قتل سفیر آمریکا در لیبی، دردسر انتخاباتی برای اوباما

به گزارش ایرنا این روزها میت رامنی و باراک اوباما بشدت بر سر ناکامی های پی در پی آمریکا در خاورمیانه بویژه موج اعتراض های ضد آمریکایی در سراسر دنیا از جمله در منطقه حساس خاورمیانه و حمله به کنسولگری این کشور در لیبی که منجر به کشته شدن سفیر و سه دیپلمات دیگر شد در حال جدال و اتهام زنی به یکدیگر هستند.

با اینکه بیش از یک ماه از حمله به کنسولگری آمریکا در بنغازی و مرگ سفیر این کشور در لیبی نمی گذرد؛ این رویداد در حال تبدیل شدن به یک دردسر بزرگ انتخاباتی برای اوباماست.

هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا، کشته شدن کریس استیونز سفیر آمریکا در لیبی را یک ˈشوکˈ خوانده بود که تحولات انتخابات آمریکا نشان می دهد این شوک سنگین هنوز گریبانگیر دولت اوباماست.

میت رامنی نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با انگشت گذاشتن بر عملکرد ضعیف و سوال برانگیز دولت اوباما در جریان اعتراض های ضد آمریکایی به فیلم موهن علیه پیامبر اسلام (ص)، وی را متهم به بی توجهی به امنیت و حفاظت دیپلمات های آمریکایی کرده است.

در مقابل دولت اوباما و وزارت خارجه آمریکا مدعی شده اند که هیچ اطلاعاتی درباره وقوع یک حمله تروریستی به کنسولگری این کشور نداشته و آنچه در بنغازی رخ داد واکنشی خودجوش و غیر قابل کنترل به فیلم ضد اسلامی بود.

پنج روز پس از حادثه بنغازی، سوزان رایس نمانیده دائم آمریکا در سازمان ملل در گفتگویی تلویزیونی این روایت را تکرار کرده و مدعی شد که آن حمله کاملا خودجوش بوده و دولت اوباما هیچ هشداری درباره احتمال تهدید سفارتخانه آمریکا در لیبی دریافت نکرده بود.

اکنون جمهوریخواهان می گویند رایس دروغ گفته است و در واقع گفته های وی بخشی از تلاش گسترده کاخ سفید برای پنهان کردن حقایق آن حمله و ناکامی دولت اوباما در حفاظت از مراکز دیپلماتیک آمریکا و جان دیپلمات های این کشور در خارج است.

سوزان رایس مدعی است هیچ چیزی را پنهان نکرده و تمام گفته های وی بر اساس گزارش های اطلاعاتی آمریکا بوده است.

اما جمهوریخواهان می گویند، وی دروغ می گوید؛ چراکه مرگ سفیر آمریکا در بنغازی نه ناشی از یک اعتراض خودجوش بکه یک حمله مسلحانه از قبل طراحی شده بوده است.

ناظران در آمریکا می گویند در صورتی که ثابت شود سوزان رایس درباره مرگ سفیر واشنگتن در لیبی پنهانکاری کرده است، آینده سیاسی وی بویژه انتخاب احتمالی وی به سمت وزارت خارجه در دولت آینده اوباما ضربه بدی خواهد دید.

برخی از تحلیلگران می گویند تردیدی نیست که باراک اوباما ضربه سختی بر سر مساله کشته شدن کریس استیونز در بنغازی و جنجال پیرامون آن متحمل شده و چهره و اعتبار رئیس جمهور در میان بسیاری از آمریکایی ها آسیب دیده است.

شاید به همین دلیل هیلاری کلینتون اعلام کرده است که بطور کامل مسولیت آنچه را در بنغازی روی داد، می پذیرد.

روز گذشته وزیر خارجه آمریکا به تلویزیون سی ان ان گفت: من مسولیت وزارت خارجه را که بیش از ۶۰ هزار کارمند دارد بر عهده دارم و مسولیت آنچه را نیز در بنغازی رخ داد، می پذیرم.

وی افزود: مساله امنیت دیپلمات ها نه به کاخ سفید بلکه به وزارت خارجه مربوط می شود و رئیس جمهور و معاون وی در جریان جزئیات این مسائل نیستند.

به گفته ناظران در آمریکا هدف کلینتون از این سخنان محدود کردن تبعات این مساله برای باراک اوباماست که بشدت از سوی رامنی و جمهوریخواهان برای پاسخگویی درباره مرگ سفیر لیبی تحت فشار قرار گرفته است.

به باور تحلیلگران حمله به کنسولگری آمریکا در لیبی که به کشته شدن سفیر و سه دیپلمات آمریکایی انجامید، وضعیت بغرنجی برای اوباما ایجاد کرده و بهانه خوبی به دست میت رامنی برای انتقاد از رئیس جمهوری به وجود آورده است.

اکنون بیش از هر چیز تناقض گویی دولت اوباما درباره این حمله کار دست وی داده است.

در ابتدا مقام های دولت آمریکا حمله بنغازی را خودجوش دانستند؛ اما کمی بعد آن را ناشی از یک حمله سازماندهی شده عنوان کردند.

برخی از تحلیلگران می گویند انتظار می رود در سه هفته آینده بحث بر سر این مساله در جریان جدال انتخاباتی آمریکا بالا گرفته و موقعیت انتخاباتی اوباما را متزلزل تر کند.

روزهای آینده نشان خواهد داد سخنان هیلاری کلینتون که عملا در مساله قتل کریس استیونز خود را قربانی رئیس جمهور آمریکا کرده تا چه اندازه خواهد توانست از اثبات ترکش های این حادثه شوک آور به باراک اوباما و امیدهای وی برای پیروزی مجدد در انتخابات ریاست جمهوری جلوگیری کند.

قرار است تا ساعاتی دیگر میت رامنی و باراک اوباما دومین مناظره انتخاباتی خود را برگزار کنند.

اروپام ۱۹۰۸

انتهای پیام /*

International@irna.ir


www.irna.ir
منبع:ایرنا
بازنشر: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.