قانون خرید آثار هنری در سال گذشته اجرایی نشده است

‘مصطفی خوش آبی’ روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا افزود: اواخر آذر ماه سال ۱۳۹۰ هیات دولت به پیشنهاد سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، بند ۱۱۹ قانون بودجه کشور را تصویب کرد و این قانون به تمامی دستگاهها،سازمان ها و مؤسسات دولتی ابلاغ شد.

وی ادامه داد: بند ۱۱۹ قانون بودجه کشور تمامی دستگاه های حاکمیتی را موظف می کرد یک دهم درصد از اعتباراتی که در قالب بودجه عمومی دولت و در فصل اول (ساختمان و مستحدثات) موافقتنامه‌های طرحهای تملک دارایی های سرمایه‌ای و نیز اعتبارات داخلی دستگاههای اجرایی، برای خرید آثار هنری اختصاص دهند.

خوش آبی یادآور شد: این بودجه می بایست صرف خرید آثاری از جمله طراحی، نقاشی، نگارگری، خوشنویسی، عکس، گرافیک، کاریکاتور، آثار حجمی، یادمان تندیس، سفال و سرامیک، هنرهای سنتی و صنایع دستی که منحصرا تولید هنرمندان داخل کشور است، می شد.

مدیر امور بین الملل اتحادیه سراسری صنایع دستی توضیح داد: به واسطه این اقدام حمایتی دولت، اخبار گوناگونی از تشکیل کمیته ها و تیم های بررسی ویژه به گوش رسید که نشانگر تلاش تمامی متولیان و متصدیان و فعالان بخش صنایع دستی کشور بود اما بر خلاف تمام این تلاش ها و پس از گزارش های دریافتی تمامی ذی حسابان، عاملان و مدیران مالی و نهادهایی که مکلف به خرید این محصولات بودند، از این امر شانه خالی کردند.

این مقام مسوول در اتحادیه سراسری صنایع دستی کشور تاکید کرد:هنرهای سنتی و صنایع دستی ایران از خالص ترین و ناب ترین تولیداتی است که همگی با ذوق و سلیقه ایرانی به مرحله ظهور می رسد؛ هنری که از مواد اولیه تا تولید نهایی بدون واسطه ماشین ها، فردی و کاملا با استفاده از ذوق و هنر و دست، آفریده می شود.

خوش آبی افزود: شاغلان مستقیم و غیر مسقیم این عرصه، جمعیتی بالغ بر ۳ میلیون نفر را شامل تشکیل می دهند که درآمد خود را از طریق خلق هنرهای دستی و سنتی به دست می آورند.

این مقام مسوول در اتحادیه سراسری صنایع دستی کشور یادآور شد: صنایع دستی ایران با گستردگی جغرافیایی در تمام استان ها، شهرها، روستاها و حتی در دورافتاده ترین نقاط کشور تولید می شود.

به گفته وی،اکنون رشته های زنده این هنر صنعت در کشور ۲۵۷ رشته است که به گفته استادان و مفسران اقتصادی بهترین جایگزین برای صادرات نفتی به شمار می روند.

خوش آبی با تاکید بر اینکه استفاده کاربردی از صنایع دستی در زندگی روزمره نیازمند فرهنگسازی و حمایت جدی دولت دارد،گفت: با گذشت نزدیک به پنج ماه از ابلاغ آیین نامه اجرایی بند ۱۱۹ قانون بودجه سال ۱۳۹۰ کل کشور کشور که به همت سازمان میراث فرهنگی به عنوان متولی حاکمیتی صنایع دستی در هیات دولت مطرح شده بود،این قانون هنوز اجرایی نشده است.

مدیر امور بین الملل اتحادیه سراسری صنایع دستی کشور با بیان اینکه امکان استفاده از بودجه سال ۹۰ تا پایان خردادماه سال جاری میسر است، گفت: اگر این بند از قانون بودجه اجرایی می شد، وضعیت اقتصادی سه میلیون نفر از هنرمندان کشور که نزدیک به چهار درصد از جمعیت کشور را شامل می شوند، بهتر از امروز بود.

وی تاکید کرد: آیا استفاده از تولید داخلی، سرمایه ایرانی و کار هنرمندان و صنعتگران عرصه صنایع دستی کشور که محصولاتشان حاصل ذوق و سلیقه اصیل و ناب اقوام و فرهنگ های مختلف ایرانی است، بهتر از پرداخت هزینه های گزاف بابت ظروف پذیرایی لوکس خارجی، میز و صندلی های خارجی و کاملا ماشینی و همچنین اهدای هدایای نقدی و غیر نقدی سازمانها و نهادهانیست؟

خوش آبی ابراز امیدواری کرد که در سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی تمامی دستگاهها و مؤسسات متعلق به قوای سه‌گانه با توجه ویژه به بند ۱۱۹ قانون بودجه کشور به یاری هنرمندان و صنعتگران کشور بشتابند.

فراهنگ ** ۲۰۲۵

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۲۱۴۱۴


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.