قانون‌گذاران سومالی فردا رئیس‌جمهور را انتخاب می‌کنند

قانون‌گذاران سومالی قرار است تا رئیس‌جمهور آتی این کشور را روز دوشنبه انتخاب کنند؛ اقدامی که گمان می‌رود پس از ۲۱ سال از سرنگونی حکومت دیکتاتوری باعث ثبات و آرامش در این کشور شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری سی.ان.ان، پارلمان جدید سومالی که ماه گذشته با انتخاب قانون‌گذاران فعالیت خود را آغاز کرده است قرار است روز دوشنبه از میان چند کاندید ریاست جمهوری یک نفر را به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب کند.

سازمان ملل متحد نیز در نامه‌ای به قانون‌گذاران سومالیایی اعلام کرد که این نهاد بین‌الملل خواستار انتخاب یک رهبر قابل اعتماد برای پیشبرد این کشور آفریقایی به سمت صلح است.

آگوستین ماهیگا، سفیر سازمان ملل در سومالی گفت: پس از دو دهه جنگ داخلی در این کشور که باعث بی‌احترامی بسیار زیاد به مردم و همچنین نابودی سومالی شده است، تنها چند ساعت زمان باقی مانده تا قانون‌گذاران منتخب مردم رئیس‌جمهور سومالی را برگزینند.

این مقام مسئول سازمان ملل در ادامه گفت: این انتخاب به طور کامل به دوران گذار در سومالی پایان می‌دهد و اقدامی است که کشور را به سمت تغییرات اجتماعی، اقتصادی و پیشرفت‌های سیاسی سوق می‌دهد.

انتخاب رئیس‌جمهور آتی سومالی جدیدترین سری از گذار سیاسی در این کشور آفریقایی محسوب می‌شود.

طی هفته‌های اخیر قانون‌گذاران جدید سومالیایی قانون اساسی موقتی را به تصویب رسانده‌اند و همچنین موفق شدند در نشست آغازین، رئیس پارلمان جدید را منصوب کنند.

نماینده سازمان ملل در سومالی همچنین گفت: این یک رویداد قابل ملاحظه برای تمام مردم سومالی محسوب می‌شود و زمانی نیست که با شکست مواجه شود.

نامزدهای پست ریاست جمهوری سومالی یکی شیخ شریف شیخ احمد، رئیس‌جمهور کنونی است که از سال ۲۰۰۹ میلادی بر سر کار بوده و دیگری عبد ولی محمد علی، نخست‌وزیر سومالی است.

۲۱ سال قبل محمد زیادباره، دیکتاتور سومالی سرنگون شد و طی این مدت این کشور آفریقایی با خطراتی از سوی شبه نظامیان و یک دولت انتقالی که متزلزل است، روبرو بوده است.

طی این سال‌ها قانون‌گذاران از بیم حملات شبه نظامیان و نبود امنیت در سومالی جلسات خود را در کشورهای همسایه چون کنیا و جیبوتی برگزار می‌کردند.

همچنین نیروهای سومالیایی و اتحادیه آفریقا همچنان در حال مقابله با حملات شبه نظامیان الشباب هستند که کنترل بخش‌هایی از جنوب این کشور را در اختیار دارند. با این حال طی ماه‌های اخیر نیروهای دولتی سومالی موفق شدند تا شبه نظامیان را از منطقه موگادیشو به عقب برانند و اوضاع پایتخت نیز در نهایت رو به آرامش رفته است.

با وجود آنکه نیروهای اتحادیه آفریقا به همراه نیروهای سومالی کنترل بسیاری از بخش‌های این کشور را به عهده گرفته‌اند اما همچنان امنیت کامل برای برگزاری انتخابات سراسری وجود ندارد.

شبه نظامیان الشباب که مرتبط با القاعده هستند حملات خود را علیه دولت ضعیف انتقالی از سال ۲۰۰۷ افزایش دادند.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.