قدرت از دست رفته

جام جم آنلاین: اغلب کارشناسان بر این باورند که دو قطبی بودن لیگ فوتبال یک کشور از ایرادات آن محسوب می‌شود. طبیعی است در لیگی که فقط دو تیم امکان پیشرفت و نتیجه گیری را دشته باشند شادابی و پویایی را نمی‌توان یافت.

 این بدان معناست که امکان عرض اندام برای تیمهای دیگر وجود ندارد.اما در این میان با قاطعیت می‌توان گفت که “لالیگا”ی اسپانیا از این قاعده مستثنی است لیگی که علاوه بر دو قطبی بودن زیبا پویا وجذاب به شمار می‌رود و دراین لیگ جا برای پیشرفت سایر تیمها وجود دارد.

گواه این ادعا را می‌توان در لیگ اروپا در فصل جاری یافت جایی که دو تیم از لیگ اسپانیا در فینال آن دیده می‌شوند.

اتلیتکو مادرید و اتلیتکو بیلبائو یک فینال صد در صد اسپانیایی را در یک جام اروپایی برگزار می کنند. دو تیمی که در میانه های جدول لالیگا قراردارند و از تیمهای ممتاز و درجه یک اسپانیا به حساب نمی آیند.

در لیگ قهرمانان اما تیم های چلسی و بایرن مونیخ در مرحله نیمه نهایی شگفتی بزرگی را رقم زدند و با عبور از سد بارسلونا و رئال مادرید به دیدار فینال راه پیدا کردند. این دو تیم انگلیسی و آلمانی تماشاگران فوتبال را از یک نبرد گلادیاتورگونه و یک فینال جذاب و پر هیجان محروم کردند.

دو تیم بزرگ فوتبال اسپانیا که بخت های اول و دوم برای کسب مقام قهرمانی بودند حذف شدند. اتفاقی که شاید کمتر کسی آن را پیش بینی می کرد. رئال مادرید که سالهاست نتوانسته بود در سطح اروپا نتیجه بگیرد آمده بود تا این طلسم ده ساله را بشکند و قهرمان شود ولی آنها به تیم پر انگیزه بایرن مونیخ باختند و از دستیابی به جام بازمانند.

سانتیاگوبرنابیو را می توان به مثلث برمودا تشبیه کرد جایی که بهترین و موفق‌ترین مربیان و بازیکنان دنیا گرد هم آمدند ولی نتوانستند در اروپا این تیم را قهرمان کنند. آخرین قهرمانی آنها در اروپا در فصل ۲۰۰۲-۲۰۰۱ بود که مربی بزرگی همچون دل بوسکه را روی نیمکت و زیدان را به عنوان مغز متکفر در میانه میدان داشت.

در اروپا که اصلاً موفق نبودند و همان دو یا سه جای را هم که بدست آوردند مربوط به جام حذفی ولیگ اسپانیا می شود.

اما دیگر قدرت برتر فوتبال اسپانیا یعنی بارسلونا در این چند سال اخیر در شرایط بسیار متفاوتی با رئال قرار داشته است. تیم اول منطقه کاتلان به تمامی جام های ممکن در سطح اروپا و جهان دست پیدا کرده است.

شاخص ترین موفقیت این تیم در این سالها کسب ۱۳ جام معتبر در سه سال حضور گواردیولا در نئوکمپ می‌باشد.

این تیم رویایی علاوه بر کسب جام های متعدد زیبا هم بازی می کند به گونه ای که بسیاری از کارشناسان تیم فصل گذشته بارسلونا را هم سطح با بهترین تیم های تاریخ فوتبال دانستند.

کسب یک جام در یک فصل برای دیگر تیم های اسپانیایی به رویایی می‌ماند. تیم بارسا در فصل گذشته شش بار این رویای زیبا را تکرار کرد تا اسم خود را در تاریخ به عنوان تنها تیمی ثبت کند که توانسته در یک فصل شش جام را از آن خود کند.

اما این فصل داستان متفاوتی برای بارسلونا داشت، آنها خوش شانس باشند می توانند یک جام تقریباً کم اهمیت را بدست آوردند، دیگر خبری از آن جلال و جبروت گذشته نیست. کسب جام حذفی رویای طرفداران بارسا شده رویایی که کم از کابوس ندارد.

 حذف در مقابل تیم ده نفره چلسی از لیگ قهرمانان آن هم در ورزشگاه خانگی و از آن بدتر تقدیم قهرمانی لالیگا در نئوکمپ به رئال مادرید برای هواداران بارسلونا به کابوسی بدل شده است.

یکی از عوامل مهم پاره شدن نوار موفقیت بارسلونا کمبود انگیزه لازم برای کسب موفقیت در نزد بازیکنان این تیم بود. وداع تلخ گواردیولا با نئوکمپ به نوعی تایید این مدعاست، کما اینکه این مربی جوان هم در کنفرانس مطبوعاتی روز جمعه خود اعلام کرد که برای ادامه همکاری با بارسلونا خیلی خسته است و نیاز به استراحت دارد.

تیم ملی اسپانیا همزمان با درخشش بارسلونا در سطح جهان در اوج قرار داشت و توانست برای اولین بار قهرمان جهان شود.

اما ممکن است افت بازیکنانی مانند ژاوی، اینیستا و پویول که ارکان اصلی موفقیت های اخیر فوتبال اسپانیا چه در رده ملی و چه در رده باشگاهی هستند به تیم ملی اسپانیا هم همچون بارسلونا لطمه وارد کند.

با این تفاسیر باید دید آیا اسپانیا می تواند در جام ملت های اروپا موفق شود و قهرمانی دوره گذشته خود را تکرار کند یا اینکه شاهد ناکامی آنها هم خواهیم بود.

اسماعیل منصوری


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.