قطعه‌ای برای ایران در ارکستر سمفونیک صربستان

گردآوری توسط گروه موسیقی ممتازنیوز

 سفیر و رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در صربستان با وزیر فرهنگ صربستان دیدار و گفت‌و‌گو کردند.

به گزارش بخش هنرهای تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ایوان تاسوواتس؛ وزیر فرهنگ صربستان در دیدار با مجید فهیم‌پور، سفیر کشورمان در صربستان و محمود شالویی، رایزن فرهنگی ایران در این کشور بر توسعه همکاری‌های فرهنگی، فرهنگی دو کشور تاکید کرد.

ورزیر فرهنگ صربستان در این دیدار گفت: تبادل گروه‌های فرهنگی بین دو کشور، برگزاری نمایشگاه آثار صنایع دستی ایران در بلگراد، سمینارهای فرهنگی و ادامه همکاری‌ها بین کتابخانه‌های ملی صربستان و ایران گامی در جهت آشنایی فرهنگ‌ها است.

وزیر فرهنگ صربستان در این دیدار گفت: تلاش می‌کنیم در برنامه‌های آتی، سال نو ایرانی را در ارکسترسمفونیک صربستان وارد کنیم و آهنگ‌ای برای آن بنوازیم.

تاسوواتس افزود: امکانات صربستان برای همکاری با ایران بسیار بالاست و ما تمایل داریم همراه شایسته ایران در توسعه همکاریهای فرهنگی و هنری باشیم.

ایوان تاسوواتس همچنین تماس مستقیم بین وزارتخانه‌ها، سازمان‌های دولتی، نهادهای غیردولتی و مراکز فرهنگی دو کشور را برای گسترش روابط فرهنگی امری بسیار مهم دانست و از فعالیت رایزن فرهنگی ایران در صربستان استقبال کرد.

مجید فهیم‌پور؛ سفیر جمهوری اسلامی ایران در صربستان نیز در این دیدار ضمن تبریک انتصاب تاسوواتس در سمت وزیر فرهنگ این کشور گفت: ایران، کشوری با تمدن و تاریخی کهن است که جاذبه‌های گردشگری ممتاز و مردمانی با نبوغ ذاتی دارد.

فهیم‌پور به موفقیت‌های چشمگیر هنرمندان ایرانی در جشنواره‌های بین المللی در صربستان از جمله کسب مقام اول کاریکاتوریست ایرانی در جشنواره جهانی کاریکاتور ضد جنگ و برنده شدن فیلمساز ایرانی در پنجمین جشنواره فیلم‌های زیست محیطی اشاره کرد و برای آشنا کردن بیشتر مردم ایران و صربستان خواهان مراودات بیشتر مردم در قالب سفرهای گروهی به کشورهای یکدیگر شد.

سفیر کشورمان در این زمینه سفر یک گروه ۴۰ نفره از دست اندرکاران و مقامات فرهنگی صربستان به ایران را پیشنهاد کرد و آمادگی سفارت و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی در بلگراد را برای هماهنگی و آماده سازی این سفر اعلام داشت.

فهیم‌پور همچنین برای تحکیم و گسترش همکاری‌های فرهنگی دو کشور طرح برگزاری نمایشگاه و ایجاد فروشگاه صنایع دستی ایران در صربستان را مطرح کرد و امضای تفاهمنامه برنامه مبادلات فرهنگی بین بلگراد و تهران را به عنوان یک چارچوب مدون و هدفمند ضروری دانست.

محمود شالویی؛ رایزن فرهنگی کشورمان در صربستان که در این نشست حضور داشت با اشاره به ظرفیت عظیم فرهنگی و هنری و برپایی جشنواره‌های متعدد به ویژه در حوزه فیلم، موسیقی، تئا‌تر و هنرهای تجسمی و همچنین برگزاری نمایشگاه بزرگ بین المللی کتاب در ایران، حضور گروه‌های هنری و نخبگان فرهنگی صربستان در اتفاقهای فرهنگی جهانی را که به میزبانی ایران شکل می‌گیرد فرصتی مغتنم دانست.

شالویی در این راستا از وزیر فرهنگ صربستان خواست که برای شرکت و حضور علاقه‌مندان و داوطلبان صربستانی در اتفاقهای فرهنگی جهانی که به میزبانی کشورمان برگزار می‌شود، مساعدت و همکاری کند.

شالویی همچنین ضمن ارائه توضیحاتی دربارهٔ فعالیت‌های رایزنی فرهنگی کشورمان در صربستان به خصوص در بخش ترجمه و انتشار یافتن آثار و برگزاری کلاس‌های آموزش زبان فارسی در نقاط مختلف این کشور، پیرامون هنر نگارگری و مینیاتور در ایران و شهرت جهانی هنرمندان ایرانی در این زمینه نظیر استاد فرشچیان مطالبی را بیان کرد.

ایوان تاسوواتس پیانیست و رهبر ارکستر سمفونیک صربستان حدود یک ماه قبل به عنوان وزیر فرهنگ صربستان منصوب شد. او به زودی در سازمان ملل در باره تأثیر فرهنگ بر اقتصاد جهانی سخنرانی خواهد کرد.

در پایان این دیدار هدایایی از صنایع دستی کشورمان به همراه چند جلد کتاب نفیس از آثار مینیاتوری و اشعار شاعران بزرگ ایران که به زبان صربی در رایزنی فرهنگی ایران در بلگراد ترجمه شده‌اند به وزیر فرهنگ صربستان تقدیم شد.

منبع: ایسنا


موسیقی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.