قد فرزندتان را محاسبه کنید

۲۸م آذر ،

عوامل مختلفی بر افزایش قد موثر می باشند…

ممتازنیوز: یک فوق تخصص غدد گفت: ورزش‌های کششی مانند بارفیکس و والیبال برای افزایش قد مفید می باشند و می‌توانند سبب تحریک صفحات رشد شوند ولی تاثیر این ورزش‌ها به میزانی نیست که مردم تصور می‌کنند.

دکتر بهمن قادریان در گفت‌وگو با ایسنا ، اظهار کرد: عوامل مختلفی بر افزایش قد موثر می باشند. افزایش قد در اثر غضروف‌های رشدی است که در انتهای همه استخوان‌ها قرار دارد. صفحات رشد، کانون استخوان‌سازی می باشند و سبب رشد استخوان می‌شوند و در اثر رشد استخوان نیز، قد افزایش می‌یابد.

وی افزود: صفحات رشد یک یا دو سال پس از سن بلوغ بسته می‌شوند و افزایش قد پس از آن رخ نمی‌دهد؛ به همین سبب بلوغ زودرس می‌تواند در کوتاهی قد موثر باشد.

قادریان تصریح کرد: هورمون‌ رشد که از غده هیپوفیز ترشح می‌شود، هومون‌های تیروئیدی و مواد غذایی از عواملی می باشند که بر افزایش قد موثر می باشند.

وی تصریح کرد: ژنتیک مهم‌ترین عامل در افزایش قد است. اگر فردی از لحاظ ژنتیکی کوتاه قد باشد نمی‌توان با تغذیه یا روش‌های دیگر سبب افزایش قد او شد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت:‌ می‌توان قد را از لحاظ ژنتیکی محاسبه کرد. به عنوان مثال قد دختران، از فرمول قد پدر به علاوه قد مادر تقسیم بر دو به علاوه ۶٫۵ محاسبه می‌شود.

وی ادامه داد: بعضی از ویتامین‌ها، پروتئین‌ها، کلسیم و روی در رشد موثر است و اگر فردی دچار کمبود این مواد غذایی باشد، کوتاه قد می‌شود ولی مصرف بیش از حد این مواد نیز سبب بلندی قد نمی‌شود.

منبع : سلامت


.
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.