قاچاق، سلامت جامعه را تهدید می‌کند

۲۴ آبان iبه نقل از منبع ذکر شده، در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است
ممتاز نیوز : می‌توانیم با ارتقای کیفیت و حفظ مرغوبیت محصولات داخلی و با حفظ کیفیت و استانداردهای بین‌المللی در سالی که مزین iبه تولید ملی است موفقیت‌های چشمگیری را در حوزه ساخت و تولید لوازم آرایشی کسب کنیم

iبه گزارش تفسیری ممتاز نیوز iبه نقل از تهران امروز ؛ واردات ۸۵ درصدی لوازم آرایشی و iبهداشتی در خراسان رضوی نشان می‌دهد که این حوزه در سال تولید ملی در پیچ و خم تولیدات صنعتی هدف پیکان واردات بی‌رویه واقع شده است. بنا بر آمارهای غیررسمی تنها ۱۰ درصد از لوازم آرایشی و iبهداشتی از معابر معتبر و قانونی iبه استان وارد می گردد که این امر علاوه بر ضربه زدن iبه اقتصاد داخلی و خروج ارز ابتلا iبه بیماری‌های پوستی را نیز برای آحاد جامعه iبه ویژه بانوان جوان iبه‌دنبال دارد.

به عقیده بسیاری از کارشناسان سلامت، این استان در زمینه تولید داخلی لوازم آرایشی و iبهداشتی نیازمند جذب سرمایه گذار و رقابت با بازارهای جهانی است زیرا در حال حاضر بسیاری از اشخاص iبه سبب غیراستاندارد و تقلبی بودن لوازم آرایشی قاچاق iبه عارضه‌های جسمی، صدمات پوستی و بیماری‌های مختلفی هم چون آلرژی پوست، زخم‌های پوستی و حتی سرطان مبتلا می‌شوند.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم آرایشی و iبهداشتی مشهد در رابطه با مصرف لوازم آرایشی قاچاق گفت: حفظ کیفیت استانداردهای بین‌المللی مهم‌ترین راهکار بخش تولید در حوزه لوازم آرایشی و iبهداشتی است.حسن اثنی عشری اظهار کرد: جذب سرمایه گذار در حوزه لوازم آرایشی و iبهداشتی ضروری است زیرا این امر iبه تولید داخلی و کاهش واردات کمک می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه بسیاری از لوازم‌های آرایشی وارداتی از کیفیت مطلوبی برخوردار نبوده، افزود: می‌توانیم با ارتقای کیفیت و حفظ مرغوبیت محصولات داخلی و با حفظ کیفیت و استانداردهای بین‌المللی در سالی که مزین iبه تولید ملی است موفقیت‌های چشمگیری را در حوزه ساخت و تولید لوازم آرایشی کسب کنیم.وی بیان کرد: هم اکنون ۸۵ درصد از لوازم آرایشی، ۴۰ درصد از لوازم iبهداشتی، ۶۰ درصد از شوینده‌ها و ۹۵ درصد از عطر و ادکلن‌های موجود در بازار وارداتی می باشند که با جذب سرمایه‌گذاری در بخش تولید می‌توانیم در تولید محصولات مورد نیاز خود پیشرفت قابل توجهی داشته باشیم.

توجه iبه برندهای خارجی و عدم فرهنگ‌سازی

وی معتقد است، سهم ورود ۸۵ درصدی لوازم آرایشی و iبهداشتی iبه استان نشانگر عدم فرهنگ سازی، تبلیغات ماهواره و توجه iبه برندهای خارجی توسط مصرف‌کننده است چرا که ملاحظات و بررسی‌ها نشان داده که لوازم آرایشی و iبهداشتی وارداتی کیفیت و استاندارد لازم را ندارد و تنها بر حسب تبلیغ نظر مشتریان را جذب می‌کند. وی تاکید کرد: لوازم آرایشی قاچاق معمولا کیفیت و استاندارد لازم را نداشته و با شرایط آب و هوایی استان نیز سازگار نیست. اثنی عشری ادامه داد: علاوه بر آن محصولات قاچاق موجود در بازار که نوع تقلبی نشان‌های تجاری مطرح جهان می باشند، سلامت مصرف کنندگان را تهدید می‌کنند.

توسعه تولیدات داخلی همراه با برندسازی

وی معتقد است، حمایت مسئولین با شرکت‌های تولیدکننده در زمینه تهیه مواد اولیه مورد نیاز از مهم‌ترین عوامل رونق و تولید لوازم آرایشی و iبهداشتی در استان محسوب می‌شود. رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم آرایشی و iبهداشتی بیان کرد: یکی از راه‌های مهم مقابله با قاچاق لوازم آرایشی برندسازی و تولید کالاهای آرایشی و iبهداشتی تحت لیسانس و توسعه تولیدات داخلی با کیفیت و قیمت مناسب است. وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره iبه تغییر قیمت لوازم آرایشی و iبهداشتی از ابتدای سال‌جاری عنوان کرد: نوسانات ارز، تحریم و گران شدن مواد اولیه از جمله دلایل افزایش قیمت لوازم آرایشی در سال‌جاری است.

تحت لیسانس آلمان ساخت چین

وی بیان کرد: ۸۰ درصد مصرف‌کنندگان از تقلبی یا اصل بودن لوازم آرایشی آگاهی ندارند که در این زمینه اطلاع‌رسانی از سوی صدا و سیما و دستگاه‌های متولی امر سلامت ضروری بوده وکاهش آسیب‌های پوستی را iبه‌دنبال دارد.اثنی عشری گفت: بیش از ۷۰ درصد از لوازم آرایشی و iبهداشتی که تحت لیسانس آلمان، انگلیس و فرانسه عرضه می‌شود ساخت کشور چین است و می‌توان گفت بازار لوازم آرایشی در دستان چین قبضه شده است.

وی اظهار کرد: مقابله با ورود لوازم آرایشی قاچاق نیازمند کنترل مرزها و حمایت تولیدات داخلی است زیرا در حال حاضر لوازم آرایشی و iبهداشتی iبه سبب نداشتن پروانه iبهداشت با قیمت پایین‌ در فروشگاه‌ها عرضه می‌شود و بسیاری از مردم iبه سبب نداشتن آگاهی iبه خرید این نوع لوازم روی می‌آورند.وی تعداد فروشگاه‌های مجاز لوازم آرایشی در مشهد را ۷۲۰ مورد عنوان کرد و افزود: ۳۲۰ فروشگاه بدون مجوز نیز شناسایی و پلمب شدند.وی بیان کرد: آرایشگاه‌های زنانه iبه عنوان یکی از محل‌های توزیع اقلام آرایشی قاچاق بوده و در حال حاضر از مجموع هفت هزار آرایشگاه زنانه فعال در مشهد ۶۴ درصد فاقد مجوز می باشند.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.