قربون ادم با جنبه ( مواردی در باب شوخی کردن)

۲۵ آبان iبه نقل از منبع ذکر شده، در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

قربون ادم با جنبه ( مواردی در باب شوخی کردن)

چه کسی را در دنیا پیدا می‌کنید که از شوخی و خنده بدش بیاید؟ همه‌ عاشق آدم‌های شوخ‌طبع می باشند و دوست دارند در مدرسه و باشگاه و مسافرت و… همراه کسانی باشند که اهل شوخی‌اند.
اما تقریباً همه‌ی ما هم لحظه‌ها و شرایط تلخی را تجربه کرده‌ایم که در نهایت‌ی یک شوخی (گاهی یک شوخی بسیار کوچک) شکل گرفته. این نشان می‌دهد که «شوخی» مثل یک شمشیر دو لبه است، اگر از آن درست استفاده نشود، می‌تواند iبه شما و دیگران آسیب بزند. بسیار چیزها می باشند که نوع، اندازه و… شوخی را تعیین می‌کنند. در این یادداشت سعی کرده‌ایم مهم‌ترینشان را معرفی کنیم.
 
طرفِ شوخی
 
 قبل از این‌که سرِ شوخی را باز کنی، خوب است چشم‌هایت را باز کنی و ببینی که داری با کی شوخی می‌کنی؟ دوستت یا پدرت؟ معلمت یا هم‌کلاسی‌ات؟ بزرگ‌تر از توست یا کوچک‌تر؟
 
زمان شوخی
 
شاید بپرسی مگر وقت شوخی هم مهم است؟ معلوم است؛ فکرش را بکن در اولین برخورد رسمی، با تو یک شوخی بسیار خودمانی بشود؛ حس بسیار خوبی نخواهی داشت، نه؟ در ضمن بد نیست موقع شوخی iبه این هم دقت کنی که شخص موردنظر در چه وضع و حالی iبه‌سر می‌برد؛ خسته است یا کم‌حوصله؟ خوشحال است یا درست همین یک ساعت پیش یک اتفاق بد را از سر گذرانده است؟
 
موضوع شوخی
 
 موضوع شوخی بسیار مهم است، گاهی حتی مهم‌تر از خود شوخی. پیش از این‌که کار iبه جاهای باریک برسد، iبه این فکر کن که داری روی چه چیزی انگشت می‌گذاری: یک نکته‌ی بامزه یا نقطه‌ضعف دوستت که سبب می‌شود او تا آخر عمر از تو متنفر بشود؟
 
مکان شوخی
 
یکی از نکات تعیین‌کننده در شوخی، مکان است؛ این که در یک رستوران عمومی هستی یا یک مهمانی خصوصی. مراسم عروسی است یا عزا؟
 
شوخی با خود
 
مگر نه این‌که خنده و شوخی دنیا را تبدیل iبه جای قشنگ‌تری می‌کند؟ مگر نه که همه دوست داریم بقیه iبه‌جای ناراحت شدن iبه شوخی‌هایمان بخندند؟ خب، پس خوب است ما هم «شوخی‌پذیر» باشیم و تمرین کنیم که نسبت iبه شوخی‌هایی که با ما می‌شود، بسیار سخت‌گیر نباشیم.
 
اندازه‌ی شوخی
 
زیاد شوخی‌کردن این خطر را دارد که کاسه‌ی صبر آدم‌ها لبریز شود و از کوره دربروند. خطر دیگر کش دادن شوخی این است که شوخی از حد شوخی بگذرد و تبدیل iبه چیزی ناپسند مثل تمسخر بشود.
 
معنای شوخی
 
 هیچ iبه این فکر کرده‌ای که شوخی‌کردن تو با دیگران معناهای خاصی دارد؛ وقتی با کسی شوخی می‌کنی، یعنی که با او iبه حدی از دوستی و صمیمیت رسیده‌ای و مهم‌تر از آن تلویحاً این حق را iبه او می‌دهی که با تو شوخی کند.

TehranKids
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.