قانون تازه «حذف کنکور» از زبان رییس

۱۷ام بهمن ،

رییس سازمان سنجش با اشاره به تجمیع آزمون‌های سراسری دانشگاه‌های آزاد و دولتی از مهلت مجدد برای ثبت‌نام جامانده‌های کنکور از ۳۰ بهمن ماه خبر داد.

 ممتازنیوز: رییس سازمان سنجش با اشاره به تجمیع آزمون‌های سراسری دانشگاه‌های آزاد و دولتی از مهلت مجدد برای ثبت‌نام جامانده‌های کنکور از ۳۰ بهمن ماه خبر داد.

به گزارش ایسنا، ابراهیم خدایی در نشست خبری با اشاره به تجمیع آزمون‌های دوره کارشناسی دانشگاه آزاد و دولتی گفت: امسال دانشگاه آزاد ثبت‌نام جداگانه‌ای برای شرکت داوطلبان در کنکور ۹۲ ندارد.

وی با بیان اینکه ثبت‌نام مرحله دوم کنکور طی روزهای ۳۰ بهمن ماه تا سوم اسفند ماه انجام می‌شود، اظهار کرد: داوطلبانی که تمایل دارند در کد رشته‌های دانشگاه آزاد پذیرش شوند، می‌توانند در این مرحله نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.

خدایی در بخش دیگری از این نشست خبری با اشاره به قانون حذف کنکور مصوبه سال ۸۶ مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: براساس این مصوبه حذف کنکور باید از سال ۹۰ اجرایی می‌شد که با توجه به مشکلات علمی، فنی و اجرایی این موضوع به تأخیر افتاد و مجلس شورای اسلامی مجددا وارد طرح تازه سنجش و پذیرش دانشجو شد.

وی با بیان اینکه جمع‌بندی کمیسیون آموزش مجلس این بود که قانون قبلی «پذیرش دانشجو» از یک سری جهات قابلیت اجرایی ندارد، گفت: در نهایت مقرر شد جمع‌بندی تازهی ارائه شود.

وی با اشاره به طرح تازه حذف کنکور گفت: این طرح براساس میزان تقاضای رشته‌های مختلف تهیه شده است که بر اساس آن طی یک روند چند ساله‌ سوابق تحصیلی داوطلب جایگزین کنکور می‌شود. بر این اساس اگر داو طلبی دارای سوابق تحصیلی نباشد این سوابق برای وی ایجاد و ارائه می‌شود تا بتوان در طی ۵ سال این طرح را اجرا کنیم.

خدایی با بیان اینکه این طرح به زودی در صحن علنی مجلس مطرح می‌شود، اظهار کرد: بر اساس این طرح می‌توانیم برای کنکور ۹۳ براساس قانون تازه پذیرش دانشجو عمل کنیم.

وی با بیان اینکه در صورت ایجاد سوابق تحصیلی از سال۹۳، پس از گذشت پنج سال داوطلب سال اول دوره متوسطه به مرحله کنکور می‌رسد، تاکید کرد: بر این اساس ۵۰ درصد داوطلبان سوابق تحصیلی کاملی خواهند داشت و اگر داوطلبی سوابق تحصیلی نداشته باشد یا باید سوابق تحصیلی برای وی ایجاد شود و یا آزمونی پیش‌بینی شود که بتواند این غربالگری را انجام دهد.

خدایی با اشاره به حذف کنکور ۹۲ در ۱۱ هزار رشته محل‌ دانشگاه‌های آزاد، پیام نور و غیر انتفاعی، گفت: برای رشته‌های دانشگاه‌های پیام نور و غیر انتقاعی ۱۰۰ هزار نفر اعلام علاقمندی کرده‌اند، این در حالیست که ظرفیت پذیرش این دوره‌ها ۳۰۰ هزار نفر است، البته باید توجه کرد که پذیرش در این رشته‌محل‌ها دو بار در سال انجام می‌شود.

رییس سازمان سنجش در خاتمه با بیان اینکه با تجمیع آزمون‌ها بحث انحلال مرکز آزمون دانشگاه آزاد مطرح نیست، خاطرنشان کرد: در روند تجمیع بیشترین درخواست از سوی دانشگاه آزاد بوده است و اگر در دوره کارشناسی ارشد نیز تعداد تقاضاها کاهش یابد مطمئنا از لحاظ اقتصادی برگزاری چند باره آزمون قابل دفاع نیست. بنابراین آن زمان می‌توان در مورد حذف آزمون کارشناسی ارشد نیز تصمیم‌گیری کرد. 


..
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.