قشقاوی: هیچ‌گونه نرمش و تغییری در ایستادگی بر حقوق حقه ایران ایجاد نمی‌شود

گردآوری شده توسط گروه وب گردی ممتاز نیوز

معاون پارلمانی و کنسولی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه در ایستادگی بر حقوق حقه ایران هیچگونه نرمش و تغییری حاصل نمی‌شود، گفت که از تاکتیک نرمش قهرمانانه می‌توان در نوع گفتار با طرف مقابل متناسب با واقعیات موجود استفاده کرد.

حسن قشقاوی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران، با بیان اینکه نرمش قهرمانانه و باشکوه رویکرد و تاکتیکی است که در تاریخ اسلام به آن توجه شده است، گفت: استفاده از تاکتیک نرمش قهرمانانه در مقاطع مختلف در دیپلماسی نبوی، علوی، حسنی و حسینی مورد استفاده قرار گرفته است.

وی افزود: کتاب ارزشمند حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی به نام فروغ ابدیت در مورد زندگی پیامبر(ص) و سیاست‌های نبوی ایشان در سال‌های حضور پیغمبر در مکه و مدینه این موضوع را تبیین می‌کند که پیامبر در سال‌های پر از حوادث مختلف چگونه نرمش قهرمانانه را بکار برده است. رویکردی که در سیاست امیرالمومین(ع) و فرزندانشان نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

قشقاوی در ادامه با تاکید بر اینکه هیچ‌کدام از این تاکتیک‌ها و سیاست‌ها به معنای فراموشی راهبرد کلان و کلی کشور نیست، گفت: روش‌ها و تاکتیک‌ها متناسب با شرایط زمان و موقعیت‌های زمانی و مکانی و تاریخی اتخاذ می‌شود که طبیعتا امکان تغییر و تحول در آن وجود دارد.

وی در عین حال گفت: در این بین رویکرد ما در حوزه دیپلماسی پیگیری حقوق حقه ملت ایران است که فکر نمی‌کنم در این زمینه یعنی ایستادگی بر حقوق حقه ایران هیچگونه نرمش و تغییری حاصل شود. البته در نحوه حصول به حقوق یعنی همان روش‌ها و تاکتیک‌ها نیازمند این هستیم که به طور مستمر و متناسب با شرایط و موقعیت تحولات را رصد کرده و با توجه به تاکتیک‌ها و روش‌های طرف مقابل روش‌ها و تاکتیک‌های مناسبی را اتخاد کنیم.

معاون پارلمانی و کنسولی وزارت امور خارجه توضیح داد: به عنوان مثال در عالم دیپلماسی به ویژه دیپلماسی رسانه‌ای و عمومی لحن و طرز گفتار و استخدام کلمات می‌تواند متناسب با نرمش قهرمانانه باشد. به عبارت دیگر بیان کلمات موضع‌گیری و طرز مخاطب قراردادن طرف مقابل می‌تواند متناسب با واقعیت موجود و تحرکات دیپلماتیک انجام شود.

قشقاوی ادامه داد: دیپلماسی به معنای مذاکرات و فهم مخاطبان مختلف در طرف مقابل و بیان مواضع متناسب با مواضع طرف مقابل است حال این دپلماسی می‌تواند در چارچوب دیپلماسی دو و یا چندجانبه و بین‌المللی مورد توجه و تاکید قرار گیرد.

معاون پارلمانی و کنسولی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسشی در مورد رویکرد ایران در مذاکرات در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در خصوص مساله هسته‌یی با توجه به اظهارنظر اخیر وزیر امور خارجه روسیه مبنی بر این آمادگی ایران برای توقف غنی‌سازی ۲۰ درصد گفت: در این رابطه پیشنهاد اکیدم به رسانه‌ها از جناح‌های مختلف این است که در مساله هسته‌یی مبنا را اظهارات شخص رییس جمهور و مقامات قرار دهند.

وی ادامه داد: اظهارنظر مقامات کشورهای دیگر همچون وزیر امور خارجه روسیه محترم است اما طبیعی است که هرکدام از کشورهای ۱+۵ منافع ملی و اهداف هسته‌یی خود را در نظر دارند. در این شرایط نباید فراموش کنیم که مساله هسته‌یی ایران بسیار حساس است و موضوعی است که با داشتن ریشه در منافع و امنیت ملی، تاریخی است.

قشقاوی تاکید کرد: بدون آن که بخواهم مبالغه بسیاری کنم بر این موضوع تاکید دارم که در این حوزه باید مواضع رسمی مقامات جمهوری اسلامی مدنظر قرار گیرد. عرصه هسته‌یی عرصه جاذبه‌های ژورنالیستی و علاقمندی روزنامه‌ای نیست، عرصه حساس منافع ملی است که به همین سبب پیشنهاد می‌کنم که اگر خبرنگاران بنایی برای نوشتن مقالات و تیترپردازی دارند کاملا منافع ملی را درنظر گیرند.

وی ادامه داد: اگر کسی دلسوز منافع ملی باشد در روزنامه‌های اصلاح‌طلب و یا اصولگرا بسیار برای خود قدرت مانور ژورنالیستی در این حوزه قائل نیست. بهتر است علائق ژورنالیستی را در حوزه‌های دیگر متمرکز کنیم. این حوزه، حوزه حساس و دقیقی است که به عنوان سخنگوی سابق وزارت خارجه پیشنهاد می‌کنم که دلسوزان و علاقمندان به منافع ملی در موضوع هسته‌یی در چارچوب منافع یعنی نه جلوتر و نه عقب‌تر حرکت کنند.

معاون پارلمانی و کنسولی وزارت امور خارجه تاکید کرد: اظهارات متعدد در مورد مساله هسته‌یی نمی‌تواند دست‌مایه موضع داخلی کشور ما باشد. هرکدام از این اظهارنظرهای مقامات خارجی مهم و محترم است اما اگر رسانه‌های داخلی علاقمند به پیگیری منافع داخلی می باشند باید به نقل از‌های مسوولان رسمی توجه کنند. طبیعتا این اظهارنظرها در چارچوب منافع کشور است.

قشقاوی افزود: مقالات روزنامه‌های آمریکایی، روسی و اندیشکده‌های مختلف دنیا تنها برای کشور خودشان ارزش دارد و ما باید منافع خود را درنظر گیریم. بخشی از منافع ایران در گفت‌وگوی رییس جمهور با شکبه ان.بی.سی و سخنرانی‌شان در مراسم رژه نیروهای مسلح به مناسبت هفته دفاع مقدس مطرح شد که طبیعتا چارچوب همین اظهارنظرها است.


سایت ممتاز|خبر ممتاز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.