قبولی در کنکور به شرط همت

جام جم آنلاین: اواسط دهه ۷۰ که قبولی در کنکور با ظرفیت‌های محدود و داوطلبان زیاد آن زمان، کار ساده‌ای محسوب نمی‌شد، نفرات برگزیده کنکور همچون قهرمانان ورزشی به برنامه‌های تلویزیونی دعوت می‌شدند و در پاسخ به سوال چرایی موفقیتشان معمولا بعد از توکل به خدا، به تشویق والدین و زحمتشان اشاره می‌کردند.

این روزها که تعداد دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی، رشته‌های پولی و خصوصا افزایش پذیرش‌های بدون کنکور کار را به جایی رسانده که تعداد داوطلبان و پذیرفته‌شدگان برابر شده‌اند، دیگر خبری از آن مصاحبه‌های صادقانه نیست.

نفرات برگزیده کنکور روبه روی دوربین قرار می‌گیرند و خیلی جدی قبولی‌شان را مدیون یک آموزشگاه کنکور یا مجموعه‌های کتاب‌های آموزشی یک موسسه می‌دانند.

یکی از مسوولان سازمان سنجش پیش از این به جام‌جم گفته بود که نفرات اول کنکور تا پیش از این‌که رقم پیشنهادی این موسسات و آموزشگاه‌ها را بشنوند به ما می‌گویند در هیچ کلاسی شرکت نکرده‌اند و منبع درسی‌شان همین کتاب‌های دبیرستان بوده است.

راست و دروغ علت موفقیت‌‌های جدید را کسی نمی‌داند، اما اعلام خبری در مورد آمار قبولی افراد تحت پوشش کمیته امداد، ماجرا را به سمت دیگری می‌برد.

معاون امور فرهنگی کمیته امداد امام خمینی (ره) کشور اعلام کرده است که ۴۲۰ رتبه یک تا سه رقمی امسال دانشگاه‌های کشور توسط داوطلبان تحت حمایت کمیته امداد کسب شده است.

مسلما اگر از این ۴۲۰ نفر در خصوص علت موفقیتشان سوال شود، از هر چیزی که نام ببرند احتمال شرکت در کلاس‌های تضمینی چند صد هزار تومانی یا آموزشگاه‌های خاص را نداشته‌اند و مسلما تلاش و همت خودشان عامل موفقیت آنها بوده است.

هرچند که در ضعف نظام آموزشی و رقابت برای به دست آوردن رتبه‌های عالی در کنکور بتوان حضور بی‌شمار آموزشگاه‌های کنکور را توجیه کرد، اما هنوز هم تلاش و همت دانش‌آموزان حرف اول را در قبولی آنها می‌زند.

مستوره براداران نصیری – گروه جامعه


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.