قرارداد گازی روسیه-اوکراین بازنگری می شود

یکشنبه ۱۴ خرداد – ۰۳:۱۰:۱۴ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس

باموافقت مسکو؛

بزرگنمایی:  

خبرگزاری آریا-  نخست وزیر اوکراین از موافقت روسیه برای بازنگری قرارداد گازی با کی یف خبر داد.
به گزارش سرویس اقتصادی آریا، میکلای آزاروف، نخست وزیر اوکراین پنج شنبه گذشته (۱۱ خرداد) گفت: مسکو موافقت خود را برای بازنگری قرارداد گازی امضا شده با کی یف در سال ۲۰۰۹ اعلام کرده است و به زودی گفت وگوها دراین باره از سرگرفته می شود.
وی افزود: رهبران روس موافقت کرده اند به دقت استدلال های طرف اوکراینی درباره واردات گاز از روسیه و ازسرگیری گفت وگوها درباره بازنگری قراردادی را که شروط و ضوابط آن برای کی یف ناعادلانه تعیین شده است، بررسی کنند.
دیمیتری پسکوف، سخنگوی رئیس جمهوری روسیه نیز پنج شنبه گذشته گفت: مسکو به قراردادهای کنونی گازی با اوکراین پایبند است، اما هرگز مذاکره در این باره را منتفی نمی داند.
وی با بیان این که روسیه همیشه آماده شنیدن نظرها و پیشنهادهای شرکای خود بوده و خواهد بود، افزود کشورش همچنین آماده ارائه هرگونه توضیحی به این شرکاست.
پسکوف اظهار کرد: ما به توافقنامه های حقوقی موجود که بر اساس آنها گاز را به مشتریان تحویل می دهیم، عمل می کنیم.
بنا بر اعلام شرکت نفتوگاز اوکراین، کی یف برای واردات هر یکهزار مترمکعب گاز وارداتی از روسیه در سال جاری میلادی ۴۱۷-۴۱۸ دلار به این کشور پرداخت می کند.
آزاروف اظهار کرد: بهای عادلانه هر یکهزار مترمکعب گاز وارداتی اوکراین از روسیه ۲۰۰ دلار است، اما شرکت روسی گازپروم می گوید دلیلی برای بازنگری قرارداد گازی با اوکراین نمی بیند.
مسکو و کی‌یف مدت هاست که درباره قیمت و حجم گاز که اوکرین از روسیه می‌خرد، اختلاف دارند؛ کی یف اصرار دارد قیمت‌ کنونی گاز بسیار بالاست و روسیه نیز اصرار می کند با در اختیار گرفتن بخشی از سهام شبکه ترانزیت گاز اوکراین، گازبها را برای این کشور کاهش می‌دهد.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۶۰۲۱۵۱۴۳۴۰۸۹


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.