قضاوت داور خوب بود یا بد؟

۳۰م دیماه ،

برترین مجله اینترنتی ایران

تماشا: محسن قهرمانی برای اولین بار داوری دربی تهران را تجربه کرد. داوری دیداری که دو صحنه مشکوک به پنالتی داشت و به نقل از بعضی از کارشناسان داوری قهرمانی در یکی از آنها باید برای پرسپولیس پنالتی اعلام می کرد. جلال و مسعود مرادی و هوشنگ نصیرزاده در پنالتی نبودن صحنه ای که در محوطه جریمه روی حقیقی اتفاق افتاد با قهرمانی هم عقیده بودنداما جز این دو صحنه، قهرمانی اشتباهات دیگری هم داشت.

قهرمانی با جسارت بیشتری نسبت به دیگر داوران ایرانی که دربی را قضاوت کرده بودند داوی کرد. سعی می کرد کمتر سوت بزند و به اصطلاح بازی را نکشد. کاری که ممکن بود در چنین دیدار حساسی بازی را از دست او خارج کند. او حتی برخلاف داوران قبلی دربی از آوانتاژهای بسیاری در طول بازی استفاده کرداما در هر حال عملکرد قهرمانی در تشخیص خطاها ضعیف و پراشتباه بود. برخوردهای بسیاری بین بازیکنان دو تیم پیش آمد که در تعدادیاز آنها قهرمانی به راحتی از خطاهای اتفاق افتاده می گذشت.

البته او برخلاف همیشه توانست بدون استفاده از کارت های بسیار، بازی را کنترل کند. برخلاف داوری های معمولش عصبانی نشد و فقط یک کارت زرد داد و آن هم به حقیقی و در همان صحنه مشکوک به پنالتی بود که تمارض تشخیص داد.

داوری قهرمانی با داوری های دیگر داوران ایرانی دربی در طی این چند سال متفاوت بود و بیشتر از آنها سعی کرد که در بازی کم تاثیر باشد اما به نظر یکی از قضاوت های ضعیف بود و اگر بازیکنان و مربیان آنگونه که در بازی بودند با او همکاری نمی کردند، مشخص نبود که از پس این بازی برآید.

مسعود مرادی: هیچ کدام پنالتی نبود

داور سابق فوتبال ایران که به تازگی از داوری خداحافظی کرده، از قهرمانی تمجید کرد و تصمیماتش را درست دانست. مرادی که در استودیوی برنامه فوتبال برتر حضور داشت گفت همه تصمیمات قهرمانی درست بوده است: «فقط من با دادن کارت زرد به حقیقی موافق نیستم. به نظرم برخورد انجام شد و داور نباید کارت می داد.»

عسگری: تصمیمات قهرمانی درست بود

حسین عسگری در گفت و گو با تسنیم از عملکرد قهرمانی داور دربی دفاع کرد: «تصمیم قهرمانی در مورددو صحنه مشکوک که اعلام پنالتی نشد درست بوده است.» عسگری برای دفاع از قهرمانی به صحبت های گل محمدی هم واکنش نشان داد. او گفته بود که داوران در چند بازی پنالتی های پرسپولیس را نگرفته اند.

عسگری گفت: «چرا وقتی اشتباهات داوری به نفعشان است حرفی نمی زنند؟ این موارد بحث های حاشیه ای است! هیچ تیمی نمی تواند ادعا کند که تمامی اشتباهات داوری به ضررش بوده.»

رودنیل: هر دو صحنه مشکوک به پنالتی بود

نوذر رودنیل کارشناس داوری کشورمان، هر دو صحنه مشکوک داخل محوطه پرسپولیس را پنالتی می داند. رودنیل به ایسنا می گوید داور خطاهای مشابه این صحنه ها را خطا می گرفت: «پنج خطای مشابه دو خطایی که در محوطه جریمه استقلال صورت گرفت، در نیمه اول در خارج از محوطه روی داد که دارو آنها را خطا گرفت اما دو باری که در محوطه رخ داد، خطا نگرفت. معتقدم هر دو صحنه مشکوک در دقیقه ۴۱ و ۴۶ پنالتی بود.»

سیار: داور یک پنالتی برای پرسپولیس نگرفت

پرویز سیار کارشناس داوری ایران، داوری قهرمانی را کم نظیر دانست: «قهرمانی قضاوت درخشان و کم نظیری داشت. او به خوبی بازی را اداره کرد و به موقع آوانتاژ می داد. فقط متاسفانه یک اشتباه داشت که آن هم اشتباه تاثیرگذار بود. بازیکن استقلال با دست حقیقی را زد و نمی دانم چرا داور پنالتی نگرفت. در صحنه محمد نوری حق با داور بود. دو بازیکن همزمان به سمت توپ حرکت کردند اما نوری زرنگی کرد. داور می توانست به او کارت زرد هم بدهد.

غیاثی: خطا روی حقیقی پنالتی بود

از دید غیاثی، داور باید یک پنالتی در نیمه اول برای پرسپولیس می گرفت: «قهرمانی قضاوت بدی نداشت. به جز دو صحنه داخل محوطه استقلال، بازی صحنه خاصی نداشت. صحنه اول و برخورد محمد نوری با بازیکن استقلال پنالتی نبود اما در صحنه دوم بازیکن استقلال روی رضا حقیقی مرتکب خطای پنالتی شد. قهرمانی در دادن آوانتاژ هم مشکل دارد. آوانتاژ زمانی داده می گردد که بازیکن صاحب توپ بتواند از آن استفاده کند.»


مجله اینترنتی برترین ها | پورتال خبری و سبک زندگی
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.