قبل از مرگ باید بخوانیم(۲): کشتن مرغ مینا

به گزارش خبرآنلاین، در فهرست شاهکارهای ادبی جهان که همواره جزء پیشنهادهای خواندنی نویسندگان و مراجع معتبر ارائه لیست کتاب های برتر رمانی از کازوئو ایشی‌گورو وجود دارد که بسیاری آن را بهترین کار این نویسنده هم می دانند. رمان خواندنی «کشتن مرغ مینا» نوشته هارپر لی با ترجمه فخر الدین میررضایی که چندبار از سوی انتشارات امیرکبیر تجدید چاپ شده، که یکی از ۱۰۰۱ کتابی است که به گفته سایت آمازون قبل از مرگ باید خوانده شود. از این رمان فیلمی با نام «کشتن مرغ مقلد» نیز ساخته شده است. این رمان در ۴۲۰ صفحه و با قیمت ۶۵۰۰ تومان منتشر شده است.

داستانِ کتاب از زبانِ دخترِ نوجوانی به نام اسکات فینچ حکایت می‌شود که در شهر کوچکی در ایالت آلاباما زندگی می‌کند. پدر اسکات وکیل است و در زمان وقوع داستان پرونده‌ مرد سیاه‌پوستی را پذیرفته که متهم است به دختر سفیدپوستی تجاوز کرده.
راویِ نوجوانِ داستان با بیانِ عکس‌العملِ مردمِ شهرش در مقابل این پرونده‌ حقوقی، روایتی از تعصبِ بی‌دلیلِ عامه‌ مردم و کارِ سختِ مبارزه برای تغییرِ پیش‌داوری‌ها را برای خواننده بازگو می‌کند.  خانواده شاکی همیشه مست و مجنون هستند و بر اهالی شهر دروغ شان آشکار است اما کسی اهمیتی به مظلومیت تام- متهم- نمی دهد. با پذیرفتن این وکالت ، در واقع خانواده جین مورد آزار و اذیت مردم سفید پوست شهر قرار می گیرند و بچه ها که آسیب پذیرتر هستند وضعیت پیچیده ای را تجربه می کنند. به شناخت عمیق تری از انسان ها، جامعه، اطرافیان و پدرشان دست می یابند. در این مسیر مجبور می شوند با شرایط تحمیلی مبارزه کنند. روایت رمان ساده و پرکشش است و شاید به همین دلیل به اعتقاد بسیاری از کارشناسان این رمان یکی از شاهکارهای ادبیات جهان محسوب می شود.

نام کتاب به این دلیل انتخاب شده که پدر جین در یک صحنه، تفنگ بادی ای به فرزندانش هدیه می دهد و یاد آوری می‌کند هرگز به مرغ مینا شلیک نکنند چون مرغ مینا پرنده بی آزاری است.

در پشت جلد کتاب آمده :«تم اصلی رمان معصومیت و قربانی شدن آن در برابر بی عدالتی و تعصب نژادی است.»

روایت دیگر: «در دادگاه، اتیکاس مدارک محکمی می‌آورد که مایلا اِو ِل و پدرش باب، که مردی بدنام و دائم‌الخمر است، دروغ می‌گویند: او از شاهدان ماجرا سؤالات فراوانی می‌پرسد و به این نتیجه می‌رسد که هیچ دکتری به محل حادثه نیامده است. از سوی دیگر این مسئله را مطرح می‌کند که کوفتگی و آسیب‌های صورت دختر بیشتر در سمت راست صورتش است. بعد از پدر دختر می‌خواهد تا اسمش را بنویسد. باب اِوِل چپ دست است و احتمال این‌که یک مرد چپ دست به سمت راست صورت آسیب برساند بیشتر است. بنابراین به این نتیجه می‌رسد که پدر و دختر دروغ گفته‌اند و ماجرا جور دیگری بوده است. این مایلا بوده که سعی کرده رابینسون را به این کار وادار کند و وقتی که پدرش از راه می‌رسد او را کتک می‌زند و تصمیم می‌گیرند که رابینسون را متهم جلوه دهند تا گناه و آبروریزی خود را بپوشانند.

با این وجود علی‌رغم این مدارک محکم و درحالی که طولانی شدن زمان مشورت هیئت منصفه بچه‌ها را به پیروزی اتیکاس امیدوار کرده بود، هیئت منصفه تماما سفیدپوست تام را متهم می‌شناسد. بعد از چند روز خبر میرسد که تام بی‌گناه درحالی‌که سعی داشته از زندان فرار کند…»

داستان با این جملات آغاز می‌شود:
«وقتی برادرم جیم تقریبا سیزده ساله بود، دستش از ناحیه آرنج به ستخی شکست. هنگامی که دستش معالجه شد و ترسش از اینکه دیگر هیچ‌وقت نتواند فوتبال بازی کند تخفیف پیدا کرد، به‌ندرت به این حادثه فکر می‌کرد. بازوی چپش اندکی از بازوی راستش کوتاه‌تر بود. وقتی که می‌ایستاد یا راه می‌رفت، پشت دست چپش زاویه قائمه‌ای با تنش تشکیل می‌داد و شستش موازی رانش قرار می‌گرفت. همین‌قدر که می‌توانست توپ را پاس بدهد و پانت کند، دیگر غمی نداشت.
سال‌ها بعد وقتی مجالی دست داد که به گذشته فکر کنیم، گاهی درباره عللی که منجر به این حادثه شد با هم صحبت می‌کردیم. من عقیده داشتم که خانواده یوئل همه این ماجرا را موجب شدند. ولی جیم که چهار سال از من بزرگ‌تر است، می‌گفت مطلب سابقه طولانی‌تری دارد …»

ساکنان تهران برای تهیه این رمان تحسین شده کافی است با شماره ۲۰- ۸۸۵۵۷۰۱۶ سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و آن را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. باقی هموطنان نیز با پرداخت هزینه پستی می توانند این کتاب را تلفنی سفارش بدهند.

۶۰۶۰

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.