قرص”تراوادا” در کاهش اج آی وی نقش دارد

قرص “تراوادا” درکاهش خطر ابتلا به ویروس اچ آی وی نقش موثری دارد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران به نقل از نیوز اینترنشنال پاکستان در پایگاه اینترنتی خود نوشت: در نخستین گام سرنوشت ساز در تلاش سی ساله جهانی برای مقابله با ویروس اچ آی وی(ایدز)، اداره دارو و غذای آمریکا نخستین دارویی که خطر ابتلا به عفونت اچ آی وی را کاهش می دهد، تایید کرد.
 
اداره دارو و غذای آمریکا قرص تراوادا را برای کاهش خطر ابتلا به ویروس اچ آی وی موثر دانست. بنا به گزارش این موسسه قرص تراوادا برای کاهش خطر ابتلا به این ویروس خطرناک در افرادی که در معرض آن قرار دارند- از جمله افرادی که شرکای جنسی مبتلا به این ویروس دارند- به شدت کاهش می دهد. تراوادا تنها قرص در دنیا است که  برای نخستین بار برای پیشگیری از ابتلا به ویروس اچ آی وی در افرادی که تا کنون به این ویروس مبتلا نشده اند، موثرشناخته و تجویز خواهد شد.
 
انتظار می رود تجویز این دارو به افراد سرعت گسترش و شیوع اچ آی وی را در دنیا کاهش دهد. هر ساله پنجاه هزار مورد جدید افراد مبتلا به اچ آی وی در دنیا شناسایی می شود. در حال حاضر در سراسر دنیا میلیونها انسان به این ویروس آلوده می شوند که در صورت عدم درمان و پیشگیری سرانجام به بیماری ایدز مبتلا خواهند شد. موضوع نگران کننده تر این است که میلیونها نفر در دنیا بدون اینکه خود اطلاع داشته باشند ناقل این ویروس هستند.
 
از سال ۲۰۰۴ تا کنون قرص تراوادا برای درمان افرادی که به ویروس اچ آی وی آلوده شده اند، تجویز می شود. اما در مطالعات جدیدی که از سال ۲۰۱۰ آغاز شد، محققان دریافتند از تراوادا می توان به عنوان داروی پیشگیرانه برای افرادی که تا کنون به ویروس اچ آی وی آلوده نشده اند نیز استفاده کرد. در این مطالعه سه ساله محققان دریافتند تجویز روزانه مقدار معینی از این دارو به هم جنسگرایان می تواند چهل و دو درصد خطر ابتلا به آچ آی وی را در افراد کاهش دهد. البته استفاده از راه های پیشگیری دیگر نیز پیشنهاد می شود. مطالعه دیگر نشان داد تجویز تراوادا به زوج هایی که یکی از آنها به ویروس اچ آی وی مبتلا است، می تواند تا هفتاد و پنج درصد خطر آلوده شدن فرد سالم به این ویروس را کاهش دهد.
 
این روزنامه نوشت: صدور مجوز اداره دارو وغذای آمریکا برای قرص تراوادا راه را برای ورود این قرص به داروخانه های هموار کرده است.  
 
البته انتقادهایی درباره یافته های این تحقیق وجود دارد. برخی کارشناسان معتقدند انتشار خبر تاثیر تراوادا در کاهش ابتلا به اچ آی وی نوعی ایمنی کاذب و در نتیجه کاهش مراقبت و خودداری از رفتارهای جنسی پر خطر در افراد ایجاد می کند./عط


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.