قانون بودجه فراتر از آئین نامه گردوغبار است

به گزارش خبرنگار مهر، پرویز گرشاسبی امروز به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی بیابان زدایی در نشست خبری در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر که از او پرسید چرا علیرغم اینکه دادن مالچ از سوی وزارت نفت به سازمانها و ارگانها در جهت مقابله با بیابان زایی در آئین نامه گردوغبار قید شده است، این وزارتخانه از دو سال گذشته از انجام این کار خودداری می‌کند، گفت: بر اساس قانون بودجه سالهای ۸۹ و ۹۰ دادن مالچ رایگان به سازمانها و ارگانها ممنوع اعلام شده و از این رو قانون بودجه فراتر از آئین نامه گردو غبار است.

وی در عین حال تصریح کرد: ما درحال حاضر یک تفاهم نامه با وزارت نفت به امضا رسانده ایم که بر اساس آن، وزارت نفت موظف شده طی برنامه پنج ساله ۴۸۰ میلیارد تومان برای مقابله با بیابان زدایی در استان خوزستان و سیستان و بلوچستان هزینه کند.

به گفته گرشاسبی، هم اکنون دو سال از انجام این طرح می گذرد و این کار در این استانها در حال انجام است.

معادن مناطق خشک و نیمه خشک سازمان جنگلها و مراتع کشور با بیان اینکه فعالیت های این سازمان طی ۵۰ سال گذشته در رابطه با مالچ پاشی تنها ۲۳۵ هزار هکتار بوده است گفت: بنابراین این موضوع برای مهار بیابان زایی اهمیت چندانی ندارد بلکه عمده فعالیت های ما نهال کاری و بذرپاشی و احداث جنگلهای دست ساز است.

وی همچنین در ادامه از جایگزینی مالچ های غیر نفتی به جای مالچ های نفتی برای مقابله با بیان زایی و تثبیت شن های روان خبر داد.

گرشاسبی در پاسخ به سئوال دیگر مهر مبنی بر اینکه آیا دولت سال گذشته بر اساس قانون از محل درآمد مازاد نفتی بودجه ای را برای مقابله با گردوغبار به شما اختصاص داد یا خیر؟ گفت: متاسفانه با وجود اینکه بر اساس قانون ، دولت باید یکهزار میلیارد تومان برای کنترل آبهای مرزی و همچنین مهار گرد و غبار از محل درآمدهای مازاد نفتی به دستگاههای مربوطه می‌داد، تاکنون سهم این سازمان از این اعتبار پرداخت نکرده است.

وی در عین حال تصریح کرد: البته سال گذشته دولت ۶۵۰ میلیارد تومان به وزارت نیرو و ۱۰۰ میلیارد تومان نیز به سازمان محیط زیست برای این منظور داده است اما ۲۵۰ میلیارد دیگر توزیع نشده است.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.