قطارهای تندرو به جای بزرگراه!

فروردین ۱۴۰۳

قطارهای تندرو با سرعت ۳۰۰-۲۰۰ کیلومتر در ساعت ضمن جابجایی مسافران از تهران به شمال و بالعکس ضرورت احداث بزرگراه را منتفی می کند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران؛ احداث جاده و بزرگراه به منظور تردد بین شهری و تفرج مسافران باید کمترین آسیب را به محیط زیست و مناطق عبوری وارد کند.
با توجه به افزایش ویلاسازی و علاقه مردم تهران و سایر شهرها به داشتن اقامتگاه دائم در استانهای شمالی و متعاقبا افزایش تردد در مسیرهای منتهی به شمال کشور به خصوص استان مازندران، متاسفانه مسئولین راه و ترابری بدترین گزینه را برای حل معضل ترافیک بکار گرفته اند و با ارجای یک مسیر چهاربانده صدمات جبران ناپذیری به زیست بومهای کوهپایه ای البرز مرکزی و جنگلهای مرزن آباد تا چالوس شده اند.
پیمان فقیه نوبری کارشناس محیط زیست گفت: آزادراه تهران_ شمال از مسیر بین شمال غرب تهران (انتهای بزرگراه آزادگان و همت) آغاز و با عبور ناحیه کن در استان تهران از سولقان، شهرستانک، گچسر و مرزن آباد به کمربندی چالوس و تنکابن متصل می شود.
وی افزود: فاز چهارم این آزادراه در محدوده مرزن آباد تا چالوس در ۲۵ اسفند ۹۱ افتتاح شد و این پروژه عمیق ترین فاجعه زیست محیطی را بدنبال داشت.
وی با بیان اینکه هزینه این پروژه (بزرگراه) ۵ هزار میلیارد تومان برآورد شده است، تصریح کرد: باید از مسئولین سازنده و تائیدکنندگان این پروژه پرسید که آیا نمی توانستند به جای احداث بزرگراه و تخریب حوزه آبریز رودخانه ها و پرکردن دره ها، منفجر کردن کوهها و از بین بردن زیست بومهای ارزشمند خزری یک مسیر قطار تندرو با سرعت ۳۰۰_۲۰۰ کیلومتر در ساعت که در عرض یک ساعت مسافران را از تهران به شمال و بالعکس جابجا کند، ایجاد کنند.
این کارشناس محیط زیست خاطرنشان کرد: در این پروژه آزادراه تهران_ شمال تردد ۱۴۵ هزار خودرو طراحی شده است، در حالیکه میزان آلایندگی خودروها و سرنشین های آنها، مصرف سوخت و اینکه چه باری به مصرف انرژی و منابع طبیعی و فسیلی کشور وارد می کند، در این پروژه لحاظ و بررسی شده است./ز
گزارش از هراتیان


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.