قرارداد تیپ برای عکاسان تئاتر به زودی تصویب می‌شود

۳۰م دیماه ،

اختصاصی هنرآنلاین/

رئیس انجمن عکاسان تئاتر گفت: برای حمایت از عکاسان تئاتر قرارداد تیپ را تنظیم کرده‌ایم که طبق آن گروه نمایش از ابتدا عکاسش را معرفی می‌کند و برایش ردیف بودجه‌ای تعیین می‌کند.

“ابراهیم حسینی” داور بخش عکس تئاتر جشنواره فجر و رئیس انجمن عکاسان تئاتر در گفت‌وگو با خبرنگار تجسمی‌ هنرآنلاین گفت: در عکاسی تئاتر باید مواردی هم در نظر بگیرد. عکاس باید طراحی صحنه، لحظات ناب نمایش و خلاقیت خودش را لحاظ کند تا بتواند عکس‌های قابل قبولی بیاندازد.

او در این باره ادامه داد: نکته مهم دیگر این است که عکاس باید از قبل نمایش را دیده باشد، عکاس تئاتر باید دانش لازم دربارهٔ تئاتر داشته باشد. اما متاسفانه در حال حاضر بیشتر عکس‌های تئاتر تکنیکی شده و عکاس در این زمینه دانش و علاقه خاصی ندارد.

حسینی با اشاره به جذابیت‌های ظاهری نمایش اظهار کرد: مسئله این است که تئاتر به خاصر حضور بازیگران و فضایی که خلق می‌کند جذاب است و عکاسان به راحتی با این جو ارتباط برقرار می‌کنند. از سوی دیگر با توجه به دیجیتالی شدن دوربین‌های عکاسی و حذف نگاتیو و همچنین برطرف شدن مشکل نور صحنه با دوربین‌های دیجیتالی یکی از مهم‌ترین مشکلات عکاسی تئاتر برطرف شده است؛ از اینرو با سیل عظیمی‌ از عکاسان تئاتر مواجهیم که تعدادشان بسیار بیشتر از ظرفیت نمایش‌های روی صحنه است.

این هنرمند عکاس با تاکید بر اینکه عکاسی تئاتر ژانر نیست گفت: عکاسی تئاتر ژانر نیست. به همین سبب کسی را صرفا به عنوان عکاس تئاتر نمی‌شناسیم. در حقیقت عکاس تئاتر کسی است که اولا عکاس باشد و دوم اینکه از نمایش هم عکاسی کند.

او با تاکید بر لزوم حمایت از عکاسان تئاتر به قرار داد تیپ اشاره کرد و گفت: در حال حاضر برای حمایت از عکاسان تئاتر قراردادی با عنوان قرارداد تیپ تنظیم کرده‌ایم که البته هنوز به تصویب نرسیده است. طبق این قرارداد هر گروه نمایش باید در ابتدای کار عکاسش را به انجمن معرفی کند. یعنی از ابتدای کار باید عکاس مشخصی داشته باشد و حق و حقوق عکاس هم معلوم باشد. در حقیقت با اجرای این قرارداد عکاس هم مانند سایر اعضای نمایش ردیف بودجه‌ای برایش تعریف می‌شود و حقوق مشخصی را دریافت می‌کند.

حسینی در ادامه افزود: با این قرارداد عکاسی تئاتر حرفه‌ای می‌شود. عکاس دیگر عطش عکاسی از تمام تئاترها را ندارد در نتیجه هم حق و حقوقش پرداخت می‌شود و هم آثار فرهنگی نمود بهتری پیدا می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه عکاس باید تحصیلات آکادمیک داشته باشد تصریح کرد: عکاس باید تحصیلات آکادمیک داشته باشد. از طرفی نمایش را بشناسد. بتواند نمایش را تحلیل کند. طراحی صحنه و عناصر زیبایی شناسی صحنه را ببیند، عکاس پیش از عکاسی از نمایش باید نمایش‌نامه را بخواند تا بتواند عکس‌های مناسبی بگیرد.

داور بخش عکس تئاتر جشنواره فجر دربارهٔ ملاک‌هایی که داوران برای انتخاب عکس تئاتر در نظر می‌گیرند هم گفت: در عکس تئاتر باید طراحی کمپوزیسیون، خلاقیت، ترکیب بندی، نزدیکی به هنر نمایش لحاظ شود. فرد عادی باید بتواند با دیدن عکس تشخیص دهد که آیا این عکس تئاتر است.

انتهای پیام/۳۱/۳۴
 


آخرین خبرها
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.