قالیباف: دولت احمدی نژاد و خاتمی غیر همفکرانشان را کنار گذاشتند، اما من چنین کاری نمی کنم

قالیباف که این روزها بیش از گذشته در همایش های مختلف، سخنرانی های داغ سیاسی می کند، بار دیگر نوک پیکان انتقاداتش را به سوی دولت های خاتمی و احمدی نژاد نشانه گرفت.

 

 

 

محمد باقر قالیباف که این روزها بیش از گذشته در همایش های مختلف، سخنرانی های داغ سیاسی می کند، بار دیگر نوک پیکان انتقاداتش را به سوی دولت های خاتمی و احمدی نژاد نشانه گرفت و  در «همایش هم اندیشی با نخبگان استان آذربایجان شرقی» گفت: امروز در شهرداری تهران با مدیرانی کار می‌کنم که در سال ۸۴ ده‌ها سخنرانی علیه من کردند و بخش عمده‌ای از آن‌ها هم دروغ و تهمت بوده است، اما بر این باورم که این افراد آن روز، آن احساس را داشته‌اند و وقتی به شهرداری آمدم نیز او را کنار نگذاشتم.

به گزارش سرویس سیاسی «انتخاب» ؛ وی در ابتدای سخنانش گفت: بد عمل کردن ما در نظامی که متعلق به اهل بیت است و مبانی الهی دارد، در واقع ضربه زدن به اسلام، فرهنگ اسلامی و اهل بیت است.

شهردار تهران افزود: وقتی امروز روحانیت معزز را در جامعه مشاهده می‌کنیم، آن‌ها را نمادی از اسلام و در مسیر اهل بیت و نبی مکرم اسلام می‌دانیم، با این وجود من نیز به عنوان شهردار تهران خود و مجموعه مدیریتی خود را تنها مسئول زباله و پل و آسفالت نمی‌دانم، بلکه در نظام اسلامی مسئول تربیت دین مردم نیز هستم.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: اگر شهادت دوستانی همچون شهیدان باکری، یاغچیان و… برای ما قابل تحمل است، به این دلیل است که احساس می‌کنیم در خط و مسیری هستیم که آن خط هنوز هم ادامه دارد.

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر عمل گرایی بر اساس خط شهدا و امام و پرهیز از شعار دادن صرف در امور مدیریتی، عنوان داشت: در شهرداری تهران عنوان کردم که یکی از رسالت‌های ما این است که شهرداری را از نهادی خدماتی صرف به سازمانی فرهنگی و اجتماعی تبدیل کنیم، بر این اساس امروز مطالبه‌ای که مردم از ما دارند مطالبه راه سازی، پل سازی و خدمات عمرانی نیست.

قالیباف همچنین تاکید کرد: در جامعه و فرهنگ اسلامی، انسان‌ها مدار اصلی حرکت هستند و خدمت به خلق خدا است که رضایت الهی را به دست می‌آورد، به عنوان اولین موضوع باید کرامت انسان‌ها را حفظ کنیم که بالا‌ترین آن حقوق شهروندی است.

شهردار تهران با بیان اینکه گاهی کرامت انسان‌ها را خدشه دار می‌کنیم و اگر کرامت آن‌ها خدشه دار شد دلمان می‌سوزد تصریح کرد: بد عمل کردن ما در نظامی که متعلق به اهل بیت است و مبانی الهی دارد، در واقع ضربه زدن به اسلام، فرهنگ و اهل بیت است.

وی به اختلاف در توجه به کرامت انسانی، در فرهنگ اسلامی و غربی اشاره کرد و گفت: اگر در برخی کشور‌ها مبنای اصلی در حکومت‌ها و تشکیل دولت، امنیت بوده است، معتقدیم که فلسفه نظام اسلامی آگاهی بخشی به مردم، جامعه و افرادی است که در سایه نظام اسلامی زندگی می‌کنند. باید در ابتدا آگاهی بخشی کنیم و مردم باید به راحتی به حق خودشان آشنا شوند.

قالیباف تصریح کرد: هر جامعه‌ای که به حق خود آشنا شد محال است که وظیفه خود را نشناسد، درست در‌‌ همان مسیری که حقوق خودش را می‌فهمد، در‌‌ همان مسیر نیز درک می‌کند که او هم وظایفی دارد که باید نسبت به آن پاسخگو باشد؛ این امر را امروز در کشور کم داریم و اگر این اتفاق بیفتد، اعتماد مردم به عنوان سرمایه عظیم اجتماعی ایجاد می‌شود.

شهردار تهران خاطر نشان کرد: عقبه نظام ما صنعت، اقتصاد، انرژی هسته‌ای، تکنولوژی و سیاست خارجی نیست، بلکه عقبه این نظام قلب مردم است و نباید او را جریحه دار کرد، بنابر این نباید دل مردم را بشکنیم بلکه باید با مردم صاف و صادق باشیم.

قالیباف بر ضرورت رعایت صداقت با مردم نیز تاکید کرد خاطر نشان ساخت: اگر این اتفاق افتاد جامعه مدنی، توسعه سیاسی، آزادی، توسعه اقتصادی و اجتماعی در نوع اعلی خواهد بود.

به گفته شهردار تهران، موضوع اصلی در نظام ما انسان‌ها هستند نه پول و سرمایه، معدن، نفت، پتروشیمی و… و اگر اعتماد را از دست بدهیم، باید گفت بخش مهمی را از دست داده‌ایم.

