قرارگاه اقتصادی دولت برای تنظیم بازار رمضان

جام جم آنلاین: در حالی که قیمت برخی اقلام اساسی در آستانه فرارسیدن ماه مبارک رمضان هنوز کنترل نشده است، دیروز دولت از تشکیل قرارگاه اقتصادی برای تنظیم بازار این ماه خبر داد.

به گزارش خبرنگار جام جم، با وجود اقدامات گسترده دولت هنوز نوسان قیمتی در برخی کالاهای اساسی نظیر مواد پروتئینی (مرغ)‌ و لبنیات (شیر، ماست و پنیر)‌ وجود دارد و هر روز قیمت‌های متفاوتی از سطح بازار گزارش می‌شود که با آنچه رسما اعلام شده، تفاوت دارد.

این در حالی است که دولت تولیدکنندگان را متعهد به کاهش قیمت می‌داند، اما تولیدکنندگان از عدم اجرای شروط‌شان برای کاهش قیمت‌ها و در راس آن تامین نهاده‌های ارزانقیمت تولید خبر داده و کاهش قیمت را منوط به دریافت این نهاده‌ها می‌کنند و می‌گویند هنوز خبری از تحویل نهاده‌ها نیست، اما سرانجام از میان این بحث‌ها آنچه برای مردم حاصل می‌شود افزایش قیمت برخی کالاهای اساسی است.

رمضان و چالش قیمت‌ها

از سوی دیگر، ‌به طور معمول فرارسیدن ماه مبارک رمضان با افزایش مصرف مواد پروتئینی و لبنیات همراه است؛ یعنی همان اقلامی که این روزها دچار نوسان قیمت است.

این نکته که رمضان امسال تماما در گرم‌ترین ماه تابستان ـ مردادماه ـ قرار دارد نیز احتمال قریب به یقین رشد چشمگیر مصرف لبنیات و مواد پروتئینی را مطرح می‌سازد. لذا دولت ظاهرا به این نتیجه رسیده است که تا یک کار هماهنگ و قدرتمند انجام ندهد، وضعیت قیمت اقلام یادشده اصلاح نخواهد شد.

به این ترتیب دیروز برخی مقامات صنفی از تشکیل «قرارگاه اقتصادی» برای مدیریت قیمت‌ها در ماه مبارک رمضان خبر دادند.

بر این اساس این قرارگاه به ریاست معاون اول رییس‌جمهور و با حضور وزرای اقتصاد، صنعت، معدن و تجارت، رییس کل بانک مرکزی، جهاد کشاورزی و سایر مقامات ذی‌ربط تشکیل خواهد شد.

قاسم نوده‌فراهانی رییس‌ شورای اصناف کشور در این باره به فارس گفت: قرارگاه اقتصادی اخیرا تشکیل شده و هدف از تشکیل آن، کنترل قیمت‌ها و تنظیم بازار ماه مبارک رمضان است.

وی افزود: قرار است این قرارگاه با اقدامات و هماهنگی‌هایی که در سطح بالا انجام می‌دهد، گلوگاه‌های رشد قیمت را شناسایی و از بین ببرد.

به‌عنوان مثال به بحث تامین نهاده‌های بخش تولید برای کاهش قیمت‌ها بپردازد. لذا به نظر می‌رسد اقدامات این قرارگاه باعث تعادل‌بخشی به قیمت‌ها در ماه مبارک رمضان شود.

آغاز به کار فروشگاه‌های طرح ضیافت؛ فردا

رئیس شورای اصناف همچنین گفت: نمایشگاه طرح ضیافت از فردا دوشنبه به مدت ۱۲ روز آغاز به‌کار می‌کند.

نوده‌فراهانی اظهار کرد: از دوشنبه هفته جاری نمایشگاه‌‌های طرح ضیافت آغاز به کار می‌کند که طی مدت ۱۲ روز فعالیت در شهر تهران، محصولات خود را تخفیف پنج تا ۱۵ درصدی ارائه خواهد کرد.

وی افزود: مواد غذایی، زولبیا و بامیه، خرما، برنج، روغن، گوشت قرمز، گوشت مرغ و حبوبات از جمله کالاهای عرضه شده در این نمایشگاه‌هاست.

رییس شورای اصناف کشور گفت: این نمایشگاه در سه نقطه حکیمیه تهرانپارس، مصلای تهران و خاوران آغاز به کار می‌کند.

وی افزود: با هماهنگی وزارت صنعت ۱۵ غرفه در این سه نمایشگاه فقط لبنیات و مواد پروتئینی نظیر گوشت قرمز و گوشت مرغ با قیمت منطقی عرضه‌می‌کنند.

رییس شورای اصناف کشور در خصوص افزایش قیمت مرغ گفت: اصناف کشور فقط توزیع‌کننده مرغ هستند، اما دلیل گرانی مرغ تأمین نهاده‌ها و تولید است که مربوط به ما نمی‌شود.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.