قدیمی ترین پروتز جهان!!+عکس

نتایج بررسی محققان دانشگاه منچستر بر روی دو انگشت شست مصنوعی نشان می‌دهد که این دو نمونه قدیمی ترین پروتزهای ساخته شده بشر هستند.

 

 Old prosthesis

 

 

نخستین انگشت شست مصنوعی متعلق به ۹۵۰ تا ۷۱۰ سال قبل از میلاد از جنس چوب و چرم در مقبره زن مومیایی باستانی در نزدیکی «لکسور» مصر کشف شده بود.

 

دومین انگشت شست نیز که «گرویل چستر» نامیده می‌شود، متعلق به ۶۰۰ سال قبل از میلاد بوده و از «کارتوناژ» (نوعی کاغذ تهیه شده از پارچه کتان، چسب و گچ) ساخته شده است.

 

نمونه های دیگری از اندام مصنوعی در مقبره های مصر باستان کشف شده اند، اما ویژگی طراحی خاص آنها نشان می دهد که دارای عملکرد مناسب برای افراد نبوده اند.

 

با این حال در هر دو نمونه انگشت شست مصنوعی علائمی از سایش دیده می شود و با توجه به ویژگی های طراحی، محققان تأکید می کنند که این دو نمونه تنها یک وسیله اضافی و تزئینی نبوده و در حقیقت توان راه رفتن را به صاحبان خود بازگردانده اند.

 

دکتر «جکی فینچ» از متخصصان زیست پزشکی مصرشناسی دانشگاه منچستر با ساخت دو نمونه کپی از روی نمونه انگشت شست مصر باستان، نحوه عملکرد آنها بر روی دو داوطلب که انگشت شست پای راست خود را از دست داده بودند، مورد بررسی قرار داد.

 

از دواطلبان خواسته شد که مسافت ۱۰ متری را بصورت پای برهنه، با کفش عادی، با انگشت شست مصنوعی به همراه / بدون نوعی صندل چرمی مدل مصر باستان طی کنند و در این زمان ۱۰ دوربین مخصوص نحوه راه رفتن آنها را بدقت مورد ارزیابی قرار داده و با الگوی راه رفتن پای چپ مقایسه می کردند.

 

نتایج بدست آمده نشان می دهد که هر دو داوطلب پس از پوشیده انگشت شست مصنوعی براحتی قادر به راه رفتن بودند و در زمان استفاده از پروتز به همراه صندل چرمی، کیفیت راه رفتن در نفر اول تا ۸۷ درصد و در نفر دوم تا ۶۳ درصد بهبود پیدا می کند.

 

نتایج این تحقیق که در مجله Prosthetics and Orthotics منتشر شده است، موید این نکته است که قدیمی ترین پروتزهای ساخته شده توسط بشر متعلق به مصر باستان بوده است.

منبع:ایسنا

عکس

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.