وی یادآور شد: در شهر تهران اینگونه نیست که زباله جمع نکنم، پارک، مترو و پل نسازم اما همه این موارد باید منجر به این شود که انسان‌ها در جامعه کرامت پیدا کنند و احساس کنند روز به روز محبت افزایش پیدا می‌کند، این موارد است که جامعه را به سمت موفقیت و پیروزی می‌برد.

قالیباف همچنین عنوان داشت: توکل، صبر و دعا زمانی اثربخش هستند که پیش از آن عقلانیت و معنویت پایه اساسی و ویژه حرکت‌های ما باشد و اگر هر کاری کنیم که عقلانیت در آن نباشد، توکل، صبر، نصرت الهی مفهومی در سنت‌های الهی ندارند.

شهردار تهران با اشاره به پیشینه منفی مردم نسبت به سابقه نظمیه، عدلیه و بلدیه در کشور، تصریح کرد: زمانی توفیق خدمت در نظمیه را پیدا کردم که نگاه‌ها در حوزه بدبینی اشباع شده بود، اما مردم ما آنقدر آگاه هستند که در طول مدت ۲۰ ماه، این نگاه در ذهنشان به شدت تغییر پیدا کرد و این باور در آن‌ها ایجاد شد که می‌خواهیم به آن‌ها خدمت کنیم. ضمن اینکه با این رویکرد پیش رفتیم که باید امنیت را در نظام اسلامی به صورت جامعه محور پیش ببریم و نه تهدید محور و این را نشان دهیم تا مردم احساس نکنند با آن‌ها بازی می‌شود.

قالیباف تاکید کرد: اگر انسان نسبت به موضوعی احساس بی‌اعتمادی کرد، اراده و ظرفیت خدادادی که برای حل مشکلات به کار می‌رود نیز از او سلب می‌شود و انگیزه‌ای وجود نخواهد داشت و باید گفت این امر امروز حلقه گمشده ما است.

شهردار تهران یادآور شد: این امر با اصلاح ساختار به وجود نمی‌آید و با اصلاح قانون اساسی نیز به دست نمی‌آید، اما مطمئن هستم که در حوزه کارکرد‌ها و رفتار‌ها است که می‌توانیم ساختار‌ها را اصلاح کرده و اگر نیاز شد قانون را نیز عوض کنیم.

قالیباف با بیان اینکه مدیریت در قوه مجریه تقش کلیدی و بی‌بدیلی است عنون داشت: در قوه مجریه سیستم وجود ندارد و این افراد هستند که تاثیر گذاری عمیقی دارند، بنابر این افراد حق ندارند تک روی کرده و رفتار متکبرانه از خود نشان دهند، بلکه باید با خرد جمعی و بدون سعی و خطا حرکت کنند و به عقل مردم ایمان داشته باشند.

شهردار تهران در ادامه مدیریت را مهم‌ترین چالش کشور عنوان کرد و گفت: در مجموعه مدیریتی کشور ما یک فرد می‌تواند یک مجموعه را متحول کند.

قالیباف همچنین با بیان اینکه ما نمی‌توانیم نسخه‌ای که در سایر کشور‌ها اجرا می‌شود را در کشور پیاده کنیم گفت: اگر چالش‌های مدیریتی اصلاح شود مشکلات نیز حل و فصل می‌شود.

وی به دو اصل مهم در حوزه مدیریتی اشاره کرد و گفت: نخستین موضوع این است که باید بدانیم در نظام اسلامی زندگی می‌کنیم و کسانی که با ما کار می‌کنند باید باورشان به نظام اسلامی باشد و از عمق وجود بپذیزند، راه سعادت ما نیز همین نظام ولایی است.

شهردار تهران خاطرنشان ساخت: دومین موضوع این است که مدیران باید انسان‌های کارآمد و شایسته‌ای باشند، در این میان خواه قالیباف را قبول داشته باشد و خواه نه! امروز در شهرداری تهران با مدیرانی کار می‌کنم که در سال ۸۴ ده‌ها سخنرانی علیه من کردند و بخش عمده‌ای از آن‌ها هم دروغ و تهمت بوده است، اما بر این باورم که این افراد آن روز، آن احساس را داشته‌اند و وقتی به شهرداری آمدم نیز او را کنار نگذاشتم.

قالیباف تاکید کرد: کنار گذاشتن‌هایی که هم در دوران دوم خرداد و هم در این دوره اخیر اتفاق افتاد کار خوبی نبود. حالا اگر کسی قالیباف را نمی‌پسندد اما نظام ولایی را قبول دارد و شایسته است باید کار خود را ادامه دهد، باید پرسید به چه حقی آدمی را تنها به این دلیل که در دار و دسته ما نیست، از کار محروم می‌کنیم؟ این امر خیر و برکت را از کار ما می‌برد.

شهردار تهران بر ضرورت سعه صدر، تحمل، گذشت و سینه فراخ در برخورد با مسایل تاکید کرد و گفت: باید در اینگونه موارد صبر و تحمل کنیم و خداوند نیز پای این صبر، گره گشایی می‌کند که اینجا هم نصرت الهی می‌آید.

وی ابراز امیدواری کرد که در رویداد بزرگی که پیش روی ما قرار دارد به جای اینکه با احساساتمان تصمیم بگیریم، با عقل تصمیم بگیریم.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.