قانونی برای آشتی اهالی سینما

جام جم آنلاین: هفته گذشته برای سینمای ایران در مقایسه با آنچه در یکی دو ماه اخیر گذشته است هفته‌ای به نسبت آرام‌تر بود، اگرچه در همین هفته هم خبرها و حاشیه‌هایی اهالی هنر هفتم را همراهی می‌کرد و به‌ نظر می‌رسد برای آرامش کامل سینما هنوز باید به انتظار نشست.

شاید مهم‌ترین خبر سینمایی هفته گذشته اعلام تدوین قانون جامع سینما در شورای عالی انقلاب فرهنگی بود؛ خبری که جواد شمقدری در جایگاه رییس سازمان سینمایی کشور آن را منتشر کرد.

در شرایطی که گروهی از سازمان‌ها و نهادها منتقد برخی قوانین فعلی سینما هستند و از طرفی در مواردی خلأهای قانونی هم وجود دارد؛ این قانون شاید بتواند در حل اختلاف‌های این روزهای سینمای ایران راهگشا باشد.

لغو دیدار سینماگران با پلیس

در حالی که هفت سینماگر طی نامه‌ای درخواست تشکیل جلسه‌ای با نمایندگان نیروی انتظامی را داشتند، این جلسه به‌رغم موافقت اولیه برگزار نشد. رییس اداره سینمایی نیروی انتظامی شخصی کردن نشستی حقوقی و صنفی را دلیل لغو این دیدار دانست.

او در این باره گفت: دعوت هنرمندان به این جلسه به عنوان اشخاص حقیقی و نه حقوقی بود و به سبب خوشنامی، ارزشمداری و حمایت آنها از فرهنگ تعاملی انجام می‌شد، اما عده‌ای قصد داشتند از این دیدار صمیمی برداشت‌های دیگری داشته باشند که برگزاری آن به زمان مناسب‌تری موکول شد.

مجلس، سینما را بازخواست کرد

یکی از اتفاقات هفته گذشته سینما، اعتراض علی مطهری، نماینده تهران و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نسبت به تولیدات سینمایی بود.

این نماینده مجلس با مثال آوردن فیلم‌هایی چون خیابان بیست و هشتم، آتشکار و شبانه‌روز به عنوان آثاری غیراخلاقی، اظهار کرد: با وجود این فیلم‌ها نیازی به شبکه فارسی وان نیست!

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در پاسخ به این انتقادات گفت: نباید این تصور ایجاد شود که وزارت ارشاد به تمامی فیلم‌ها مجوز می‌دهد. همان‌طور که فیلم‌های جشنواره فجر هم همگی در سینماها اکران نمی‌شوند.

دیگر رخدادها

از دیگر اخبار هفته گذشته سینما می‌توان به بهبودی رضا داوودنژاد و انتقالش به تهران، حضور لیلا حاتمی و علی مصفا به همراه فرزندانشان در جشنواره کارلووی واری چک، کلید خوردن فیلم «چ» در سکوت خبری، انتقاد به انتخاب اکبر عبدی در نقش یک روحانی در فیلم «رسوایی» ده‌نمکی، انتشار سری جدید «قهوه تلخ» و «ساخت ایران»، ادامه‌دار شدن انتقادات به «یک خانواده محترم» برگزاری نمایشگاه ۱۱۰ چهره سینمای ایران در پردیس ملت، جلسه جواد شمقدری با سینماداران، بسته شدن کانون هشت و نیم توسط نیروی انتظامی، صدور حواله اکران «شور شیرین» برای سینما آزادی اشاره کرد. (جام جم)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.