قزوین و جمهوری چوواش خواهر خوانده می‌شوند

ایران > استان‌ها
هیئت تجاری و بازرگانی استان قزوین در سومین روز سفر به روسیه روز پنجشنبه با عزیمت به جمهوری چوواش با نخست وزیر، وزیر توسعه اقتصادی، صنایع و تجارت چوواش، رئیس اتاق بازرگانی و معاون شهردار چابکسر، دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش همشهری آنلاین، مجید نادری معاون برنامه‌ریزی استانداری قزوین، علی محمد قاسمی مدیرکل امور اقتصادی و دارایی، مجید برزگر معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، نیما بصیری تهرانی نایب رئیس اتاق بازرگانی قزوین در دیدار با وزیر توسعه اقتصادی، صنایع و تجارت چوواش راه‌های توسعه روابط تجاری را بررسی کردند.

مجید نادری در این نشست که در وزارت توسعه اقتصادی، صنایع و تجارت جمهوری چوواش در شهر چابکسری برگزار شد، اظهار داشت: استان قزوین از بسیاری جهات از جمله جمعیت و مساحت مشابهت‌های زیادی با چوواش روسیه دارد که می‌تواند روابط ما را نزدیک‌تر کند.

وی افزود: استقرار بیش از سه هزار و ۲۰۰ واحد صنعتی فعال در استان قزوین، تولید محصولات شاخص مانند کاشی و سرامیک، شیشه، مواد شوینده سی و دی وی دی و فولاد جایگاه استان را بالا برده و جمهوری چوواش می‌تواند کالاهای مورد نیاز خود را از این استان تامین کند.

معاون برنامه‌ریزی استانداری قزوین یادآور شد: با وجود محدودیت‌هایی که توسط آمریکا در مسیر اقتصادی ایران ایجاد شده تا کنون تنها در قزوین بیش از ۲۳ شرکت خارجی با برندهای شاخص سرمایه‌گذاری کرده‌اند و تولیدات زیادی دارند.

وی تصریح کرد: در ملاقات با نخست وزیر چوواش برای تنظیم پیش‌نویس تفاهم‌نامه بین قزوین و چوواش موافقت شد که بندهای آن در حال بررسی برای تصویب نهایی است که این کار توسعه روابط اقتصادی را تسهیل می‌کند.

نادری افزود: در استان قزوین مصوبه ایجاد سه منطقه آزاد دریافت شده که روس‌ها می‌توانند از این فرصت برای سرمایه‌گذاری در این مناطق استفاده کنند.

معاون برنامه‌ریزی استانداری قزوین گفت: ۱۲ درصد جمعیت استان قزوین را دانشجویان تشکیل می‌دهند و با وجود دانشگاه بین‌المللی در این استان زمینه تحصیل علاقمندان سایر کشورهای جهان در این مرکز آموزش عالی فراهم شده است.

تبادل دانشجو و گردشگر بین قزوین و چوواش روسیه

نادری از آمادگی استان قزوین برای تبادل دانشجو و گردشگر بین استان‌های قزوین و چوواش خبر داد و اظهار داشت: قزوین با قدمت چند هزارساله و داشتن مناطق تاریخی و طبیعی می‌تواند محل مناسبی برای حضور گردشگران روسی باشد و برای آموزش زبان فارسی به علاقمندان این جمهوری در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) هم آماده همکاری هستیم.

معاون برنامه‌ریزی استانداری قزوین همچنین گفت: با داشتن ۱۰ شهرک صنعتی، دانش فنی و نیروهای متخصص برای همکاری بیشتر با تجار روسی در بخش صنعت و کشاورزی آمادگی کامل داریم که تحقق این کار به سود دو طرف منجر خواهد شد.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.