قدردانی سازمان بهداشت جهانی از ایران به خاطر مبارزه با بیماری کالازار

رییس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: اقدامات انجام شده در راستای پیشگیری وکنترل بیماری کالا زاردر شهرستان مشگین شهر موجب تقدیر سازمان بهداشت جهانی از جمهوری اسلامی ایران شد.

 به گزارش گروه سلامت خبرگزایر دانا(دانا خبر)، دکتر «علی اکبری ساری» ، روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی کانون اصلی بیماری کالازار یا همان لیشمانیوز احشائی در خاورمیانه شهرستان مشگین شهر در کشور ایران است.

بیماری کالازار که نوعی بیماری مشترک بین انسان و دام می باشد از جمله بیماریهای خطرناک و کشنده محسوب می شود که منبع انتشار آن سگ و سگ سانان است .

این بیماری که توسط نوعی پشه از حیوان به انسان سرایت می کند معمولا بیشتر درکودکان زیر ۱۲سال مشاهده می شود که در اصطلاح محلی به بیماری دالاخ مشهور است.

در سالهای اخیر دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاسیس ایستگاه تحقیقات بهداشتی در شهرستان مشگین شهر و با همکاری مدیریت شبکه بهداشت و درمان این شهرستان فعالیت گسترده ای را در زمینه شناسائی کنترل و درمان این بیماری آ غاز کرد.

دکتر اکبری ساری گفت: اقدامات پیشگیرانه باعث شده است که در سال جاری میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری در منطقه تقریبا به صفر برسد.

وی گفت: با هماهنگی های بعمل آمده با مسوولان محلی شهرستان مشگین شهر دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران اقدام به ایجاد رشته های دانشگاهی مرتبط با این بیماری و دیگر بیماریهای عفونی در مرکز آموزش عالی سلامت شهرستان مشگین شهر خواهد کرد.

مشگین شهر در ۸۵ کیلومتری شمال غرب اردبیل واقع است .


خبرگزاری دانا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.