قشقاوی: مفاد تحریم‌های آمریکا علیه ایران ناقض عهدنامه مودت و بیانیه الجزایر است

۶ م دیماه ،

1-1277.jpg

معاون وزیر خارجه ایران عصر چهارشنبه در جمع دانشجویان دوره کارشناسی ارشد و دکتری دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران پیرامون «تحولات جهانی و چشم‌انداز سیاست‌گذاری خارجی جمهوری اسلامی ایران» سخنرانی کرده و به سوالات مختلف دانشجویان پاسخ داد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حسن قشقاوی، معاون وزیر خارجه در امور کنسولی، پارلمانی و ایرانیان وزارت خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی پیرامون مبانی حقوقی تحریم‌های روزافزون دولت آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی و با وجود قرارداد عهدنامه مودت روابط اقتصادی و حقوق کنسولی بین ایران و ایالات متحده (۱۶ ژوئن ۱۹۵۶) این کشور اقدام به وضع تحریم‌های غیرقانونی علیه جمهوری اسلامی ایران کرده است. این تحریم‌ها از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی در دستورالعمل اجرایی ۱۲۱۷۰ پیرامون بلوکه کردن تمام دارایی‌های بانک مرکزی و دولت ایران، داخل خاک ایالات متحده، آغاز و بعدا در قالب دستورالعمل‌های اجرایی در سال‌های ۱۹۸۶، ۱۹۸۷، ۱۹۹۲، ۱۹۹۵، ۱۹۹۶، ۲۰۰۵، ۲۰۰۶، ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ تداوم پیدا کرد، روند و فرآیند این تحریم‌ها از آغاز، مقابله با اصل پیروزی انقلاب اسلامی و براندازی نظام حاکم است. هم‌چنین این تحریم‌ها نقض آشکار مفاد عهدنامه مودت روابط اقتصادی و حقوق کنسولی سال ۱۹۵۶ و تعهدات مندرج در بیانیه الجزایر بین ایران و آمریکا مصوب ژانویه ۱۹۸۱، دایر بر تعهد دولت آمریکا به پرهیز از مداخله در امور داخلی ایران، بازپس دادن اموال و دارایی‌های مسدود شده و احترام به حقوق شهروندان ایرانی، است.

او ضمن تبیین حقوقی مفاد این دو عهدنامه و قرارداد، از دانشجویان خواست که تزهای دانشگاهی خود را در این حوزه‌ها متمرکز کنند.

قشقاوی در پاسخ به سوال یکی دیگر از دانشجویان راجع به ضرورت تعامل هرچه بیش‌تر دستگاه دیپلماسی و مراکز دانشگاهی و پژوهشی کشور گفت: واقعیت این است که شدت تحولات در عرصه‌ی بین‌المللی و دیپلماتیک به‌خصوص بعد از حوادث بیداری اسلامی در منطقه به گونه‌ای است که این تحولات بسیار سریع، سیال و غیرقابل پیش‌بینی است. چنان‌چه حتی مقامات در کشوری هم‌چون آمریکا با این همه اندیشکده‌های علمی و پژوهشی در مسائل سیاسی خارجی و نهادهای اطلاعاتی، از پیش‌بینی حوادث شمال آفریقا و حوادثی چون سفارت آمریکا در بنغازی و یا تحولات اخیر در مصر، سوریه و سایر کشورها عاجز بوده و قادر به ارزیابی دقیق و قابل پیش‌بینی مسائل نیستند و یا به طور مثال با وجود ارایه‌ی زمان خاص برای تغییر و تحولات جاری در سوریه به وضوح می‌بینیم که این پیش‌بینی‌ها تا کنون محقق نشده و حتی در پاره‌ای از موارد غلط از کار درآمده است. بنابراین ویژگی‌های این‌چنینی پدیده‌های دیپلماتیک اقتضا می‌کند که حوزه‌ی تئوری و عمل در مسائل سیاست خارجی هرچه بیش‌تر به هم نزدیک‌تر شده و دانشگاه‌ها و وزارت خارجه در چارچوب منافع ملی به همکاری تنگاتنگ‌تری با یکدیگر بپردازند.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.