مقام معظم رهبری نیز بر موضوع نظارت مجلس بر نمایندگان نیز تاکید شد.

رئیس مجلس همچنین درباره اقدامات برای رفع مشکل کادر درمان و پرداخت معوقات آنها گفت: کادر درمان ایثارگرایانه و فداکارانه کارشان را انجام داده و سنگ تمام گذاشتند. آنها همچون دوران دفاع مقدس ایستادند و ما قدردان آنها هستیم. یک میلیارد دلار در موضوع کرونا اختصاص داده شده بود که بخشی از آن قرار بود به کادر درمان داده شود. تاخیرهایی صورت گرفت و در برخی موارد در جاهای دیگر هزینه شد. مجلس این موضوع را دنبال کرد و دولت هم در اولویت گذاشته است. معوقات کادر درمان در حال پرداخت است. در حوزه جذب پرستار نیز احتیاج به افراد بیشتری است. چون فشار روی آنها زیاد بوده و حتما این موضوع را در بودجه ۱۴۰۰ مد نظر داریم.

وی با بیان این که برای مقابله با کرونا در سطح ملی باید اقدامات جدی صورت گیرد، گفت: باید تست‌های روزانه را افزایش داد. در کشورهای اروپایی به ازای هر یک میلیون نفر ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار تست گرفته می‌شود که این میزان در کشور ما ۳۵ هزار تست است. باید حداقل تست به ۱۰۰ هزار نفر برسد. حفظ جان مردم اولویت ماست.

قالیباف در پایان گفت: کادر درمان زحمت کشیده و از جان مایه می‌گذارد پس باید تصمیمات بدون تاخیر گرفته شود. محدودیت‌های دو هفته‌ای باعث کاهش زنجیره انتقال کرونا شد اما نگرانی وجود دارد که دوباره به وضعیت قبلی برگردیم. اگر تست کرونای کسی مثبت شد باید وضعیت او را رصد و پیگیری کرد تا هر چه زودتر بهبود پیدا کرده و بتوان در نهایت زنجیره انتقال را قطع کرد.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.