قدرت‌نمایی در شبکه نمایش

۳۰م دیماه ،

جام جم آنلاین: طی سال‌های اخیر، سیمای جمهوری اسلامی ایران با توجه به نیازهای مخاطب و با هدف جلب نظر طیف‌های گوناگون، شبکه‌های مختلفی همچون آی‌فیلم، مستند، آموزش و… را راه‌اندازی کرده و گام‌های بلندی برای تخصصی‌تر کردن برنامه‌های خود برداشته است. شبکه‌های یاد شده که هریک حوزه‌ای را تحت پوشش قرار داده‌اند، با وجود ضعف‌ها و قوت‌هایشان، از این نظر اهمیت دارند که به سلیقه مخاطب ارج نهاده و در حد توان خود قدم برداشته‌اند.

از آنجا که عموم مخاطبان شبکه‌های تلویزیونی ایران علاقه بسیار به تماشای فیلم‌های سینمایی دارند، همین مساله شبکه‌های مختلف سیما را به فکر راه‌اندازی باکس ویژه‌ای برای پخش فیلم سینمایی انداخته تا از این طریق میزان مخاطبان خود را افزایش دهند.

این روند در دو سه سال اخیر رشد چشمگیری داشته و به جایی رسیده که تقریبا همه پنج شبکه از یک تا تهران هر روز فیلمی را روی آنتن می‌برند.

نیاز مخاطب به خوراک بیشتر و در عین حال با‌کیفیت‌تر، سببات راه‌اندازی شبکه‌ای به نام نمایش را فراهم کرد که این روزها با نظم بهتری به پخش آثار سینمایی مبادرت می‌ورزد.

وجود طیف‌های مختلف و متنوع میان مخاطبان شبکه نمایش، کار را برای برنامه‌ریزان آن سخت کرده است. تامین فیلم برای سلیقه‌های مختلف با توجه به هزینه کپی‌رایت فیلم‌ها دشوار است.

به همین سبب هم بخش عمده‌ای از فیلم‌های به نمایش درآمده را آثار دیده شده داخلی و خارجی تشکیل داده است.

این اتفاق بویژه دربارهٔ فیلم‌های ایرانی بیشتر به چشم می‌خورد، با این تفاوت و ویژگی که بسیاری از نسخه‌های به نمایش درآمده از شبکه نمایش، به لحاظ کیفی، وضع قابل قبول‌تری نسبت به سایر نسخه‌های به نمایش درآمده دارند و این برای علاقه‌مندان سینمای ایران فرصت خوبی برای تماشای دقیق‌تر آثار یاد شده‌ فراهم می‌آورد.

پخش نسخه باکیفیت فیلم‌هایی چون «کشتی آنجلیکا» (محمد بزرگ‌نیا)، شیرسنگی (مسعود جعفری‌جوزانی) و «ای ایران» (ناصر تقوایی) از جمله اتفاقات قابل ذکر در شبکه نمایش است.

همچنین بتازگی شاهد نمایش مجموعه فیلم‌های یک بازیگر مهم و تاثیرگذار در شب‌های پی در پی از این شبکه بوده‌ایم که در نوع خود اتفاقی فرخنده‌ است.

در سینمای ایران بازیگران بزرگ و برجسته‌ای داریم که نمایش بسیاری از فیلم‌های آنها حتی برای چند بار هم می‌تواند مخاطبان زیادی را پای گیرنده‌ها بنشاند و شبکه نمایش به درستی روی این پتانسیل بالقوه حساب باز کرده و با پخش آثار این بزرگان، میزان مخاطبان خویش را افزایش داده است.

فیلم‌های خارجی به نمایش درآمده در این شبکه نیز تلفیقی از فیلم‌های تکراری و جدید است که گاه هریک از آنها به دیگری می‌چربد.

اتفاق مهم دربارهٔ پخش فیلم‌های تکراری، کیفیت عالی برخی نسخه‌های پخش شده است که این مساله در زمینه فیلم‌های دوبله شده قدیمی بیشتر به چشم می‌آید.

برای مثال می‌توان از فیلم‌های «سرپیکو»، «بعدازظهر نحس» و «همه مردان رئیس‌جمهور» یاد کرد که برای دوستداران هنر هفتم جذابیت‌های غیرقابل‌انکاری داشتند.

ازجمله دیگر موارد قابل بحث، اختصاص یک بخش ویژه به پخش فیلم‌های یک بازیگر مشهور غیرایرانی در این شبکه است؛ کاری پسندیده که در عین سرگرم‌سازی می‌تواند بار آموزشی و اطلاع‌رسانی مفیدی هم داشته باشد.

شبکه نمایش با وجود مدت زمان کوتاهی که از تاسیس آن قبل است، در جذب مخاطب موفق عمل کرده و در راستای هدفگذاری صورت گرفته، روندی کاملا صعودی داشته است.

در این میان با توجه به نام شبکه یاد شده، جای پخش تئاترهای تلویزیونی باکیفیت خالی است که می‌تواند طیف دیگری از مخاطبان علاقه‌مند به تئاتر را هم به خود جذب کند. (جام جم – ضمیمه قاب کوچک)

محمد جلیلوند


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.