قرص های ضد بارداری خطر ایجاد سنگ صفرا را افزایش می دهد

۱۰م آذر ،

یک فوق تخصص غدد و متابولیسم گفت: مصرف قرص های ضد بارداری خوراکی، می تواند سبب کاهش حرکات کیسه صفرا شده و از این طریق خطر ایجاد سنگ صفرا را افزایش دهد.

پیمان عزیز محمدی، فوق تخصص غدد و متابولیسم در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: چاقی، کاهش سریع وزن، افزایش سن و بیماری های روده ی کوچک از جمله عوامل افزایش دهنده خطر ابتلا به سنگ های کیسه  صفرا است.

 وی اظهار داشت: عوامل ژنتیکی، عفونت های مزمن صفراوی، رژیم غذایی پرچرب، کاهش ترشح اسید صفراوی و بعضی دیگر از بیماری های صفرا نیز در تشکیل سنگ کیسه صفرا موثرند.

 عزیز محمدی با اشاره به تاثیر مصرف بعضی از قرص ها در ایجاد سنگ صفرا،‌تاکید کرد: مصرف قرص های ضد بارداری خوراکی، می تواند سبب کاهش حرکات کیسه صفرا شده و از این طریق خطر ایجاد سنگ صفرا را افزایش دهد.

 وی یاد آور شد: مصرف داروهای حاوی استروژن نیز با تشکیل سنگ های صفراوی در ارتباط است.
 
عزیز محمدی گفت: البته خود بارداری نیز از جمله عوامل مرتبط با ایجاد سنگ صفرا است و در و اقع زنان باردار به سبب افزایش بیش از اندازه کلسترول موجود در صفرا، در معرض ابتلا به سنگ کیسه صفرا می باشند.
 
وی با بیان اینکه هر عاملی که سبب کاهش حرکات کیسه صفرا شود می تواند خطر ایجاد سنگ صفرا را افزایش دهد، اظهار داشت: علاوه بر بارداری و مصرف قرص های ضد بارداری خوراکی، عوامل دیگری نظیر جراحی ها و سوختگی ها نیزبا کاهش حرکات مربوط به کیسه صفرا، خطر ایجاد سنگ صفرا را افزایش می دهد.
 
عزیز محمدی خاطر نشان کرد: با کنترل عوامل فوق،‌می توان خطر تشکیل سنگ صفرا را کاهش داده و یا اینکه به کاهش علایم و عوارض این بیماری کمک کرد./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.