«قرآن، کتاب تربیت»؛ شعار هجدهمین المپیاد قرآن و حدیث

خبرگزاری پانا: رئیس کمیته علمی هجدهمین المپیاد بین المللی قرآن و حدیث،عمق بخشی محتوایی این المپیاد درزمینه های آموزش، پژوهش، هنر و مهارت های قرآنی و حدیثی را از جمله اهداف و سیاست های دوره پیش رو معرفی کرد.

به گزارش سرویس دین و اندیشه پانا،حجت الاسلام والمسلمین فاکر میبدی، با اشاره به شعار هجدهمین المپیاد بین المللی قرآن و حدیث با عنوان «قرآن، کتاب تربیت»، جهت گیری رشته های قرآنی و حدیثی در این دوره از المپیاد را عمدتا مباحث تربیتی عنوان کرد.

وی ادامه داد: مسابقات در سه بخش کتبی، شفاهی و آثار برای دو گروه طلاب مراکز داخل کشور و دانشجویان دانشگاه مجازی المصطفی برگزار خواهد شد.

مدیر گروه قرآن و حدیث مجتمع آموزش عالی فقه افزود: رشته های بخش شفاهی امسال شامل رشته های قرائت، ترتیل، حفظ قرآن کریم، حفظ حدیث و ادعیه، مناجات خوانی و تبلیغ قرآن محور می باشد که در ابتکاری جدید از سوی المصطفی، برای رشته های حفظ، ترتیل و قرائت قرآن کریم، علاوه بر انتخاب قطعاتی از آیات به صورت موضوعی، سوالات مفاهیم نیز از قراء و حفاظ پرسیده خواهد شد و بدین منظور کتابی با عنوان «جرعه ای از نور» که شامل قطعات انتخابی رشته های ترتیل و قرائت در دو مرحله مقدماتی و نهایی به همراه ترجمه، برخی از نکات تفسیری و پیام آیات، بیان موارد وقف و ابتدای و لغات و نکات می باشد، تدوین گردیده و در اختیار شرکت کنندگان قرار می گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین فاکر میبدی با اشاره به این‌که: بخش کتبی المپیاد شامل بخش عمومی حفظ قرآن کریم و بخش ویژه برای مقاطع تحصیلی مختلف می باشد. رشته ها و منابع آزمون های کتبی با توجه به مقاطع تحصیلی مختلف، سطح بندی گردیده و به صورت جداگانه برای مقطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری اجرا خواهد شد.

رئیس کمیته علمی هجدهمین المپیاد بین المللی قرآن و حدیث افزود: رشته های ویژه مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد در ۳ آزمون مختلف قرآنی، حدیثی و دعایی تعریف گردیده اند و رشته های ویژه مقطع کارشناسی و مقطع کاردانی نیز به صورت یک بسته آزمون قرآنی و حدیثی شامل منابع قرآنی، حدیثی و دعایی برگزار خواهد شد.

وی تصریح کرد: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری و عنایت و نگاه ویژه المصطفی به حفظ قرآن کریم، علاوه بر رشته حفظ کل در بخش شفاهی، در بخش کتبی المپیاد این دوره نیز رشته تخصصی حفظ قرآن کریم در مقاطع ۱۰، ۲۰ و ۳۰ جزء قرآن کریم برای طلاب تمامی مقاطع و دانشجویان افزوده شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین فاکر میبدی ادامه داد: بخش آثار نیز برای طلاب تمامی مقاطع و دانشجویان در پنج رشته در نظر گرفته شده که شامل رشته های تالیف کتاب، ترجمه کتاب، مقاله نویسی، پایان نامه و وبلاگ نویسی می باشد. موضوعات رشته مقاله نویسی نیز با عنایت به شعار این دوره و همچنین تاکیدات مقام معظم رهبری، « تربیت در قرآن و حدیث»، «روش تدریس قرائت و حفظ قرآن در ملل مختلف» و «بیداری اسلامی و قرآن و اهل بیت» تعیین شده است. همچنین در بخش تالیف و ترجمه کتاب و پایان نامه موضوعات قرآنی، حدیثی و ادعیه با اولویت مباحث تربیتی مشخص شده است.

بر اساس اعلام المصطفی،وی در پایان افزود: بر اساس مصوبه شورای سیاست گذاری المپیاد قرآن و حدیث مبنی بر گسترش زبان های بخش آثار، داوطلبان می توانند به زبان های فارسی، عربی، انگلیسی، فرانسوی و اردو آثار خود را به دبیرخانه این المپیاد ارائه نمایند.


آخرین اخبار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.