قانونگذاران یونانی کاهش هنگفت بودجه ۲۰۲۴ را تصویب کردند

۲۲ آبان ،

afp6-20.jpg

قانونگذاران در یونان، علی‌رغم تظاهرات انبوه خیابانی معترضان، بودجه سال ۲۰۲۴ این کشور را که شامل کاهش بیشتر بها‌های عمومی می‌شود، تصویب کردند.

به گزارش تفسیری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، برنامه بودجه یونان با ۱۶۷ رای موافق در مقابل ۱۲۸ رای مخالف تصویب شد. تصویب این برنامه از شروط اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول برای پرداخت وام ۵ / ۳۱ میلیارد یورویی به آتن برای پرهیز از خطر ورشکستگی بود.

یک مجموعه دیگر از تدابیر ریاضتی شامل افزایش مالیات و کاهش مزایای بازنشستگی هفته پیش تصویب شده بود.

پیش از این رای‌گیری بیش از ۱۰ هزار تظاهرکننده در اطراف پارلمان در آتن، پایتخت یونان حضور یافتند.

آنتونیس ساماراس، اول وزیر یونان پیشتر اخطار داده بود که بدون وام تازه، یونان از روز جمعه برای تامین مخارجش پول کافی نخواهد داشت.

وزیران کشورهای حوزه یورو قرار است روز دوشنبه دیدار کنند و اکنون انتظار می‌رود ساماراس برای یک رشته دیدارها به بروکسل مسافرت کند. مشکل ساماراس این است که حمایت اتحادیه اروپا از وام تازه ممکن است چند هفته طول بکشد. این گام ابتدا باید به تصویب پارلمان چند کشور از جمله آلمان برسد.

افزایش بدهی ملی

انتظار می‌رود که اقتصاد یونان سال آینده ۵ / ۴ درصد منقبض شود و بدهی ملی احتمالا به ۱۸۹ درصد تولید ناخالص ملی افزایش خواهد یافت؛ یعنی تقریبا دو برابر تولید ملی یونان. بدهی امسال یونان ۱۷۵ درصد تولید ناخالص ملی بود.

رهبر سیریزا، یک حزب چپگرای مخالف گفت که تازه‌ترین کاهش‌ها در بودجه سبب می‌شود مردم یونان نتوانند در طول زمستان مایحتاج اساسی خود را فراهم کنند.

الکسیس تسپیراس، رهبر حزب سیریزا خطاب به دولت گفت: “به این سبب است که می‌گوییم شما برای این کشور خطرناک میباشید. شما قادر به مذاکره نیستید.”

اوانجلوس ونیزلوس که حزب سوسیالیست پاسوک وی بخشی از ائتلاف دولت است، به اروپایی‌ها اخطار داد که هر تاخیری در تصویب وام تازه به یونان به ضرر یونان و حوزه یورو خواهد بود. وی گفت: “این کشور به لبه پرتگاه رسیده است.”

ولفگانگ شوبل، وزیر حاویی آلمان گفت: هیچ‌کس با بخش بعدی وام یونان مخالف نیست، اما دولت یونان باید شرایطی را که ماه‌ها پیش برایش تعیین شده بود، برآورده می‌کرد.

وی در مصاحبه با روزنامه دی ولت گفت: “ما مسئول این وضعیت اضطراری نیستیم. همه طرف‌ها از مدت‌ها پیش از ضرب‌الاجل خبر داشتند.”

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.