قربانیان امروز کودک‌آزاری، کودک‌آزاران فردا

مروی اظهار کرد: مشکلات اقتصادی و به دنبال آن فقر، سبب می‌شود که کودکان از دسترسی به نیازهای اساسی مانند تغذیه محروم شوند یا والدین به علت فشارهای مالی با رفتارهایی مانند پرخاشگری، خشونت و بی توجهی، کودکان را مورد آزار قرار دهند.

رییس انجمن مددکاری بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره به بررسی‌های انجام شده نشان در کودک‌آزاری گفت: بسیاری از کودکانی که در دوران کودکی قربانی آزار و بدرفتاری بوده‌اند، در بزرگسالی خود به آزار کودکان پرداخته‌اند و این بزرگ ترین زیان کودک آزاری است که سبب تداوم آن می‌شود.

محسن مروی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب افزود: ناآگاهی والدین گاهی موجب آزار رساندن به کودکان می‌شود مانند کسانی که کودکان را تنبیه بدنی کرده، مورد تحقیر و توهین قرار داده و به نیازهای اساسی آن‌ها توجهی ندارند.

وی در ادامه در خصوص کوک آزاری گفت: کودک آزاری شامل رفتارهایی است که توسط افراد دیگر به ویژه بزرگسالان نسبت به کودکان انجام گرفته و به نوعی به سلامت جسمی و روانی آنان آسیب می‌رساند، بنابراین رفتارهایی که به صورت تصادفی انجام شود کودک آزاری نخواهد بود.

وی با بیان اینکه کودک آزاری به چند صورت انجام می‌گیرد، افزود: کودکان به صورت‌های مختلف مورد آزار قرار می‌گیرند که شامل؛ کودک آزاری جسمی یعنی رفتارهایی که به جسم کودک صدمه می‌زند، مانند کتک زدن، سوزاندن، مجروح کردن، شکستن و کودک آزاری روانی رفتارهایی است که به سلامت روانی کودک آسیب می‌رساند مانند توهین کردن، ترساندن، تحقیر کردن و تبعیض.

رییس انجمن مدد کاری بهزیستی خراسان جنوبی ادامه داد: بی‌توجهی و غفلت یعنی توجه نکردن به نیازهای اساسی کودکان مانند تغذیه، بهداشت، پوشاک، آموزش در حدی که به سلامت جسمی و روانی آنان آسیب برساند، سوء‌استفاده یعنی استفاده از کودکان در ارتباط با مواد مخدر، واداشتن آن‌ها به کارهای دشوار، سوء استفاده جنسی به صورت‌های مخلتف از جمله موارد کودک آزاری است.

مروی اظهار کرد: مشکلات اقتصادی و به دنبال آن فقر، سبب می‌شود که کودکان از دسترسی به نیازهای اساسی مانند تغذیه محروم شوند یا والدین به علت فشارهای مالی با رفتارهایی مانند پرخاشگری، خشونت و بی توجهی، کودکان را مورد آزار قرار دهند.

وی بیان کرد: هم‌چنین اعتیاد نیز به علت خصوصیاتی که در افراد ایجاد می‌کند مانند پرخاشگری، بی‌مسوولیتی و کاهش عواطف سبب می‌شود که کودکان مورد آزار به ویژه از نوع سوء‌استفاده قرار گیرند.

رییس انجمن مدد کاری بهزیستی خراسان جنوبی در خصوص کاهش کودک آزاری، گفت: کودکان باید بیش‌تر و بهتر شناخته شوند چراکه شناخت کودکان و نیازهای آنان سبب می‌شود که رفتار بهتری با آن‌ها داشته باشیم، برای این کار می‌توان از روش‌های مختلفی مانند خواندن کتاب‌های مناسب، شرکت در کلاس‌های آموزشی و مشورت کردن با افراد آگاه استفاده کرد.

مروی تاکید کرد: علت کودک آزاری را باید شناخت و سعی کرد با برطرف کردن آن، کودک‌آزاری را کاهش داد، ممکن است برخی از مشکلات را نتوان از بین برد، در آن صورت پذیرش آن بهتر از آزار دادن کودکان است.

وی با اشاره به زیان‌های کودک آزاری، اظهار کرد: کودکی، دوران رشد و شکل‌گیری شخصیت است که انواع کودک آزاری در این سال‌های حساس و مهم، به رشد و سلامت کودکان آسیب‌های جدی می‌رساند.

رییس انجمن مدد کاری بهزیستی خراسان جنوبی در پایان خاطرنشان کرد: کودکان آزار دیده در همه جنبه‌های رشد، مانند رشد جسمی، ذهنی، روانی و اجتماعی با مشکلات و نارسایی‌های فراوان روبه رو خواهند شد.


خبر .:: پایگاه خبری رسانه کودک ::.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.