قدیمی‌شدن تجهیزات و محدودیت فضای فیزیکی از چالش‌های گروه است

۳۰م دیماه ،

abdolvahed mirzazadeh-21-9.jpg

مدیر گروه انگل شناسی و قارچ شناسی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، قدیمی شدن تجهیزات آزمایشگاهی، عدم دسترسی به تجهیزات تازه و مدرن، کمبود بودجه جهت تهیه و تعمیر وسایل مورد نیاز، محدودیت خرید مواد مصرفی به خصوص مواد شیمیایی و محدودیت فضای فیزیکی را از جمله چالش‌های این رشته و گروه عنوان کرد.

دکتر مصطفی رضائیان در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاهی ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، با بیان اینکه رشته انگل شناسی و قارچ‌شناسی یکی از قدیمی‌ترین گروه‌های آموزشی در دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران است، اظهار داشت: این شاخه قبلا تحت عنوان انستستو مالاریالوژی و پاراتولوژی بوده و سپس به دانشکده بهداشت تبدیل شد که ریشه و اساس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران بر پایه انگل شناسی و قارچ شناسی استوار است.

وی با بیان اینکه گروه انگل‌شناسی و قارچ‌شناسی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران از لحاظ آموزشی به کل این دانشگاه سرویس ارائه می‌دهد، گفت: تمام گروه‌های آموزش دانشگاه علوم پزشکی تهران که واحد انگل شناسی و قارچ شناسی را دارا می‌باشند همچون پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، پرستاری و خود دانشکده بهداشت توسط گروه مذکور سرویس‌دهی می‌شوند.

مدیر گروه انگل شناسی و قارچ شناسی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه این شاخه از ابتدا تاکنون اقدام به پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد می‌کند، تصریح کرد: از زمانی که مقطع PHD به وجود آمد گروه انگل شناسی و قارچ شناسی از اولین شاخه‌هایی بود که در این مقطع دانشجو پذیرفت.

دکتر رضاییان تعداد پذیرفته‌شدگان با مقطع کارشناسی ارشد دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران را در سال تحصیلی قبل ۱۲ نفر و در بهمن ماه سال جاری ۱۰ نفر دانست و افزود: این گروه در هر سال تعداد ۴ تا ۵ نفر دانشجو در مقطع PHD می‌پذیرد که دانشجویان تازه از بهمن ماه جاری، سال تحصیلی تازه خود را آغاز می‌کنند. در حال حاضر ۳۰ نفر در مقطع PHD و بیش از ۴۰ نفر در کارشناسی ارشد مشغول تحصیل می باشند.

وی در ادامه تصریح کرد: کادر هیات علمی گروه انگل شناسی و قارچ شناسی سایر دانشگاه‌ها از دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران فارغ التحصیل شده‌اند و این گروه تربیت کننده هیات علمی برای دانشگاه‌های دیگر است.

این مدیر گروه با بیان اینکه گروه انگل‌شناسی و قارچ شناسی در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در بالاترین رده تولید علم قرار دارد و سالیانه طرح های تحقیقاتی بسیاری را در این دانشگاه به تصویب می رساند، اظهار داشت: این گروه سالیانه تعداد قابل توجهی مقاله ارائه می‌کند و طبق محاسبه‌ای که انجام گرفته است به ازای هر ۱ نفر کادر هیئت علمی ۳٫۶ مقاله تولید می‌شود بنابراین گروه مذکور از لحاظ پژوهشی بسیار فعال است.

دکتر رضاییان با بیان اینکه گروه انگل شناسی و قارچ شناسی دانشکده پزشکی دانشگاه تهران از جمله فیلدهای پژوهشی این شاخه در ارتباط با روش‌های مولکولی و همچنین روش اپیدمیولوژی محسوب می‌شود، خاطر نشان کرد: گروه مذکور اقداماتی تحت عنوان مولکولار، اپیدمیولوژی انگل ها و قارچ‌ها و روش‌های مونولوژیک انگل ها و قارچ ها را انجام می دهد که در کنار این فیلدها گروه انگل شناسی بروی پالوپارازیت لوژی یا پالوپارازیت لوژی باستان شناسی که درایام قدیم چه نوع انگل هایی وجود داشته بررسی های لازم را انجام می دهد.

وی با بیان اینکه گروه انگل شناسی و قارچ شناسی دانشکده پزشکی دانشگاه تهران در ارتباط با انگل‌های نوپدید و بازپدید کارهای قابل توجهی را انجام می‌دهد، اظهار داشت: در واقع این انگل‌های نوپدید فیلد تازهی است که با توجه به سندرم‌های نقص ایمنی که هم اکنون با آن مواجه می باشند از اهمیت خاصی برخوردارند که در این زمینه اقدامات در خور توجهی از سوی این گروه در حال انجام است.

دکتر رضائیان با بیان اینکه گروه انگل شناسی و قارچ شناسی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران در حال ارائه خدمات آزمایشگاهی به مراجعین خود می باشد، تصریح کرد: اصولا آزمایشگاه انگل شناسی این دانشکده به عنوان آزمایشگاه مرجع شناخته شده است که هرگاه یک بیماری انگلی را نتوانند تشخیص دهند به این گروه و دانشکده ارجاع داده می گردد که اشخاص این گروه با تجربه و آگاهی بالا در این زمینه بسیار کمک کننده می باشند و سالانه تعداد بسیاری بیمار جهت تشخیص سالک، مالاریا، آمیبیاز، کیسی داتیک و لارو مهاجر عشایی به این دانشکده جهت تشخیص ارجاع می‌دهند.

این مدیر گروه در پایان با اشاره به اینکه کمبودها و چالش ها برای همه به نحوی یکسان است، اظهار داشت: قدیمی شدن تجهیزات آزمایشگاهی، عدم دسترسی به تجهیزات تازه و مدرن، کمبود بودجه جهت تهیه و تعمیر وسایل مورد نیاز، محدودیت خرید مواد مصرفی به خصوص مواد شیمیایی و محدودیت فضای فیزیکی از جمله این چالش‌ها است.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.