قبرستان بُردهای الکترونیکی در کارخانه‌ها/ پرداخت تسهیلات بانکی ۷ قفله شد

عضو هیئت مدیره انجمن نساجی با تشریح برخی مشکلات تولید گفت: به دلیل نوسان یا قطع برق، انبار کارخانه‌ها به قبرستانی برای بُردهای الکترونیکی سوخته تبدیل شده است که قیمت هر کدام به ۱۰۰ تا ۱۰ هزار دلار می‌رسد.
علیمردان شیبانی  اظهار داشت: بخش خصوصی همواره سعی کرده از نهاده‌های تولید حداکثر استفاده را داشته باشد اما متاسفانه برخی اوقات استفاده از این نهاده‌ها منوط به وجود برخی امکانات است.

وی ادامه داد: در بعضی امور گلوگاهی دولت باید تولید‌کنندگان را یاری کند تا شعار حمایت از تولید ملی به عمل تبدیل شود.

وی تصریح کرد: اگر یک واحد تولیدی نتواند به موقع و با قیمت ثابت تسهیلات مورد نیاز را برای تأمین مواد اولیه دریافت کند صادرات و تولید آن واحد برنامه‌ریزی مشخصی نخواهد داشت.

شیبانی با بیان اینکه برخی امور مانند ایجاد زیربناهای تولید تنها توسط بخش دولتی امکان‌پذیر است، گفت: میزان صدماتی که در اثر قطع یا نوسان برق به بردهای الکترونیکی کارخانه‌ها وارد می‌شود سر به فلک می‌زند و انبار کارخانه‌ها قبرستانی از بردهای الکترونیکی سوخته است و این در شرایطی است که به دلیل برخی محدودیت‌های بین‌المللی به راحتی نمی‌توانیم این بردهای الکترونیکی را به کشور وارد کنیم.

به گفته وی، قیمت بردهای الکترونیکی از ۱۰۰ دلار تا بیش از ۱۰ هزار دلار است که صدمات ایجاد شده به دلیل قطع و نوسان برق ضرر زیادی را به تولید‌کنندگان وارد می‌کند.

وی با تأکید بر لزوم بهبود فضای کسب و کار در کشور اظهار داشت: مدیران بخش خصوصی در صرفه‌جویی حتی از خاموش کردن یک لامپ اضافه هم دریغ نمی‌کنند ولی در جایی که خارج از حیطه مسئولیت آنها است، نمی‌توانند دخالتی کنند.

* اخذ حق بیمه و بهره بانکی برای روزهای تعطیل سال

عضو هیأت مدیره انجمن نساجی توضیح داد: به عنوان مثال ۱۱۰ روز از ۳۶۵ روز سال تعطیل است که بخش خصوصی نمی‌تواند در کاهش این روزهای تعطیل اقدامی انجام دهد در حالی که بهره‌های بانکی و بیمه‌ تأمین اجتماعی برای کل روزهای سال از کارفرما اخذ می‌شود، نه فقط برای روزهای غیرتعطیل.

وی افزود: علاوه بر این، تعطیلات ناگهانی را نیز باید در نظر گرفت که برای حل این مشکل نیازمند بازنگری در قانون کار هستیم.

وی ابراز امیدواری کرد: تفکر صنعتی در ایران به مرحله‌ای برسد که در مورد مسائل صنعتی فقط صنعتی فکر شود و موارد سیاسی وارد کار نشود زیرا هرجا سیاست در تصمیم‌گیری مداخله کند قطعاً به ضرر صنعت خواهد بود.

شیبانی با اشاره به توقف گشایش ال سی ریالی گفت: در شرایط فعلی برای گشایش ال‌سی، یک طرف قرارداد باید حتماً دولت باشد که این مسئله توهین بزرگی به بخش خصوصی است و به معنی عدم اعتماد به فعالان این بخش است.

وی با بیان اینکه بزرگترین نگرانی دولت و مردم باید اشتغال‌زایی در کشور باشد، گفت: با ادامه شرایط موجود، واحد‌های صنعتی که تنها محل اشتغال‌زایی هستند تحلیل می‌روند و همین اشتغال موجود نیز از بین خواهد رفت.

* تحریم‌های داخلی، مقابل صنعتگران

وی تأکید کرد: در حال حاضر تولید‌کنندگان با وجود مشکل گشایش ال‌سی نمی‌توانند مواد اولیه و قطعات یدکی مورد نیاز خود را تأمین کنند و در واقع علاوه بر تحریم‌های خارجی یک تحریم ناخواسته داخلی نیز ایجاد شده که صدمه آن بسیار بیشتر از تحریم‌های خارجی است.

عضو هیئت مدیره انجمن نساجی با اشاره به اینکه اجرای قوانین و مقررات در برخی موارد مربوط به زمان عادی و شرایطی می‌شود که تولید‌کنندگان با مشکل خاصی روبرو نیستند، افزود: در شرایط فعلی سختگیری‌های دولت بسیار زیاد است به طوری که اگر ۲ ماه در ارائه فرم صادرات تأخیر داشته باشیم با مشکل روبرو می‌شویم.

