قالیباف و ولایتی شانس بیشتری در نظرسنجی‌ها دارند/ رضایی پدیده انتخابات ۹۲ ؟

محمدرضا باهنر در گفتگو با خانه ملت، درباره آرایش سیاسی انتخابات ریاست جمهوری و هشت نامزد حاضر در رقابت سیاسی پیش رو به طرح دیدگاه‌های خود پرداخت.

اهم اظهارات وی را در ادامه بخوانید:

* بعد از پایان ثبت نام‌ها شرایطی به وجود آمد که صحنه انتخابات بهم ریخت، برخی ستادها ریزش و برخی دیگر رویش چشمگیری داشتند که این با اعلام نظر نهایی شورای نگهبان همزمان شد. هنگامی که نتیجه احراز صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان اعلام شد یکسری نگرانی‌ها این بود که نامزدهای احراز صلاحیت نشده دست به تحرکاتی بزنند و مشکلاتی برای کشور ایجاد شود که اینگونه نشد، تا جایی که رهبر معظم انقلاب نیز در دیداری که با نمایندگان مجلس داشتند از این افراد تکریم و تشکر کردند.

*در مجموع انتخابات را دو مرحله‌ای پیش‌بینی می‌کنم.
*نظرسنجی‌هایی که تا امروز صورت گرفته، نشان می‌دهد قالیباف و ولایتی شانس بیشتری برای حضور در مرحله دوم دارند، اما باید منتظر ماند و بحث‌هایی که در رسانه ملی از سوی نامزدها مطرح می‌شود را دید تا مشخص شود چه کسانی به مرحله دوم خواهند رفت.

هاشمی و خاتمی از حسن روحانی حمایت رسمی نمی‌کنند
* حمایت رسمی و جدی از سوی هاشمی و خاتمی در مورد روحانی اتفاق نخواهد افتاد، ممکن است یک جهت‌ها و علامت‌هایی داده شود اما به صورت بیانیه رسمی که این دو نفر بخواهند از روحانی حمایت کنند، به نظر من اتفاق نخواهد افتاد. اگر به فرض محال این اتفاق نیز رخ دهد روحانی نمی‌تواند با حمایتی که از سوی خاتمی و هاشمی می‌شود، کل رای آنها را به سبد خود منتقل کند و این اصل درباره عارف نیز صدق می‌کند. معتقدم حداکثر رأی انتقالی از سبد خود به دیگر نامزد ۴۰ درصد خواهد بود ، بنابراین تصور اینکه هاشمی و خاتمی به طور مشترک از نامزدی حمایت کنند و این مسئله باعث شود که انتخابات در مرحله اول پایان بپذیرد اشتباه است، اما احتمال دارد که کارت ورود به دور دوم انتخابات را در اختیار آن نامزد قرار دهد. با وضعیت فعلی به نظر می‌رسد رای عارف کمتر از روحانی باشد، اما باز هم این مسئله بستگی اتفاقات آینده دارد.

 حمایت هاشمی و خاتمی شانس روحانی را تقویت می‌کند
* روحانی آرایی که تاکنون در نظرسنجی‌ها دارد ۶ درصد بیشتر نیست و اگر هاشمی بخواهد بخشی از آرای خود (حدود ۱۰ درصد که بیشتر هم نمی‌تواند باشد) را به وی منتقل کند، جمع آرای روحانی به ۱۶ درصد خواهد رسید که او همچنان بعد از ولایتی نفر سوم خواهد بود و حتی به دور دوم هم نمی‌رسد.

خاتمی بهتر می‌تواند آرای خود را به عارف منتقل کند
* خاتمی بهتر می‌تواند آرای خود را به عارف منتقل کند، از نظر ساختاری اینگونه نیست که خاتمی به مانند هاشمی رای قابل توجهی داشته باشد و بتواند با انتقال آن تغییراتی جدی در صحنه انتخابات ایجاد کند.

تنها ادبیات احمدی‌‌نژادی می‌تواند تجربه سال۸۴ را برای قالیباف تکرار کند
*{در پاسخ به این سوال سال ۸۴ قالیباف در نظرسنجی‌ها رتبه دوم را داشت اما در انتخابات نفر چهارم شد، آیا این تجربه می‌تواند برای او تکرار شود؟}: در عالم سیاست هیچ چیز غیر قابل تصور نیست و هرگونه احتمالی وجود دارد. اما اگر بخواهد این گونه اتفاقات رخ بدهد باید منتظر ادبیاتی مثل احمدی‌نژاد یا شبیه او در این رقابت‌ها باشیم.

