قاچاق ارز در کشور تایید شد

رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تایید کرد که هم اکنون قاچاق ارز در کشور وجود دارد.

فداحسین مالکی، اظهار کرد: بخشی از ارزی که ممکن است به عنوان ارز مرجع به برخی از موسسات داده شده باشد، اگر خوب مدیریت نشود به بازار وارد می‌شود و این نوعی از قاچاق ارز است.
او ادامه داد:درحال حاضر ممکن است بخشی از ارز از خارج از کشور به داخل وارد شود که در شرایط موجود می‌تواند آسیب‌زا بوده و آشفتگی در بازار ایجاد کند.
رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان این‌که موضوع دریافت ارز مرجع و توزیع آن در بازار آزاد و برخورد با آن در کمیته ارزی ستاد درحال بررسی است، در پاسخ به این سوال ایسنا که آیا این رقم آن قدر بوده که بتواند بر بازار تاثیر منفی بگذارد؟ گفت:در این باره باید منتظر اعلام نتیجه بررسی کارشناسی کمیته ارزی ستاد باشیم.
چندی پیش رییس کل بانک مرکزی در حاشیه همایش بانکداری اسلامی گفته بود: برخی واردکنندگان کالاهایی را با ارز مرجع به کشور وارد می‌کنند، اما آن را با نرخ ارز بازار آزاد به فروش می‌رسانند.
به گفته محمود بهمنی این عده باعث شدند که کالاهای وارد شده با ارز مرجع، با افزایش قیمت مواجه شوند، چرا که براساس نرخ ارز آزاد به فروش می‌رسند.
اظهارات بهمنی در حالی است که در حال حاضر فقط کالاهای اساسی و مواد دارویی موجود در اولویت اول و دوم با ارز مرجع وارد می‌شوند. از سوی دیگر عمده واردات این گروه از کالاها در اختیار دولت است.
در همین زمینه علی پورکاوه، مدیر کل تامین و توزیع کالای وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: امکان فروش کالاهای وارد شده با ارز مرجع با قیمت آزاد وجود ندارد.
وی با بیان این‌که کالاها طی یک روال قانونی وارد و قیمت‌گذاری می‌شوند، گفت: ‌وقتی کالایی با ارز مرجع وارد کشور می‌شود، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان روی آن نظارت دارد و قیمت گذاری انجام می‌دهد.
به گفته او، قیمت این کالاها براساس قوانین مصوب تعیین می‌شود و امکان دور زدن آن وجود نخواهد داشت.
مدیر کل تامین و توزیع کالای وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد که سازمان حمایت بر قیمت‌ها نظارت دارد، مگر این‌که تخلفی در این زمینه رخ دهد که از لحاظ قانونی این موضوع پیگیری خواهد شد.
در همین زمینه مهدی غضنفری – وزیر صنعت، معدن و تجارت – نیز، توضیحاتی ارائه کرد.
وی درباره اظهار نظر رئیس کل بانک مرکزی مبنی براینکه برخی کالاها با ارز مرجع وارد شده و با نرخ ارز آزاد به فروش می‌رسد، گفت: به سازمان حمایت ماموریت داده شده براساس لیستی که از پورتال ارزی به آن داده می‌شود، موضوع را بررسی کند تا اگر وارد کننده‌ای ارز مرجع گرفته، حتما کالایش را براساس همان قیمت به فروش برساند.
وی در پاسخ به این سوال که اساسا چنین اقدامی ممکن است یا خیر؟ گفت: برخی کالاها ممکن است در مسیر قیمت گذاری قرار نگرفته باشند، بنابراین در چنین مواردی ممکن است تخلفاتی رخ دهد.


پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد آنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.