قانون انتخابات ریاست جمهوری مجددا اصلاح می‌شود/ افزایش تعداد نمایندگان به ۳۱۰ نفر

فروردین ۱۴۰۳

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور از اصلاح مجدد قانون انتخابات ریاست جمهوری و قانون انتخابات شوراها خبر داد.

امیر خجسته نماینده همدان در گفتگو با خبرنگار پارلمانی ممتاز نیوز، از اصلاح مجدد قانون انتخابات ریاست جمهوری و قانون انتخابات شوراها خبر داد و گفت: اصلاح اخیر قانون انتخابات ریاست جمهوری در حالی مطرح شد که در آستانه انتخابات ۹۲ قرار داشتیم بنابراین برخی شائبه‌ها مانع از اصلاح کامل آن شد.

وی افزود: از این جهت مجددا قانون فعلی انتخابات ریاست جمهوری اصلاح شده و موضوعاتی از قبیل تعریف مدیر و مدبر بودن و شرایط نامزد ریاست جمهوری در آن لحاظ خواهد شد.

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور خاطرنشان کرد: در این کمیسیون «کمیته اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری و شوراها» شکل گرفته و کار اصلاح این قوانین را پیگیری می‌کند.

خجسته در ادامه از پیگیری طرح تقسیمات کشوری در کمیسیون شوراها خبر داد و گفت: این طرح نیز پس از رای اعتماد به وزرای کابینه یازدهم در دستور کار کمیسیون قرار خواهد گرفت.

نماینده همدان خاطرنشان کرد: بر اساس این طرح ۲۰ نماینده به نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی افزوده خواهد شد که با احتساب این ۲۰ نفر تعداد وکلای مجلس از ۲۹۰ نماینده به ۳۱۰ نفر افزایش خواهد یافت.

این در حالی است که اصل ۶۴ قانون اساسی تصریح می‌کند: « عده نمایندگان مجلس شورای اسلامی ۲۷۰ نفر است از تاریخ همه‌پرسی سال یکهزار و سیصد و شصت و هشت هجری شمسی پس از هر ۱۰ سال، با در نظر گرفتن عوامل انسانی،‌سیاسی، جغرافیایی و نظایر آنها حداکثر بیست نفر نماینده می‌تواند اضافه شود.

زرتشتیان و کلیمیان هر کدام یک نماینده و مسیحیان آشوری و کلدانی مجموعا یک نماینده و مسیحیان ارمنی جنوب و شمال هر کدام یک نماینده انتخاب می‌‌کنند.محدوده حوزه‌های انتخابیه و تعداد نمایندگان را قانون معین می‌‌کند».

 از تاریخ تصویب این قانون تا به امروز فقط یک بار تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی از ۲۷۰ نفر به ۲۹۰ نفر افزایش پیدا کرده است.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.