قطعه گمشده هنرهای تجسمی در رسانه‌ها

۲۹ام بهمن ،

تاملی بر اهمیت هنرهای تجسمی و پوشش رسانه‌ای این هنر

عدم درک صحیح رسانه‌های مجازی و مکتوب و حتی رسانه ملی از اهمیت برپایی این جشنواره است که کمترین سهم را برای اطلاع رسانی آن قائل است به طوریکه بعضی روزها صفحات فرهنگ و هنر رسانه‌ها عملا از هنرهای تجسمی و جشواره فجر سهمی ندارد در حالیکه همه نگاه‌ها به جشنواره سینما و تئاتر و موسیقی است و کم ارزش‌ترین خبرها این حوزه بر صدر می‌نشیند.

همین چند روز پیش بود که ایدین اغداشلو در مراسم رونمایی از یک کتاب مرجع در عرصه هنرهای تجسمی به نکته‌ای اشاره کرد که شاه بیت همه حرفی است که در چند خط پیش رو “اصل” حرف است. او در مراسم با اشاره به این‌که با وجود اینکه این روزها همه نگاه‌ها به سمت سینماست اما واقعیت این است که حداقل در ۳۰ سال قبل هیچ انقلابی در عرصه سینما رخ نداده است در حالیکه در عرصه هنرهای تجسمی تحولات به قدری شگرف بوده که در بعضی مواقع هنرهای دیگر را نیز به چالش کشیده است.

بسیاری از اندیشمندان عرصه‌ هنر معتقدند هنرهای تجسمی امروزه پیشروترین هنرهاست. به بیان بهتر روز خوش هنرهای تجسمی است. شاید برای همین است که این روزها بسیاری از سینماگران و بازیگران دوست دارند دستی بر آتش هنرهای تجسمی داشته باشند حتی اگر شده با دانش نه چندان قوی خود دست به دوربین ببرند و نمایشگاه عکسی برپا کنند.

بسیاری نیز روی به پرفورمنس آورده‌اند این روزها و مدام نام ان‌ها را می شنویم که در گالری‌ها در حال اجرای پرفورمنس، نمایش ویدئوآرت و… می باشند.حتی این روزها بسیاری هنرمندان شاخص موسیقی نیز به تعامل با نقاشان و هنرمندان دیگر عرصه تجسمی روی آورده‌اند برای کار مشترک.

جمعه‌ها به افتتاحیه نمایشگاه‌ها که سر بزنید حتما چهره‌های آشنای هنرهای دیگر را می‌بینید. اما واقعیت این است که هنوز تعامل ذاتی و عمیق میان بدنه سینماگران و دیگر هنرمندان عرصه‌های دیگر با هنرهای تجسمی کمرنگ است در حالیکه تاثیر هنرهای تجسمی و دنیای آن بر تغییر حداقل نگاه زیبایی شناسی آدمی غیر قابل کتمان است.

این روزها موزه امام علی(ع)،موزه هنرهای معاصر و فرهنگسرای نیاوران صدها اثر هنری در تمامی زمینه‌های هنرهای تجسمی را به نمایش گذاشته است و شاید بهتر باشد هنرمندان دیگر رشته‌ها منتظر کارت دعوت برای بازدید از این آثار نباشند.

نکته مهم دیگر البته عدم درک صحیح رسانه‌های مجازی و مکتوب و حتی رسانه ملی از اهمیت برپایی این جشنواره است که کمترین سهم را برای اطلاع رسانی آن قائل است به طوریکه بعضی روزها صفحات فرهنگ و هنر رسانه‌ها عملا از هنرهای تجسمی و جشواره فجر سهمی ندارد در حالیکه همه نگاه‌ها به جشنواره سینما و تئاتر و موسیقی است و کم ارزش‌ترین خبرها این حوزه بر صدر می‌نشیند.

هنرهای تجسمی حاشیه ندارد. آرام و بی صدا حرکت می‌کند و تاثیرش را در ابعاد جهانی می‌توان دید. امروزه حضور بین‌المللی هنرهای تجسمی ایران هیچ کم از سینما که ندارد بلکه پیشروتر نیز هست اما شاید یک نگاه تیزبین بخواهد که معنی دقیق سخن آیدین آغداشلو را وقتی می‌گوید هنرهای تجسمی از سینما پیشروتر است را ببیند و درک کند.

انتهای پیام/۳۱


آخرین خبرها
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.