قد من کوتاه است. برای افزایش قد و بلند تر بودن باید چکار کنم

تاریخ انتشار:

کد مطلب : ۲۸۴۶۴۱


قد من کوتاه است. برای افزایش قد و بلند تر بودن باید چکار کنم – قسمت اول

نویسنده: دکتر مهرداد منصوری “متخصص ارتوپدی”

فهرست مقالات مرتبط

در جوامع امروزی بسیاری از مردم با این حقیقت تلخ مواجه میشوند که بسیاری از مشکلاتی که در فعالیت های اجتماعی برایشان بوجود میاید به نحوی با کوتاهی قدشان در ارتباط است. افراد قد بلند بهتر استخدام میشوند چون مدیران فکر میکنند قد بلند نشانه قدرت و توانایی است. حتی در محیط های غیر کاری هم ممکن است دیده باشید که با یک فرد قد بلند معمولا رفتار محترمانه تری دارند. زنان بیشتر جذب مردانی میشوند که بلندترند چون به نظر میرسد این مردان اعتماد به نفس بیشتر داشته و در جامعه بیشتر خود را نشان میدهند. به این ترتیب بلندتر ها راحتتر و زودتر پله های ترقی را طی میکنند.

قد بلند از لحاظ پزشکی البته همیشه نشانه سلامت نیست. تحقیقات اخیر نشان داده است که انسان های کوتاه و لاغر اگر یک تغذیه متعادل داشته باشند سالم ترین افراد جامعه هستند و طول عمرشان هم از بقیه بیشتر است. با این حال بسیاری از مردم توجهی به این نکته ندارند و میخواهند به هر دلیلی قدشان حتی چند سانتیمتر هم که شده بلندتر شود. همین جاست که بازار انواع دروغ و تقلب داغ میشود. روزی نیست که در تبلیغات نوشتاری، مجلات به ظاهر پزشکی، کانال های ماهواره ای و … عبارت های زیر را نبینیم که زود بشتابید که

کفش معجزه آسا که قد شما را در یک ماه شش سانتیمتر افزایش میدهد

داروی ما قد شما را در سه ماه ده سانتیمتر بیشتر میکند

با وسیله ورزشی ما در چند هفته به قدی رویایی برسید

اگر ساده باشیم که فورا قبول میکنیم. اگر هم نباشیم، پیشنهاد آنقدر جالب توجه است که پیش خود فکر میکنیم حداقل میتوان آن را امتحان کرد. چیز زیادی از دست نمیدهم. درست است هزینه دارد و ممکن است ده سانت اضافه نشود ولی دو سانت که اضافه میشود. اصلا این همه پول تبلیغات داده اند حتما فروش دارد، پس حتما اثر میکند.
شما چه فکر میکنید. آیا فکر میکنید این راه ها میتواند به قد شما اضافه کند. امیدوارم بتوانم در در مقاله زیر قدری موضوع را روشن تر کنم.

چه عواملی در قد یک فرد تاثیر گذار است

قد هر فرد تابعی از عوامل ژنتیکی و محیطی است. نژاد های خاصی قد بلندترند. خانواده های خاصی قد بلند ترند. وقتی پدر یا مادر شما قد بلند است احتمال اینکه شما هم قد بلند شوید بیشتر است. اینها از طریق ژنتیک تاثیر میکنند. مهم ترین عوامل محیطی تغذیه و سطح فعالیت بدنی است.
از چه موقع به بعد قد ما دیگر رشد نمیکند

رشد طولی بدن انسان در زمان بلوغ متوقف میشود. تا قبل از بلوغ قد بچه مرتب در حال افزایش است. در زمان بلوغ رشد قد ناگهان سریع میشود و بعد از مدتی متوقف میشود. سن بلوغ در نژادهای مختلف متفاوت است. حتی در خانواده های مختلف این سن ممکن است قدری متفاوت باشد. البته دختران در سنین پایینتری بالغ شده و رشد آنها در سنین پایینتری متوقف میشود.
آیا قد من بعد از بلوغ هم بیشتر میشود

دوران بلوغ ممکن است چند سال طول بکشد. دراین چند سال سرعت رشد از قبل بیشتر میشود. در ابتدا دست و پا بزرگ میشوند. نیاز به کفش های بزرگتر ممکن است اولین علائم باشد. بعد ساق و ران بلند میشوند و سپس ستون مهره قد میکشد. در نهایت در پسران قفسه سینه و شانه ها پهن میشود و در دختران عرض لگن افزایش میابد. رشد در پایان دوره بلوغ متوقف میشود البته نه کاملا متوقف. ممکن است حتی بعد از بلوغ تا چند سال بعد از آن چند سانتیمتر دیگر هم به قد اضافه شود ولی مقدار آن مشخص نیست و البته کم است.
چه نوع تغذیه ای در داشتن قد بلند موثر است

تغذیه مناسب از مهمترین عوامل داشتن یک قد بلند است. بیشترین تاثیر تغذیه در داشتن قد بلند در دوران کودکی و بلوغ است و مهمترین ماده موثر کلسیم است. و مهمترین موادی که کلسیم دارند لبنیات است. جای تعجب نیست که در مللی که لبنیات بیشتری مصرف میکنند قد بلندتری دارند. نیاز بدن هر انسان بطور متوسط روزانه به یک لیتر شیر یا ماست است. اگر شما به این اندازه لبنیات مصرف نمیکنید بدن شما کمبود کلسیم دارد. اگر نوشابه گازدار مصرف میکنید بدن شما کلسیم را از دست هم میدهد. در این صورت قد شما نه تنها افزایش نمیابد بلکه دچار پوکی استخوان میشوید و پوکی استخوان موجب کاهش ارتفاع مهره های ستون فقرات شده که در نهایت موجب کوتاه قدی شما میشود.

دیگر موادی که در افزایش رشد قدی انسان موثرند ویتامین ها هستند. این مواد در میوه و سبزیجات وجود دارند. مصرف غلات، میزان متعادلی گوشت و مصرف آب زیاد هم میتوانند سوخت و ساز بدن را بهبود داره رشد طولی را افزایش دهند. در سالهای اخیر تاکید های فراوانی در مورد تاثیر روی Zinc در رشد قدی کودکان و نوجوانان در حال رشد میشود. توصیه میشود در این گروه، از مواد غذایی حاوی روی زیاد و یا مکمل های غذایی حاوی روی استفاده شود.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.