قانونی خلاف فوتبال حرفه‌ای

جام جم آنلاین: فوتبال ایران اگر ادعا دارد حرفه‌ای است باید خود را از شر قوانین من درآوردی و دست و پا گیر نجات دهد.

هر چند که بعضا خلاف مسیر آب شنا می‌شود تا در شرایطی که به اعتقاد کارشناسان و اصحاب فن، قانون ممنوعیت حضور دروازه‌بانان خارجی در لیگ برتر فوتبال ایران باید برچیده شود، دیروز خبر تسری این ممنوعیت به لیگ دسته یک، جامعه فوتبال را بهت‌زده کند.

خبر ممنوعیت حضور دروازه بانان خارجی در لیگ دسته یک در شرایطی از سوی غلامرضا بهروان سرپرست کمیته مسابقات فدراسیون اعلام شده که خود او پیش از این اعلام کرده بود این قانون دست و پا گیر زاییده فکر دست اندرکاران قبلی سازمان لیگ برتر بوده و برای فصل آتی حذف می‌شود.

اما دیروز و در شرایطی که بسیاری از باشگاه‌ها و مربیان فوتبال امیدوار شده بودند که دیگر با این قانون دست و پا گیر مواجه نخواهند بود، بصورت غیرمترقبه اعلام شد که استفاده از دروازه‌بان خارجی در لیگ یک نیز ممنوع است.

به این ترتیب مسوولان فدراسیون به جای چاره‌جویی و رفع مشکل، صورت مساله را به کل فوتبال تعمیم داده‌اند تا این وسط باشگاه‌ها برابر عمل انجام شده قرار گرفته و به موضوعی تن دهند که مصالح‌شان از طریق آن برآورده نمی‌شود.

بی‌تردید در فضایی حرفه‌ای و رقابتی، باشگاه‌ها باید در جهت استفاده از بهترین‌ها دست شان باز شود، نه این‌که خارج از اراده آنان برایشان نسخه بنویسیم و برایشان محدودیت ایجاد کنیم.

شاید اگر قانون ممنوعیت دروازه‌بان خارجی به شکوفایی دروازه‌بانان داخلی و کیفیت بخشی به کار آنان می‌انجامید، امروز همه با طیب خاطر از تسری آن به لیگ دسته یک استقبال می‌کردند، اما وقتی چنین نشده و تنها بازار کاذبی ایجاد شده است که چند دروازه‌بان خاص داخلی، قیمت‌های خود را سرسام‌آور افزایش دهند، چرا باید انتظار داشت که این قانون زائد کل فوتبال ایران را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.

اشتباه مسوولان فدراسیون فوتبال ایران این است که نخواسته‌اند به نظر کارشناسان و مربیان فوتبال ایران توجه کنند. یقینا اگر به آینده دروازه‌بانی در فوتبال ایران توجه داریم، باید این شرایط فراهم شود که در لیگ یک، تیم‌ها از دروازه‌بانان داخلی استفاده کنند تا در آنجا به خوبی مراحل رشد و پختگی را پشت سر بگذارند و برای حضور در تیم‌های لیگ برتری آماده شوند.

اما متاسفانه این مصلحت‌اندیشی در سال‌های گذشته در فوتبال ایران وارونه به اجرا گذاشته شد، یعنی به جای ممنوعیت حضور دروازه‌بانان خارجی در لیگ یک، ‌این قانون در لیگ برتر به اجرا درآمد تا اکنون نیز به جای تصحیح اشتباه صورت گرفته، کل فوتبال مشمول این قانون شود.

این نکته را نیز نباید ناگفته بگذاریم که طی این سال‌ها نه تنها در زمینه دروازه‌بانی رشدی نداشته‌ایم، بلکه با محدود شدن دامنه رقابت، ‌دروازه‌بانان شاخص داخلی نیز دچار پسرفت شده‌اند.

حجت‌الله اکبرآبادی – دبیر گروه ورزش


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.