“قطره آهن” سبب پوسیدگی دندان‌ها نمی‌شود

فروردین ۱۴۰۳

ترکیبات قطره آهن کودکان به‌گونه‌ای‌ است که هنگام برخورد با دندان‌ها سبب تیرگی آن‌ها می‌شود اما سبب پوسیدگی نمی‌شود.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛دکتر باقی، متخصص دندانپزشکی کودکان گفت: والدین تصوّر می‌کنند بر اثر استفاده از قطره آهن دندان کودکشان پوسیده شده است در صورتی که هیچ سبب علمی وجود ندارد که قطره آهن سبب این امر می‌شود.

دکتر سعید باقی افزود: پوسیدگی دندان در کودکانی اتفاق می‌افتد که بهداشت دهان ودندان آن‌ها توسط والدین رعایت نمی‌شود و یا از میان وعده‌های پوسیدگی زا مانند چیپس، پفک،کیک و بیسکویت به صورت متناوب استفاده می‌کنند.

وی اضافه کرد: قطره آهن ترکیبی است که از ۶ ماهگی تا ۲ سالگی طبق نظر دکتر تجویز می‌شود چون تا قبل از آن بوسیله شیر مادر  تأمین می‌شود.

دکتر باقی با بیان اینکه به محض رویش دندان های کودک باید تمیز کردن آنها توسط والدین آغاز شود، گفت: والدین از حدود ۶ ماهگی با گاز استریل مرطوب یا مسواک نرم مناسب کودک بدون استفاده از خمیردندان آغاز به مسواک زدن دندان فرزند خود کنند.

معاون آموزشی دانشکده دندانپزشکی بوشهر بیان داشت: والدین دندان کودکان خود را از یک تا سه سالگی با مسواک بدون خمیردندان تمیز نمایند و از ۳ تا ۶ سالگی از مسواک و خمیر دندان مخصوص کودکان استفاده کنند.

وی با تأکید به اینکه قطره آهن سبب پوسیدگی دندان‌ها نمی‌شود تصریح کرد: بعضی از دندان‌های شیری تا حدود ۱۲ سالگی باقی می‌مانند و در صورت پوسیده شدن هر چه سریع‌تر باید مورد درمان قرار گیرند.

متخصص دندانپزشکی کودکان خاطر نشان کرد: کودکان باید شیر به ‌ویژه شیر مادر را تا دو سالگی و موادی که حاوی آهن می باشند مانند حبوبات، گوشت، زرده تخم مرغ و مواد مکمل آهن دار را مصرف کنند.

وی با بیان اینکه قطره آهن سبب تیرگی دندان های سالم می گردد تصریح کرد: برای جلوگیری از تغییر رنگ دندان ها موقع مصرف قطره آهن باید قطره عقب دهان ریخته شود و سپس با آب به کودک در فرو بردن آن کمک کنند و بعد از آن دندان ها به دقت تمیز شود.

این متخصص تأکیدکرد: والدین باید مراقب باشند در صورتی که کودکشان شیر خشک مصرف می‌کنند قطره آهن را در شیشه شیر ریخته نریزند و برای اینکه قطره را راحت‌تر به فرزندشان بدهند آن را با یک قاشق آب میوه به نوزادشان بدهند.

وی سبب اینکه قطره آهن را با آبمیوه به کودکشان بخورانند گفت: این کار سبب می‌شود طعم تلخ آهن احساس نشود، ویتامین C موجود در آبمیوه‌ها سبب جذب بیشتر آهن در معده و تغییر رنگ کمتر دندان‌ها می‌شود.

مکمل آهن ترکیبی مهم در ساختار هموگلبین گلبول‌های قرمز خون می‌باشد که نقش اکسیژن‌رسانی را بر عهده دارد و در صورت کمبود آهن در بدن سبب کاهش رشد طبیعی (قد وزن)، بهره‌هوشی، قدرت یادگیری، قدرت مقاومت بدن در برابر بیماری ها می‌شود و خستگی زودرس، احساس ضعف و بی حالی و کم اشتهایی از دیگر عوارض آن می‌باشد.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.