وی با بیان اینکه در استاندارد‌های کاری نباید به تولید‌کنندگان زیاد سخت گرفته شود، اظهار داشت: امروز در شرایط طبیعی قرار نداریم و این مسئله باید از طرف دولت پذیرفته شود.

* دستور معاون اول برای حمایت از تولید، به ضرر تولید بود

شیبانی در مورد تأمین مواد اولیه موردنیاز صنعت نساجی نیز گفت: در حال حاضر بسیاری از مواد اولیه از طریق پتروشیمی‌های داخلی قابل تأمین است و وابستگی صنعت نساجی به مواد خارجی به حداقل رسیده ولی نحوه توزیع، تأمین و همچنین قیمت‌گذاری مواد داخلی به قدری نادرست است که مشکلات زیادی را برای تولید‌کنندگان ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: گرانول پلی پروپیلن سالها بدون هیچ مشکلی توسط شرکتهای پتروشیمی به صنعتگران ارائه می‌شد که قیمت آن بر اساس توافق دو طرف تعیین می‌شد و در عین حال برنامه تأمین و خرید کارخانه‌ها مشخص بود اما معاون اول رئیس‌جمهور جهت حمایت از بخش صنعت دستورالعملی برای عرضه این محصول در بورس صادر کرد.

وی اظهار داشت: حال باید دید از روزی که مواد پتروشیمی در بورس عرضه می‌شوند چه بلایی بر سر مصرف‌کننده داخلی آمده و چه مشکلاتی را به همراه داشته است.

* فروش مواد پتروشیمی با دوبرابر قیمت، پشت دیوار شیشه‌ای بورس

عضو هیئت مدیره انجمن نساجی افزود: تاکنون موفق نشده‌ایم حتی ۲۰ تن مواد اولیه که مصرف کمتر از یک روز کارخانه است را از بورس تحویل بگیریم اما در مقابل، درست در آن طرف دیوار شیشه‌ای بورس این مواد اولیه به راحتی با ۱٫۵ تا ۲ برابر قیمت به فروش می‌رسد.

وی ادامه داد: علاوه بر این، رئیس‌جمهور برای تأمین سرمایه در گردش واحد‌های صنعتی دستور داد که شرکت‌های پتروشیمی مواد موردنیاز صنعت را به صورت ۳ ماهه به تولید‌کنندگان ارائه کنند اما در حال حاضر در بورس باید ۱۰ درصد مبلغ را هنگام ثبت نام به کارگزار پرداخت کنیم و ۹۰ درصد باقی مانده را ۲۴ ساعت بعد بپردازیم.

به گفته وی، نقدینگی تولید‌کنندگان از این طریق در دست واسطه‌ها قرار دارد و آنها نیز مواد اولیه را به ۲ برابر قیمت عرضه می‌کنند.

*‌ نباید به دلیل اختلاس، پرداخت تسهیلات ۷ قفله شود

شیبانی با بیان اینکه صنعت نساجی مصرف‌کننده عمده پنبه است، گفت: در حال حاضر تولید داخلی پنبه حدود ۶۰ هزار تن در سال است در حالی که بیش از ۱۶۰ هزار تن مصرف داخلی داریم و به این ترتیب حدود ۱۰۰ هزار تن پنبه باید از طریق واردات تأمین شود.

وی با بیان اینکه تعرفه واردات پنبه ۲۰ درصد است، گفت: کشورهای صادر کننده پنبه به صادر‌کنندگان یارانه پرداخت می‌کنند و در چنین شرایطی بزرگترین حمایتی که دولت ما می‌تواند انجام ‌دهد این است که چرخه تأمین مواد اولیه را برای واحد‌های تولید روان کند که این مسئله به معنی تأمین سرمایه‌ در گردش برای کارخانه‌ها است.

وی با اشاره به اختلاس بانکی اخیر، گفت: اگر در جایی خطایی اتفاق افتاده نباید بقیه مورد فشار قرار گیرند و تسهیلات سرمایه در گردش واحد‌های تولیدی ۷ قفله شود.

عضو هیئت مدیره انجمن نساجی افزود: بعد از این ماجرا واحد‌های تولیدی در تأمین سرمایه در گردش خود دچار بزرگترین مشکل شده‌اند.

وی با بیان اینکه صنعت و بانک نیازمند یکدیگر هستند، افزود: چرا دولتمردان فکری برای حل مشکل تأمین نقدینگی واحد‌های تولیدی نمی‌کنند و چه کسی باید در این مورد تصمیم‌گیری کند؟

شیبانی ادامه داد: چه مشکلی وجود دارد که برای حل این مسئله تصمیم‌گیری درستی صورت نمی‌گیرد و تولید‌کنندگان همچنان با مشکل تأمین مواد اولیه روبرو هستند؟
۳۹۳۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.