قاچاق و عرضه «ترامادول» به جای قرص «متادون» در بازار آزاد

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از خبر گزاری ایسنا در تاریخ سهشنبه ۱۶آبان۹۱،

50957-1.jpg

مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی با اعلام این که در مواردی قرص‌های «ترامادول» به جای «متادون» در بازار آزاد قاچاق و عرضه می‌شود، گفت: این در حالی است که ترامادول بسیار اعتیادآور است.

فرید براتی سده در گفت‌وگو با خبرنگار «اجتماعی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عنوان نمود: چند نمونه قرصی را که به عنوان متادون در بازار آزاد عرضه می‌شود، برای آزمایش به پزشکی قانونی عرضه نمودیم و آزمایشات نشان داد ماده اصلی تشکیل‌دهنده این قرص‌ها، ترامادول است.

وی در ادامه با اشاره به نتیجه جلسه کمیته درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر و تصمیم‌گیری درباره درمان نگه‌دارنده با قرص و یا شربت متادون، اظهار نمود: پیشنهاد سازمان بهزیستی، عرضه ۶۰ درصدی شربت و ۴۰ درصدی قرص بود که با آن مخالفت و مقرر شد به معتادان در حال ترک در مراکز درمانی سرپایی ۲۰ درصد قرص و ۸۰ درصد شربت ارائه شود و ارائه قرص مختص به بیمارانی باشد که از نظر پزشکی قادر به استفاده از شربت متادون نمی باشند.

مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی افزود: در این جلسه تصمیم‌ گرفته شد که این روند تا شش ماه ادامه و پس از شش ماه مورد ارزیابی مجدد قرار گیرد.

براتی در ادامه تاکید نمود: مطالعات حکایت می‌کند که همواره استقبال از شربت متادون کمتر از قرص آن است و شربت عوارض بیشتری دارد.

وی خاطر نشان نمود: علی‌رغم این تصمیم‌گیری‌ها، همچنان قاچاق متادون ادامه دارد و حتی افزایش یافته است.

به گفته مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی، ۱۱۰۰ مرکز درمان سرپایی اعتیاد تحت نظارت سازمان بهزیستی فعالیت می‌کنند که ۹۵ درصد از این مراکز MMT می باشند؛ ضمن این که ۲۰ مرکز گذری کاهش آسیب سازمان بهزیستی نیز از طریق درمان با متادون فعالیت می‌کنند.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.