جلیلی نمی‌تواند ادبیات احمدی‌نژادی را در انتخابات دنبال کند/ادبیات بگم بگم دیگر قدرت ایجاد سونامی رأی ندارد/تکذیب حمایت مسئولان عالی رتبه نظام از جلیلی، این نوع سونامی رأی را هم منتفی کرد

*{در پاسخ به این سوال که آیا جلیلی می‌تواند این ادبیات را داشته باشد؟}: خیر. خود احمدی‌نژاد هم نمی‌تواند. ادبیات احمدی‌نژاد نخ‌نما شده و خاصیت خود را از دست داده است. یک زمانی یک جمله “بگم بگم” یا افشاگری بحق و ناحق میلیون میلیون رای جابجا می‌کرد اما امروز تصور نداریم که اینگونه اتفاقات در صحنه انتخابات رخ دهد.

*گاهی در جامعه شایعاتی به وجود می‌آید مبنی بر اینکه جلیلی از سوی مسئولان عالی رتبه نظام پشتیبانی می‌شود که این هم حداقل به صورت شفاف و روشن از سوی رهبری تکذیب شد، بنابراین این نوع سونامی رای هم ایجاد نخواهد شد و از طرف دیگرباید بگویم جلیلی بدون تکیه به این نوع توهمات که از سوی مقامات بالا مورد حمایت است باید یک ادبیاتی به کار ببرد که نمی‌دانیم آن چیست. اگر چه نمی‌توان گفت برد ادبیات احمدی‌نژاد صفر است اما دیگر توانایی ایجاد سونامی رای را ندارد.

*اینکه احمدی‌نژاد و جلیلی در نشستی با یکدیگر توافق کرده باشند که جلیلی نامزد دولت باشد، اینگونه نیست، اما احمدی‌نژاد از بین ۸ نامزد موجود فردی را حمایت می‌کند اولا طرفدارش باشد اگر این نشد پشت سر نامزدی قرار می گیرد که برای او خطری نداشته باشد، براساس این تحلیل احمدی‌نژاد،‌ جلیلی را می‌پسندد اما این بدان معنا نیست که با یکدیگر بر سر سناریویی تفاهم کرده اند اما گروه خونی احمدی‌نژاد و جلیلی به یکدیگر می‌خورد.

رضایی نمی‌تواند پدیده انتخابات سال ۹۲ باشد
*، رضایی در انتخابات طرفداران ثابت و خاص خود را پیدا کرده، مثلا در نظرسنجی‌ها که نگاه کنیم رشدهایی که وجود دارد که معنادار نیست. ممکن است ۳ درصد رشد داشته باشد اما معنادار نیست به همین دلیل عده‌ای تصور دارند رضایی نمی‌تواند پدیده انتخابات سال ۹۲ باشد.

 هیچ کدام از نامزدهای موجود توانایی ایجاد بهمن رأی ندارند
*اگر ۸ نامزد تایید صلاحیت شده یک هنجارشکنی یا به قول عامیانه‌تر فیلی هوا کنند که در ذائقه آنها نمی‌بینم می‌توانند آرای خاکستری را به سمت خود ببرند. من قبل از انتخابات گفتم اگر هاشمی و خاتمی یا حتی اگر احمدی‌نژاد مجدداً در انتخابات شرکت کنند و شورای نگهبان آنها را تایید صلاحیت کند دیگر از آن رای‌های ۲۰ میلیونی خبر نیست، حرف‌هایی که نامزدها از رسانه ملی می‌زنند متفاوت است اما توانایی ایجاد بهمن بزرگ در انتخابات را ندارد.

 احمدی‌نژاد دیگر نمی‌تواند جریانی سونامی‌ساز به‌وجود آورد/احمدی‌نژاد جایی برجسته در دولت آتی ندارد
* بعید است که احمدی‌نژاد جایی برجسته در دولت آتی داشته باشد. او می‌تواند پس از انتخابات ریاست جمهوری یک حزب سیاسی تشکیل دهد اما توانایی ایجاد جریانی که سونامی به وجود بیاورد را ندارد.

نوشته قالیباف و ولایتی شانس بیشتری در نظرسنجی‌ها دارند/ رضایی پدیده انتخابات ۹۲ ؟ اولین بار در ممتازنیوز، پورتال جامع آموزشی اطلاع رسانی کشور ، مجله اینترنتی ، خبر ، ورزش ،تکنولوژِی News,Sport پدیدار شد.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.