قرائت قرآن به سبک فارسی تاثیرگذاری بیشتری دارد

گردآوری توسط گروه موسیقی ممتازنیوز

عاصمه فندرسکی در گفت‌وگو با هنرآنلاین:

یک پژوهشگر موسیقی گفت: دستگاه‌های عربی با دستگاه‌های ایرانی مطابقت دارد یعنی اینکه دستگاه بیاتی عربی با دستگاه شور ایرانی هماهنگی دارد در نتیجه قرائت قرآن بر روی دستگاه‌های ایرانی از نظر علم قرآنی اشتباه نیست.

عاصمه فندرسکی، پژوهشگر عرصه موسیقی در گفت و گو با خبرنگار موسیقی هنرآنلاین در پاسخ به این پرسش که آیا قرائت قرآن بر روی دستگاه های موسیقی ایرانی درست است یا نه، گفت: به طور کلی این شیوه درست است و بهتر است در کشور خودمان قرآن را بر روی دستگاههای ایرانی قرائت کنیم زیرا این سبک سبب می گردد مردم بتوانند راحت تر با کتاب آسمانی ارتباط برقرار کنند.

این پژوهشگر در ادامه افزود: در آذربایجان و شمال کشور پیرمردها قرآن را به شیوه آوازهای ایرانی می خوانند و حتی مفاتیح همیشه در دستگاههای ایرانی خوانده می گردد، همچنین قرآن را هم می توانیم مانند دعا بخوانیم فقط باید ترتیل ها و بیان کلمات به شیوه درست انجام شود.

فندرسکی در ادامه خاطرنشان کرد: البته باید توجه داشته باشیم قرآن در کل جهان اسلام یک استاندارد صوت اللحن دارد و در مسابقات بین المللی ناچار هستیم خودمان را با جهان اسلام هماهنگ کنیم اما اگر بخواهیم برای خودمان قرآن بخوانیم این کار اشتباه نیست و تاثیرگذاری بیشتری دارد.

این پژوهشگر در ادامه تاکید کرد: همچنین دستگاههای عربی با دستگاههای ایرانی مطابقت دارد یعنی اینکه دستگاه بیات عربی با دستگاه شور ایرانی هماهنگی دارد در نتیجه قرائت قرآن بر روی دستگاه های ایرانی از نظر علم قرآنی اشتباه نیست.

فندرسکی همچنین گفت: شیوه عبدالباسط به دستگاههای ایرانی نزدیک است در نتیجه می توانیم این سبک را در سطح جهانی ارائه دهیم.
 

پایان پیام/۴۶


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.